שטיינמץ מערער על פיצוי של 2 מיליארד ד' בעזרת בלאק קיוב

בלאק קיוב פרשה, במשך מספר חודשים, משרדים ועובדים ברחבי העולם במטרה לחלץ מידע מבכירים בחברת הענק הברזילאית VALE • בכירים בוייל הוקלטו והודו כי הם חשדו שמשהו לא כשורה בעסקת הענק בגינאה אולם "סתמו את האף"

בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף
בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף

המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ נעזר בחברת המודיעין העסקי הישראלית בלאק קיוב בכדי לתקוף ולערער את טענותיה של חברת הכרייה הברזילאית VALE בנוגע לסכסוך בין הצדדים על זכויות כרייה בגינאה. כך עולה ממסמכים שהגיש שטיינמץ לבית משפט בניו יורק. כך, על פי דיווח בבלומברג. 

בלאק קיוב פרשה, במשך מספר חודשים (ב"מבצע עוקץ", על פי המסמכים שהוגשו לביהמ"ש), משרדים ועובדים ברחבי העולם במטרה לחלץ מידע מבכירים בחברת הענק הברזילאית הנמצאת בסכסוך מתמשך עם חברת BSGR של שטיינמץ.

שתי החברות שיתפו פעולה בפיתוח מכרות בגינאה שבאפריקה שבדרום אמריקה אולם בשלב מסוים פרצו מחלוקות בין הצדדים ובית משפט בבריטניה פסק בנובמבר אשתקד כי על BSGR לשלם פיצוי של כ-2 מיליארד דולר לוייל. 

שטיינמץ בן ה-63 נשלח בידי משפחתו להשיג אספקה של יהלומים גולמיים ולמד להכיר סביבות עסקים קשות ברחבי העולם. הוא פיתח את מכרה היהלומים בסיירה ליאונה ושם עין על סימנדו בגינאה השכנה. הנשיא לנסנה קונטה, שבריאותו הייתה רופפת, ביטל את זכויותיה של ריו טינטו למחצית הנכס, שאותו לא פיתחה ענקית הכרייה האנגלו-אוסטרלית ב-10 שנות שליטתה בו. הזכויות שאיבדה ריו הועברו לשטיינמץ שבועות ספורים לפני פטירתו של קונטה ב-2008.

BSGR מכרה במהירות מחצית מנכסיה בגינאה לוייל תמורת 2.5 מיליארד דולר. לאחר שקונטה נבחר לנשיאות ב-2010, הוא הכריז על בחינה מחודשת וביעור השחיתות בתעשיית הכרייה - מקור הכנסתה העיקרי של גינאה. המיליארדר ומנהל קרנות הגידור, ג'ורג' סורוס, וראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, ייעצו לקונטה לגבי יוזמה זו ואף מימנו אותה. התיק הסנסציוני של טענות שחיתות נגד שטיינמץ שימש כבסיס להחלטה לשלול את זכויותיה של BSGR ב-2012 ולאחר מכן לפסק דין על מתן פיצוי הענק לוייל. 

שטיינמץ ו-BSGR הכחישו לאורך כל הדרך כי עברו על החוק, והתעקשו שיבוא היום ותוכח צדקתם. בינתיים נפתחה חקירה בבריטניה ובאוסטרליה נגד ריו טינטו בגין תשלומים שביצעה ליועץ במטרה להשיב לעצמה את זכויותיה בסימנדו.

מבחינת שטיינמץ, הסאגה בגינאה הייתה הרבה יותר מהפסד עסקי מכאיב. הוא הפך ליעד חקירות מטעם הרשויות בארה"ב, שווייץ, רומניה וישראל, שבה גם נעצר לפרק זמן קצר ב-2016 ונשלח למאסר-בית. שטיינמץ זוכה מהאשמות שונות, ביניהן מתן שוחד, אולם BSGR עדיין חויבה לשלם פיצוי ענק לוייל. 

וייל טענה לאורך כל הדרך כי לא ידעה על תשלומי השוחד וכעת, באמצעות המבצע של בלאק קיוב, טוען שטיינמץ כי בכירי וייל חשדו עוד לפני החתימה על ההסכם כי המהלכים שהניבו לחברות את זכויות הכרייה לא היו חוקיים לגמרי. 

כעת, כאמור, שטיינמץ מנסה לערער על פסיקת בית המשפט הבריטי מנובמבר אשתקד, בעזרת העדויות שאנשי בלאק קיוב הצליחו לחלץ ממנהלים בכירים בוייל בחודשים האחרונים. בכירים בוייל הוקלטו והודו כי הם חשדו שמשהו לא כשורה בעסקת הענק בגינאה אולם "סתמו את האף". 

מטעמה של וייל לא נמסרה תגובה.