טראמפ שוקל הקמת ועדה שתבדוק הטיה אנטי ימנית במדיה חברתית

"השמאל הקיצוני מחזיק בשליטה מלאה בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וגוגל", צייץ טראמפ ב־16 במאי, והוסיף שהממשל שלו "פועל כדי לתקן את המצב הלא חוקי הזה"

דונלד טראמפ. לתדהמת אמריקה, ובניגוד לחוקה, הוא הכריז כי הוא חופשי לאכוף את רצונו על 50 המדינות / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דונלד טראמפ. לתדהמת אמריקה, ובניגוד לחוקה, הוא הכריז כי הוא חופשי לאכוף את רצונו על 50 המדינות / צילום: Evan Vucci, Associated Press

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוקל להקים ועדה לבדיקת תלונות להטיה אנטי־ימנית במדיה החברתית. מהלך כזה צפוי לעורר תגובות נגד של חברות הטכנולוגיה וגורמים נוספים.

התוכניות מצויות עדיין בדיונים, אך הן עשויות לכלול הקמת ועדה של הבית הלבן שתבדוק האשמות להטיה וצנזורה מקוונות, מסרו אותם המקורות. הממשל יוכל גם לעודד בדיקות דומות על ידי גופי פיקוח פדרליים כמו ועדת התקשורת הפדרלית (FCC) ו־ועדת הבחירות הפדרלית.

"הטיה שמאלנית בעולם הטכנולוגי היא חשש שבהחלט טעון בדיקה מנקודת המבט שלנו, או לפחות חשיפה כדי שלאמריקנים תהיה ראייה ברורה של מי שעומד בפניהם", אמר ממונה בבית הלבן.

טראמפ טוען זה זמן רב, ובציוץ טוויטר עדכני, שיש תוכנית שמתגבשת לטיפול בתלונות על הטיה פוליטית המדיה החברתית.

"השמאל הקיצוני מחזיק בשליטה מלאה בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וגוגל", צייץ טראמפ ב־16 במאי, והוסיף שהממשל שלו "פועל כדי לתקן את המצב הלא חוקי הזה".

פייסבוק, שמחזיקה את אינסטגרם, הגנה על הנהלים שלה בתגובה לבקשת התייחסות לתוכניות הבית הלבן. "אנשים משני צידי המתרס הפוליטי לא מסכימים עם כמה מהעמדות שלנו, אבל אנחנו נשארים מחויבים לחיפוש אחרי נקודות השקפה חיצוניות ותקשורת ברורה לגבי למה אנחנו מקבלים את ההחלטות שלנו", מסרה החברה.

טוויטר מסרה בתגובה: "אנחנו אוכפים את תקנות טוויטר על כל המשתמשים ללא פניות, בלי קשר לרקע שלהם או להשתייכות פוליטית. אנחנו עובדים ללא הפסקה כדי לשפר את המערכות שלנו ונמשיך להיות שקופים, ובתקשורת קבועה עם אנשים נבחרים בנוגע למאמצים שלנו".

דוברת של גוגל מקבוצת אלפאבית אמרה שהחברה בונה את המוצרים שלה "עם זהירות מיוחדת ואמצעי בקרה כדי להיות מקור ראוי לאמון של מידע לכל אחד, בלי קשר להשקפה פוליטית".

ג'ון ברויה, נשיא זמני של התאחדות האינטרנט שמייצגת חברות במגזר, ערער על ההנחה שחברות הטכנולוגיה נוטות לשמאל. "לפלטפורמות מקוונות אין הטיה פוליטית, והן מציעות ליותר בני אדם סיכוי להשמיע את קולם מאשר בכל נקודת זמן אחרת בהיסטוריה", הוא אמר.

קייט רואן, יועצת משפטית בכירה לאיגוד חרויות האזרח האמריקאי, אמרה בתגובה שכל מהלך של הממשל נושא איתו סכנה משמעותית של נזק לממשל בגלל זכויות חופש הביטוי של חברות הטק ועוד נושאים.

לא ניתן אמנם לנחש בוודאות מה הממשל יעשה, אך "אנחנו יודעים בוודאות שכאשר הממשל מנסה להתערב בהחלטות מיתון תכנים של השקפות בחברות פרטיות, מה שקורה בדרך כלל הוא אסונות שמערערים את הפרטיות באינטרנט ואת בטיחות השימוש וזכות הביטוי", הוא אמרה.

הממשל שוקל גם המלצות חדשות לשינוי ההגנות הפדרליות שאומצו על ידי הקונגרס בסעיף 230 של חוק ההגינות בתקשורת מ־1996. ההגנות הללו מעניקות לחברות האינטרנט חסינות רחבה מפני תביעות דיבה על תכנים של משתמשים שלהן, וכן חופש פעולה רחב בבקרה של תכנים.