מחזיקי אג"ח כנפיים מתנגדים להעמדת מימון לאל על

מחזיקי האג"ח דורשים מכנפיים אחזקות, בעלת השליטה באל על, להימנע מביצוע "פעולות מהותיות" ללא התראה מראש • "החברה עלולה להיגרר להרפתקה מסוכנת אם תעמיד מימון לאל על"

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

תוכנית ההבראה המתגבשת לחברת התעופה אל על, הנדרשת בעקבות התפשטות מגפת הקורונה שהקפיאה את פעילותה, מגבירה את חששותיהם של מחזיקי האג"ח של בעלת השליטה בה, חברת כנפיים אחזקות. המחזיקים חוששים מהזרמת הון שלה צפויה כנפיים להידרש, ועלולה, לטענתם, לפגוע בפירעון החוב שלה.

בהתאם, דורשים מחזיקי האג"ח מכנפיים , במכתב שהופנה לראשיה ולחברי הדירקטוריון שלה, ובהם בעלת השליטה תמי מוזס בורוביץ', להימנע מביצוע "פעולות מהותיות" ללא התראה מראש.

נאמן מחזיקי האג"ח של כנפיים מציין במכתב כי "מצבה הנוכחי של החברה הינו (לכל הפחות) מאתגר ביותר (בלשון המעטה)", וכן כי "החברה עלולה (לכאורה) להיגרר לתוך הרפתקה של מינוף מסוכן (ובעיקר מיותר), לצורך העמדת מימון (נוסף) לחברת הבת (אל על)". 

לכנפיים סדרת אג"ח אחת, בהיקף של כ-145 מיליון שקל, הנסחרת בתשואת "זבל" של כ-20%, אחרי ירידה של כ-25% שנרשם בערכה מסוף פברואר בהשפעת חוסר הוודאות לגבי עתיד שתי חברות הבת שלה - העיקרית ביניהן אל על, והנוספת חברת הליסינג למטוסים גלובל כנפיים, שנפגעה גם היא מ"בהלת הקורונה" העולמית. מניית כנפיים צללה מתחילת השנה ביותר מ-60%, ומשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של פחות מ-90 מיליון שקל.

"כל סימני האזהרה מוכרים היטב"

נאמן האג"ח מציין במכתב, באמצעות עוה"ד עדי פיגל ודוד פרץ, כי "כל סימני האזהרה ידועים ומוכרים לכל היטב" בקשר למצבה הפיננסי המאתגר של כנפיים. בנסיבות אלה, לפי העולה מהמכתב, "חלה על החברה ועל כל נושאי המשרה בה חובה מוגברת ומוחלטת למנוע ביצוע פעולות שיהפכו את החברה, במו ידיה, מחברה שמצויה במצב מאתגר ביותר, לחברה שאינה יכולה לפרוע את התחייבויותיה לנושים, כולל למחזיקי האג"ח".

לטענת המחזיקים, "במצב הדברים שבו מצויה החברה, חובה עליה, וחובה על כל נושאי המשרה בה, ועל כל יתר שומרי הסף הנוגעים לפעילות החברה (חברת הדירוג, רו"ח המבקרים שלה, יועצים כלכליים וכיו"ב), להבטיח בראש ובראשונה את היכולת של החברה לפרוע את התחייבויותיה לנושים".

לטענת הנאמן, "לא נדרשת הבנה כלכלית מעמיקה על מנת להבין בבירור כי החברה אינה יכולה להרשות לעצמה לסייע לאל על בדרך של הזרמת הון (וגם לא בכל דרך אחרת שתגדיל את המינוף של החברה על-מנת לסייע לאל על)". כמו כן, הוא מוסיף כי בנסיבות הנוכחיות, "עצם הדיון בביצוע השקעה בחברת אל על מעורר תהיות נוגות".

עוד במכתב מציג הנאמן חלק מנתוניה הכספיים של כנפיים, ובהם מקורות של כ-16 מיליון דולר שבהם החזיקה בסוף 2019, לצד שימושים צפויים של קרוב ל-14 מיליון דולר בשנה הנוכחית - עיקרם תשלומים למחזיקי האג"ח, וכ-13 מיליון דולר בשנה הבאה, גם הם בעיקר למחזיקים.

בהתאם לכך, מציין הנאמן, "עוד לפני התחשבות באירועים בלתי צפויים (וכמובן בלי להתחשב בהזרמת הכספים לחברת אל על), המקורות הזמינים של החברה מספיקים לכל היותר לצורך פירעון התחייבויותיה בשנת 2020", כשבהמשך היא נדרשת לפירעון התחייבויות בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני דולרים נוספים בין השנים 2021-2024.

פניית בעלי האג"ח לחברה מגיעה אחרי שבמהלך מאי עדכנה כנפיים כי הועלתה דרישה ממשרד האוצר "כלפי כנפיים כבעלת השליטה באל על, להעמיד לאל על סיוע בדרך של הזרמת הון ושעבוד מסוים על מניותיה באל על".

זאת, כחלק מהמשא ומתן המתנהל בין משרד האוצר לבין אל על, "ביחס למתווה שבו תעמיד המדינה ערבות להלוואה שתינתן לאל על". ככל הידוע, מדובר בהלוואה בהיקף של כ-400 מיליון דולר בערבות מדינה, שתהיה בשיעור של יותר מ-80%. במסגרת זו דורש האוצר מבעלי השליטה באל על הזרמה של 100 מיליון שקל.