מחקר: הסגר מוקדם יותר בארה"ב היה מציל את חייהם של 36 אלף בני אדם

לפי חוקרים מאוניברסיטת קולומביה, אם ארה"ב הייתה מטילה סגר בסך הכל שבועיים מוקדם יותר, היא יכלה למנוע 84% ממקרי המוות ו-82% מההדבקויות בקורונה

חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press
חוקר במעבדת ביוטכנולוגיה בארה"ב עובד במסגרת חיפוש אחר חיסון לנגיף הקורונה / צילום: Jessica Hill, Associated Press

אם ממשלת ארה"ב הייתה מפעילה את מדיניות הריחוק החברתי בסך הכל שבוע מוקדם יותר, היא יכלה למנוע את מותם של לפחות 36 אלף בני אדם מנגיף הקורונה, כך מתברר לפי מחקר חדש. נכון ליום חמישי האחרון, המגפה גבתה את חייהם של 93,439 בני אדם ברחבי ארה"ב ומעל מיליון וחצי מקרי קורונה תועדו, זאת על פי נתונים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס לרפואה.

חוקרים באוניברסיטת קולומביה פיתחו מודל שמציג את התפשטות הקורונה ברחבי המדינה, בשימוש מודלים אפידימיולוגיים, כדי להציג את רוחב ההדבקה בימים שבין 15 במרץ ל-3 במאי. החוקר הראשי, ג'פרי שאמן סיפר לרשת "CNN" כי לפי מחקרו, אם המדינה הייתה מטילה סגר בסך הכל שבועיים מוקדם יותר, היא יכלה למנוע 84% ממקרי המוות ו-82% מההדבקויות בקורונה.

סגר מוקדם בשבוע היה מונע את מותם של 17,500 בני אדם רק באזור המטרו של ניו יורק.

"הלוואי שהיו לנו את הבדיקות שיגידו לנו מה קורה", אמר ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, בחמישי האחרון, "נכון לעכשיו, אנחנו לא בטוחים מתי המחלה הזו החלה להיות נוכחת בעיר. חשבנו שזה היה במרץ וכעת זה נראה יותר כאילו זה היה פברואר או אפילו מאוחר בינואר ופשוט לא היו לנו את הבדיקות המתאימות שיגידו לנו מה קורה". ב-1 במרץ דווח המקרה הראשון של קורונה בניו יורק ו-13 ימים לאחר מכן, המוות הראשון. ראש העיר דה בלאזיו אמר שחוסר הבדיקות "כואב מאוד".

"הממצאים שלנו מדגישים את חשיבותה של מניעה מוקדמת ותגובה אגרסיבית על מנת להשתלט על מגפת הקורונה בהצלחה", כתבו החוקרים שפיתחו את המודל. המחקר עדיין לא נבחן ע"י מומחים אחרים נכון לשעה זו.

עם זאת, החוקרים הכירו בכך שהמודל שפיתחו לא מתחשב בתגובות הציבור להוראות הריחוק החברתי והסגר, לו היו מופעלות מוקדם יותר.

"בתחילת כל מגפה, הדבקות גדלות אקפוננציאלית", צוין במחקר, "כתוצאה מכך, מניעה מוקדמת ותגובת מהירה הן קריטיות". עם חמישים מדינות באותו השלב של חזרה לשגרה, אם ההנהגה המקומית תראה צמיחה במקרים חדשים, הם צריכים להגיב במהירות כדי להימנע מגל שני חזק יותר - כך לפי המודל.