אמריקה בוערת: "כאוס אף פעם לא טוב לנשיא מכהן, טראמפ מאבד שליטה על קמפיין הבחירות"

שילוב היסטורי של הפגנות אלימות, משבר כלכלי ומגיפה בארה"ב • "טראמפ איבד שליטה על הקמפיין", מסביר העיתונאי ג'ייקוב קורנבלאו בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' • במקביל הנשיא חותם על צו נשיאותי, ומאיים להגביל את ענקיות הטכנולוגיה • האם מדובר רק "ברעש וצלצלולים"? • האזינו

מפגין נושא את דגל ארה"ב הפוך ליד בניין בוער במינאפוליס, העיר שבה נרצח ג'ורג פלויד / צילום: Julio Cortez, AP
מפגין נושא את דגל ארה"ב הפוך ליד בניין בוער במינאפוליס, העיר שבה נרצח ג'ורג פלויד / צילום: Julio Cortez, AP

אלה ימים שייכנסו לספרי ההיסטוריה בארצות הברית. המונים יוצאים לרחובות אמריקה למחות על האלימות המשטרתית נגד שחורים, עשרות ערים נתונות תחת עוצר, והנשיא טראמפ מאיים בהפעלת הצבא.

מבחינה פוליטית, מדובר במצב שעלול לפעול לרעת הנשיא ולפגוע בסיכוייו להיבחר מחדש. כך מסביר בשיחה מברוקלין ג׳ייקוב קורנבלאו, כתב פוליטי באתר ג׳ואיש אינסיידר, שהתארח השבוע לראיון מרתק בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט'.

״כאוס אף פעם לא טוב לנשיא מכהן", אומר קורנבלאו. "כרגע, לטראמפ יש שתי בעיות לא מתוכננות על הראש: הקורונה שבאה משום מקום, וההתפרעויות, שלא רואים דרך להרגיע אותן בימים הקרובים. וזה משבש את הקמפיין".

 ג׳ייקוב קורנבלאו, כתב פוליטי באתר ג׳ואיש אינסיידר, ברוקלין / צילום: טל שניידר, גלובס
  ג׳ייקוב קורנבלאו, כתב פוליטי באתר ג׳ואיש אינסיידר, ברוקלין / צילום: טל שניידר, גלובס

הקמפיין של טראמפ, מסביר קורנבלאו, היה אמור להישען על יכולתו לנהל את הכלכלה, ויכולתו לשלוט בשיח, המחלק את אמריקה ל'בייס' שלו ולכל השאר. "ברגע שיש כאוס, קורונה, כלכלה מתמוטטת, 40 מליון מובטלים, הכל יוצא מידי שליטה. הוא לא שולט בקמפיין. וכשהוא לא שולט על הקמפיין הוא מאבד את העצמאות שלו, הוא לא ילהיב את הבייס והדמוקרטים יהיו יותר נחושים לנצח".

"בנוסף, כפי שראינו ב-2016, הדרך של טראמפ להלהיב את התומכים שלו זה באמצעות עצרות הבחירות הגדולות, והוא כבר חודשים בבית הלבן, ובסופ"ש אפילו נכנס לבונקר. הוא לא בשטח, לא מרגיש שהוא מלהיב את הבייס. ואין לו דרך לנהל משבר. הוא לא יכול לנהל משבר גלובלי כמו הקורונה, ולא משבר של הפגנות פה ושם. זה מעיב עליו. רואים את זה בציוצים שלו, באיך שהוא מדבר, ורואים שזה מה הוא מרגיש - שהוא איבד את השליטה על הקמפיין".

עוד מספר קונרבלאו על אסון הקורונה שהיכה בקהילה החרדית, על העימותים שלו עם בני הקהילה סביב ההקפדה על הוראות הסגר, וגם על הלכי הרוח בממשל האמריקאי בסוגיית הסיפוח, או החלת הריבונות.

אורח נוסף בפרק הוא פרופ' מיכאל בירנהק, סגן דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, המנתח את העימות שהתלקח בסוף השבוע בין הנשיא לטראמפ לחברת טוויטר, שהסתירה ציוץ שלו בטענה שהוא מעודד אלימות. טראמפ אף חתם על צו נשיאותי שנועד 'למנוע צנזורה מקוונת'. האם הצו הזה ישנה את פני האינטרנט? בירנהק סבור שלא. " זה צו ריק מתוכן, רעש רוח וצלצולים. יש פה יותר פוליטיקה ממשפט", הוא אומר. "מבחינה משפטית אני מעריך שלא יקרה הרבה. אולי יתקפו את הצו בבתי המשפט והוא יפסל ואולי הוא יתמסמס מאליו ולא יקרה איתו שום דבר". עוד בשיחה עם ביהנק: על המוטיבציות הפוליטיות והכלכליות בעימות בין טראמפ לטוויטר, ובחירתה של פייסבוק להימנע מעימות דומה.

הצטרפו לקהילת המדריך לטראמפיסט

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם