בניגוד לטרנד: אזור התעשייה חדרה יוכפל ויותאם לתעשייה כבדה

בניגוד לטרנד של השנים האחרונות בו רשויות מקומיות מראות לתעשייה הכבדה והמסורתית את הדרך החוצה מאזורי התעשייה, בדרך להפיכתם לאזורי תעסוקה נוצצים - התוכנית שאושרה להפקדה בחדרה מקדמת אותם בברכה

אזור התעשייה של חדרה / הדמיה: משה צור אדריכלים
אזור התעשייה של חדרה / הדמיה: משה צור אדריכלים

הוועדה המחוזית חיפה החליטה על הפקדת תוכנית להרחבת אזור התעשייה בחדרה. שטח אזור התעשייה הקיים בחדרה כיום הוא כ-1,070 דונם, והתוכנית מרחיבה אותו ב-1,000 דונם נוספים.

מדובר בשטח שממוקם בצפון העיר, בין מכון טיהור השפכים ומסילת הרכבת ובסמוך לאזור התעשייה הקיים. התוכנית מייעדת את המתחם החדש לתעשייה כבדה, תעשייה קלה ומלאכה וכן למסחר ומשרדים. הדגש הוא על שימושי תעשייה, כפי שניתן ללמוד מהמספרים עצמם - 662 אלף מ"ר מיועדים לתעשייה, בעוד שפחות מ-200 אלף מ"ר שכלולים בתוכנית החדשה הם בייעודים אחרים.

מדובר במתווה שונה ממה שהפך להיות מקובל בשנים האחרונות ברשויות רבות אחרות, שהופכות את אזורי התעשייה הוותיקים לאזורי תעסוקה, בהם אין מקום לתעשייה כבדה ולבתי מלאכה.

עם זאת, חשוב לציין כי התוכנית תמומש בשלבים ולא בבת-אחת, דבר שמבהיר כי מדובר בתוכנית לטווח רחוק. שלביות זו אף כוללת פיתוח תחבורתי שאינו בסמכות בלעדית של העירייה, ותלוי בגורמים חיצוניים כמו חברת נתיבי ישראל. גם לעובדה זו כמובן תהיה השפעה על מימוש התוכנית.

לפי המתווה שאושרה כעת, יהיו ארבעה שלבים בפיתוח החלק החדש של אזור התעשייה. שלב א' יכלול בנייה של עד 150 אלף מ"ר תעשייה, ויהיה כרוך בשיפור צומת פרידלנדר על-ידי תוספת נתיב לכיוון בכביש 4 ונתיב שני לפנייה שמאלה מצפון.

שלב ב' - בנייה עד 300 אלף מ"ר תעשייה - יחייב שיפור תחבורתי בכביש 4 ממחלף נחל חדרה ודרומה, הפרדה מפלסית בצומת פרידלנדר והפיכת רחוב פרידלנדר והאומן לדו מסלוליים.

שלב ג' - עד 266 אלף מ"ר תעשייה - מחייב חיבור מחלף תעשיות על כביש 65 לאזור התעשייה של חדרה. כמו כן, ניתן יהיה להמיר שטחי תעשייה למסחר או למשרדים על-ידי יחס של 3:1. דהיינו 1 מ"ר מסחר/משרדים על כל 3 מ"ר תעשייה.

התוכנית כוללת את הסדרת נחל חדרה שעובר בתחומה, ומבטלת תוכניות ישנות לתעשייה על תוואי הנחל, תוך שהיא קובעת את הנחל ואת גדותיו כשטח פתוח לרווחת הציבור. בין היתר, התוכנית מציעה פיתוח של גדות הנחל שיאפשר שיקום נופי, נטיעות ושבילי הולכי רגל ואופניים שיתחברו לפארק הנחל ויאפשרו הליכה ורכיבה לכל אורכו הנחל בתחום העיר.

מתכננת המחוז, ליאת פלד, התייחסה בשיחה עם "גלובס" לאופי השונה של התוכנית לעומת תוכניות מקבילות שמקדמות כיום רשויות אחרות עבור אזורי התעשייה שלהם. "התוכנית תסייע לפיתוח האזור כולו בכך שהיא מאפשרת הקמת מפעלי תעשייה שכיום יוצרים מטרדים בסביבתם, וכן תחזק את העיר חדרה כעוגן תעסוקתי ואת הבסיס הכלכלי שלה. בנוסף, התוכנית עוסקת בטיפול בנחל חדרה ושיקומו - בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וגופים נוספים - והפיכתו לציר ירוק משמעותי החוצה את העיר ומחברה לשטחים הפתוחים שממזרח".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, איתר בן דוד, הוסיף כי "חדרה היא העיר השנייה בגודלה במחוז חיפה, אחת מ-15 הערים הגדולות בישראל אשר גדלה בקצב מהיר מידי שנה בהליכי התחדשות עירונית. לכן ישנה חשיבות גדולה לחזק את הבסיס הכלכלי של העיר לרווחת תושביה".

התוכנית הוכנה על-ידי משרד משה צור אדריכלים בוני ערים.