לראשונה: מפעלי תעשייה יקבלו גז נוזלי מיובא

משרד האנרגיה יאפשר לראשונה למפעלי תעשייה לרכוש גז טבעי נוזלי (גט"ן) מיובא, במחיר של 3.5 דולר ליחידת חום לעומת מחיר של 6 דולר ומעלה שהם משלמים היום על גז המסופק בצנרת ממאגרי הגז של ישראל

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה/ צילום: דוד פרץ
אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה/ צילום: דוד פרץ

משרד האנרגיה יאפשר לראשונה למפעלי תעשייה לרכוש גז טבעי נוזלי (גט"ן) מיובא, במחיר של 3.5 דולר ליחידת חום לעומת מחיר של 6 דולר ומעלה שהם משלמים היום על גז המסופק בצנרת ממאגרי הגז של ישראל.

מדובר בגז שרוכשת חברת החשמל עבור תחנות הכוח שלה תוך ניצול השפל ההיסטורי במחירי הגז הנוזלי כתוצאה מהירידה בביקושים עקב משבר הקורונה. במשרד האנרגיה מעריכים כי עודפי הגז הזה יכולים לשמש מפעלי תעשייה רבים שחתומים על הסכמים לרכישת גז בצנרת במחירים גבוהים בהרבה ונאלצים כיום להשתמש במזוט מזהם, שגם מחירו צנח לאחרונה. רשות הגז פרסמה אתמול קול קורא לבחירת הגוף אשר ירכוש את עודפי הגז הטבעי הנוזלי (גט"ן) הזול שרכשה לאחרונה חברת החשמל, וימכור אותם לצרכני התעשייה והחלוקה.

מדובר בשישה מטעני גט"ן שרכשה חברת החשמל בחודשים האחרונים במחיר זול משמעותית ממחירי הגז הטבעי בישראל. כמות הגז יכולה לספק שליש מצריכת הגז הטבעי של התעשייה בשלושת החודשים הקרובים. מאחר ולפי הערכת משרד האנרגיה כ-25% מסך הכמות שנרכשה לא תנוצל על ידי משק החשמל - ניתן לייעד את עודפי הגט"ן לצרכני הגז הטבעי בסקטור התעשייה המחוברים למערכת ההולכה וכן לצרכני הגז הטבעי ברשת החלוקה. זאת על מנת שצרכני התעשייה והחלוקה ייהנו מרכישת גז טבעי במחיר נמוך מהמחיר הממוצע שלו בישראל.

בד בבד עם פרסום הקול הקורא, פורסם לשמיעת עמדת הציבור אישור מנהל רשות הגז הטבעי לחברת החשמל למכור ולשווק גז טבעי, המאשר לחברת החשמל למכור את עודפי הגט"ן למי שיזכה בהתאם להוראות קול קורא. במשרד האנרגיה מציינים כי מחיר הגט"ן בתוספת תקורות ועמלת תפעול יעמוד על פחות מ-3.5 $ בממוצע עבור המטענים שהוזמנו על ידי חברת החשמל. חברת חשמל חוכרת את האניה שמשמשת לקליטת הגז ב-60 מיליון דולר לשנה והיא מסוגלת לספק למשק גז בכמות שנתית של עד 3 מיליארד מ"ק (BCM). צריכת הגז במשק הגיעה ב-2019 ל-11.25 מיליארד מ"ק, מתוכם 8.81 BCM שימשו כדלק לייצור חשמל ו-2.44 BCM למפעלי התעשייה.