נטו צמיחה: ענקית המזון של דודי עזרא הרוויחה מהקורונה בגדול

בעוד שבהלת הקורונה סייעה לנטו להגדיל את מכירותיה לקמעונאיות המזון, פעילותה מול השוק המוסדי נפגעה בשל סגירת המסעדות, בתי המלון ואולמות האירועים

דודי עזרא, יו"ר נטו / צילום: נטו
דודי עזרא, יו"ר נטו / צילום: נטו

שילוב נסיבות חריג שממנו נהנתה יבואנית ומשווקת מוצרי המזון נטו סידר לה דוחות כספיים חיוביים ביותר בסיכום הרבעון הראשון של 2020, עם שיפורים דו-ספרתיים בתוצאותיה - משורת ההכנסות ועד הרווח הנקי.

כמו יתר השחקניות בענף המזון בישראל, גם נטו נהנתה בתקופה האחרונה מ"בהלת הקורונה", שהובילה לצריכת שיא ברשתות הסופרמרקטים; וכן מתזמון חג הפסח, שהשנה נכלל ברבעון הראשון של השנה, אחרי שבשנה שעברה נכלל ברבעון השני.

נוסף על כך, נטו נהנתה מהרחבת פעילויותיה, אחרי שבשנה שעברה החלה לשווק עופות כשרים ולמכור בקר חי, כך שהכנסותיה הרבעוניות טיפסו ב-33% והגיעו ל-887 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של נטו קפץ ב-77% והגיע ל-46 מיליון שקל.

בהתייחס להשפעות הקורונה, בנטו מציינים כי באפריל כבר הורגשה "חזרה לצריכה הרגילה" בעקבות ההקלות על תנאי הסגר שהטילה הממשלה, אחרי שבחודש מרץ, "עת התפרצות הנגיף, עלתה הצריכה ברשתות השיווק בכלל ושל מוצרי החברה בפרט".

עוד מדווחת החברה, שבשליטת היו"ר דודי עזרא, כי העלייה בהיקף המכירות הרבעוני סייעה לשיפור הרווחיות הגולמית, "בעיקר בתחום מוצרי צריכה ביתיים", ובזכות העלייה החדה במכירות, שיעור הוצאותיה מהמחזור הצטמצם - מה שסייע להכפלת הרווח התפעולי.

בדרך לשורה התחתונה נהנתה נטו גם מעלייה בהכנסות המימון שלה, בעיקר בזכות "גידול בריבית מחייבים" והפרשי שער.

מעבר לרווח במוצרי צריכה ביתיים

נטו עוסקת בייצור, יבוא, שיווק והפצת מוצרי מזון, ובהם בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד, וכן מייבאת ומשווקת מוצרי צריכה ביתיים, ובהם מוצרי אלומיניום ונייר, כלים חד-פעמיים מפלסטיק, מגבונים ונרות. הקבוצה מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים ומוצרי קצפת של המותג ריץ'.

החברה מפלחת את פעילותה לארבעה מגזרים - מפעלים, יבוא, שוק מקומי ומוצרי צריכה ביתיים, ובסיכום רבעוני מציגה עלייה בשיעורים דו-ספרתיים בהכנסות וברווחיות בכל המגזרים - ובמגזר מוצרי הצריכה הביתיים, הקטן מהארבעה מבחינת היקף מכירות, מעבר מהפסד לרווח. מניית נטו  נשחקה מתחילת השנה בכ-6% ומשקפת לנטו החזקות שווי נוכחי של כ-750 מיליון שקל.

בעוד הקורונה סייעה לנטו להגדיל את מכירותיה לקמעונאיות המזון, פעילותה מול השוק המוסדי נפגעה. סגירת המסעדות, בתי המלון ואולמות האירועים הביאה לקיפאון במכירות של נטו לשוק זה, ולכך שעדיין לא ברור כמה מתוך העסקים הללו, שמהווים לקוחות שלה, יתאוששו, וניתן יהיה לגבות מהם תשלום עבור סחורה שסופקה להם טרום המשבר.

למרות זאת, בנטו צופים כי השפעת הפיגורים ואי-יכולת הגבייה מלקוחות שנקלעו לקשיי אשראי "יסתכמו לסכומים לא מהותיים", וזאת "לאור מאמצי גבייה מוגברים וביטוחי אשראי".

נקודת התורפה: ביכורי השדה דרום

נקודת התורפה שמציגה נטו בדוחותיה היא תוצאותיה של משווקת הפירות והירקות ביכורי השדה דרום, שעלתה לכותרות לא מעט בחודשים האחרונים בעיקר בשל כוונת שותפיה של נטו בחברה - האחים אילן וששון שבע - לרכוש את חלקה של נטו ולהנפיק את הפעילות.

ביכורי שדה דרום נפגעה ממשבר הקורונה בצורה משמעותית יחסית, ובמסגרת הדוחות עדכנה כי "הידרדרות והאצת קצב התפשטות הנגיף השפיעו לרעה על הפעילות הכלכלית בישראל וכפועל יוצא מכך גם על חלק מלקוחות החברה" - ככל הנראה מסעדות ובתי מלון. זאת בעוד שכעת, החזרה ההדרגתית לשגרה מובילה ל"חזרה לפעילות של מרבית לקוחות החברה".

בסיכום הרבעון הראשון הכנסותיה של ביכורי שדה דרום נשחקו ב-6% ל-294 מיליון שקל, ומגמה דומה נרשמה גם בשורה הגולמית והתפעולית, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה צנח ב-31% והסתכם בקצת יותר מ-6 מיליון שקל.

בימים האחרונים עדכנה נטו כי חתמה על הסכם למכירת החזקותיה (50%) בביכורי השדה דרום לאחים שבע תמורת 215 מיליון שקל - מהלך שממנו היא צופה רווח הון של כ-67 מיליון שקל לפני מס.

ההסכם שנחתם כעת בין הצדדים משקף ירידה של קרוב ל-30% בתמורת המכירה ושל קרוב ל-60% ברווח ממנה לעומת מתווה העסקה הקודם בין הצדדים, שנחתם בנובמבר 2019 - ואשר לאחריו החלו האחים שבע לקדם את הנפקת חברת ביכורי שדה החזקות, שבאמצעותה הם מחזיקים בספקית הירקות והפירות.

ואולם המשבר בשווקים, שהגיע זמן קצר לאחר שנחתם ההסכם הראשון בין הצדדים, גנז את תוכניות ההנפקה בשלב הנוכחי והוביל לביטול העסקה הקודמת מול נטו, שכללה גם הקצאת נתח ממניות החברה המונפקת.