בריטניה: ארכיטקט הברקזיט נתפס מפר את הסגר, ועשוי לשלם במשרתו

ב"גארדיאן" נחשף כי דומיניק קאמינגס, היועץ הפוליטי מאחורי קמפיין הברקזיט ב-2016, ומשפחתו נסעו בניגוד להנחיות לעיר הממוקמת כ-400 ק"מ מלונדון, שבוע בלבד אחרי שהוטל סגר האוסר נסיעות כאלה, כדי לבקר ולשהות לצד הוריו • קאמינגס עצמו סבל מתסמינים של קורונה באותה תקופה

דומיניק קאמינגס, אדריכל הברקזיט, בדרכו להיכנס לדאונינג 10 / צילום: Matt Dunham, AP
דומיניק קאמינגס, אדריכל הברקזיט, בדרכו להיכנס לדאונינג 10 / צילום: Matt Dunham, AP

היועץ הפוליטי מאחורי קמפיין הברקזיט ב-2016 וניצחונו של בוריס ג'ונסון בבחירות האחרונות בבריטניה נתפס כשהוא מפר את הסגר, ועשוי לשלם על כך במשרתו; כך דיווחה היום התקשורת בבריטניה. דומיניק קאמינגס (48) נחשב לאיש החזק ב"דאונינג 10", והוא מפורסם בבריטניה בשפה בוטה, בסגנון לבוש מרושל ובכוחנות פוליטית חסרת-מעצורים. הוא גם נחשב לארכיטקט הניצחון של ג'ונסון בבחירות לפני דצמבר, בראשות המפלגה השמרנית, על מצע שהבטיח "לבצע את ברקזיט".

לפי ה"גרדיאן" הבריטי, שחשף את הפרשה, קאמינגס ומשפחתו נסעו בניגוד להנחיות לדורהם, עיר הממוקמת כ-400 ק"מ מלונדון הבירה, שבוע בלבד אחרי שהוטל סגר האוסר נסיעות כאלה, כדי לבקר ולשהות לצד הוריו. זאת, למרות שקאמינגס עצמו סבל מתסמינים של קורונה, לאחר שרבים בממשלה - כולל ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שר הבריאות מאט הנקוק והיועץ המדעי פטריק ולאנס - אובחנו כולם כחולי קורונה. ההוראות בבריטניה מחייבות כל אדם שנחשף לחולי קורונה ומפגין תסמינים להישאר בבידוד ביתית, וכן אסרו במארס על יציאה מחוץ לעיר כדי לבקר קרובי משפחה.

לפי כלי התקשורת הבריטיים, תושב מקומי בעיר זיהה את קאמניגס ודיווח למשטרה כי הוא מפר את הוראות הסגר והבידוד החברתי. המשטרה יצרה קשר עם הוריו, וככל הנראה אתו, והזהירה אותם לכבד את התקנות החדשות. קאמינגס טוען להגנתו כי הוא ומשפחתו שהו בקוטג' הממוקם בחצר הבית הפרטי של הוריו, והיו שם בבידוד.

המשטרה הבריטית אישרה ל"גרדיאן" כי קיבלו דיווח בעניין ב-31 במרץ, אולם עד כה נשמר הדבר חשאי. האופוזיציה במדינה, בראשות מפלגת ה"לייבור" דורשת מקאמינגס לספק "הסברים מספקים בהקדם האפשרי", וחלק מחבריה אמרו כי אם לא יהיו כאלה - עליו להתפטר מתפקיד היועץ הבכיר לראש הממשלה שהוא ממלא כיום. לפני שבועיים פורסם כי פרופ' ניל פרגוסון, אחד מיועצי הממשלה הבריטית למאבק במגפת הקורונה, ומי שעודד אותה לאמץ צעדי סגר מחמירים, הפר גם הוא את התקנות והזמין לביקור כמה פעמים בביתו מאהבת. פרגוסון התפטר מהצוות המייעץ לממשלה.

אחד מתושבי דורהאם, שגר ליד הוריו של קאמינגס, אמר ל"גרדיאן" כי ראה את היועץ הפוליטי הבכיר מסתובב בחוץ ב-5 באפריל. "זה היא מאוד מעצבן. אני מבין שהוא רצה לנסוע את כל הדרך לדוראהם כדי לברוח מלונדון, אבל לאנשים אחרים הדבר היה אסור. זה היה נראה כאילו יש חוק אחד לדומיניק קמאינגס ואחר ליתר התושבים"