"התרעת שווא": הפקת הגז מלוויתן צפויה להתחדש בשעות הקרובות

באשר לסיבות התקלה בנובל אנרג'י אומרים כי האירוע נגרם בשל תקלה בגלאי גז על האסדה

לפיד החירום דולק מעל אסדת לוויתן / צילום: איריס אשוח
לפיד החירום דולק מעל אסדת לוויתן / צילום: איריס אשוח

(עדכון)

בהמשך להודעה על הפעלת לפיד הבטיחות באסדת לוויתן נובל אנרג׳י עדכנה הבוקר (א') כי לאחר בדיקה ראשונית עולה כי האירוע נגרם בשל תקלה בגלאי גז על האסדה. לאור זאת הופעלה התרעה בגין חשד לדליפה ובוצע נוהל חירום באסדה, הסבירו בנובל. "מדובר בהתרעת שווא. כל מערכות הבטיחות על האסדה עובדות כשורה והפקת הגז הטבעי מלוויתן צפויה להתחדש בשעות הקרובות", דיווחה החברה.

משרד האנרגיה מעדכן כי הערב בוצעה סגירת חירום של אסדת לוויתן. נכון לשעה זו, אין מידע באשר לסיבות התקלה, לא ברור מתי תשוב לפעולה, והנושא נמצא בבדיקת משרד האנרגיה. סגירת החירום הובילה להדלקת לפיד האסדה, כאמצעי בטיחות להפחתת זיהום האוויר.

תושבי האזור מדווחים הערב על מראות חריגים ואש בהיקף שטרם נראה עד היום, כאשר להבה גדולה העולה מאסדת לוויתן נראית היטב למרחקים הגדולים, גם מיישובים מרוחקים יותר דוגמת חיפה, עמק חפר, קציר, פרדס-חנה וזיכרון יעקב. "ישבנו בגינה, האסדה נמצאת מולנו. פתאום הלפיד נדלק. היה כדור אש מטורף, שבער במשך חצי שעה לפחות", מספרת איריס אשוח, תושבת קציר. בנוסף, דווח כי כביש החוף נחסם במקטע מול האסדה.

מאז תחילת ההפעלה המסחרית של אסדת לוויתן ב-12 בינואר 2020, התרחש מספר רב של תקלות, שלוו בהפעלת לפיד תכופה. לפי ארגון "שומרי הבית", העוקב אחר פעילות האסדה, ב-4 חודשי פעילותה של האסדה, נרשמו 23 תקלות. "הפעלת לפיד הלחץ הגבוה שהופעל הערב, אסורה בשגרה על פי היתר הפליטה של אסדת לוויתן. המשרד להגנת הסביבה חייב לכפות על נובל אנרג'י לעמוד בהוראות היתר הפליטה שלה, אחרת- אין דין ואין דיין. מחזה האימים הזה מול בתי ילדים רכים חייב להיפסק", אומר יוני ספיר, יו"ר ארגון שומרי הבית. "הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעשת ותבצע מעבר מהיר לשימוש באנרגיה מתחדשת שהינה גם זולה יותר, גם לא מזהמת וגם מונעת את משבר האקלים המכה בנו כבר כעת ללא רחם" .

"בעת התקלה ובשעה זו, לא נרשמות חריגות בערכי איכות אוויר בתחנות הניטור באזור החוף", אומרים במשרד להגנת הסביבה, ומוסיפים כי "המשרד להגנת הסביבה בוחן את עמידת המתקן בתנאי החוק וההיתר, ויחליט על צעדיו בהקדם. המשרד בודק במהלך כל אירוע מסוג זה אם נשקפת לציבור סכנה - ובאף מקרה לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור באזור החוף. יחד עם זאת, המשרד מבצע בדיקה של עמידת החברה בהיתרי הפליטה בכל אירועי התקלה, שבסיומה יקבל החלטה ויפרסם אותה לציבור. מטבע הדברים, כדי שלא לפגוע בהליך, המשרד מנוע מלפרסם פרטים נוספים בשלב זה".

יו"ר איגוד ערים שרון כרמל אסיף איזק, אומר הערב: "אנו רואים בחומרה את התקלות החוזרות ונשנות באסדת לוויתן. אנו דורשים דיון דחוף של וועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לגבי התקלות והסיבות להן וכן לגבי פרסום כל התחקירים שבוצעו לאחר התקלות הקודמות - ועדיין לא הובאו לידיעת הציבור על אף פנייתנו ודרישתנו מהגורמים המוסמכים".

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה: "בעקבות אירוע תפעולי באסדת לוויתן, הופסקה הפקת הגז באסדה ובהתאם לנוהלי הבטיחות של החברה הופעלו לפידי האסדה לצורך פינוי הגז באופן בטיחותי. המשמעות היא כי מן החוף נראית להבה. נובל אנרג'י עדכנה את כל הגורמים הרלבנטיים ופועלת לחידוש אספקת הגז בהקדם. יצויין כי לא צפויה השפעה סביבתית ביבשה ובחוף".

המשרד להגנת הסביבה בודק במהלך כל אירוע מסוג זה אם נשקפת לציבור סכנה - ובאף מקרה לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור באזור החוף. יחד עם זאת, המשרד מבצע בדיקה של עמידת החברה בהיתרי הפליטה בכל אירועי התקלה, שבסיומה יקבל החלטה ויפרסם אותה לציבור. מטבע הדברים, כדי שלא לפגוע בהליך, המשרד מנוע מלפרסם פרטים נוספים בשלב זה