אופ"ק ובעלות בריתה סיכמו על הארכת קיצוץ תפוקת הנפט עד סוף יולי

מדינות אופ"ק ובעלות בריתה סיכמו לקצץ 9.6 מיליון חביות ביום • עיראק וניגריה הסכימו לקיצוץ עמוק יותר, כפיצוי על אי ציות להסכם קודם • מקסיקו סירבה להמשיך בקיצוצים

שדה נפט / צילום: Todd Korol, רויטרס
שדה נפט / צילום: Todd Korol, רויטרס

אופ"ק ובעלות בריתו סיכמו בשבת להאריך את קיצוצי השיא בתפוקת הנפט הגולמי שלהם עד סוף יולי - כך נמסר על ידי נציגים שלהם, אחרי שעיראק וניגריה הסכימו לקיצוץ עמוק קצת יותר, כפיצוי על אי ציות להסכמים קודמים.

בעקבות פגיעת מגפת הקורונה בביקוש לנפט וקריסת מחירו מוקדם יותר השנה באופן חסר תקדים, הברית של 23 מדינות אופ"ק ובעלות בריתה מנסה בזהירות לאזן מחדש את שוק הנפט העולמי. בהובלת סעודיה ורוסיה, ובתמיכה לא רשמית של הנשיא טראמפ, הקבוצה הסכימה באפריל לקיצוץ של 9.7 מיליון חביות נפט ביום בתפוקה הכוללת שלה.

ההסכם החדש לקיצוץ של 9.6 מיליון חביות ביום עד סוף החודש הבא אינו כולל את מקסיקו, שסירבה להמשיך במאמץ. ההסכם באפריל קרא להקלת הקיצוץ בסוף יוני. נציגים של אופ"ק אמרו בשבת שהקבוצה צריכה להיות דרוכה על רקע אי־הוודאות של חזרת הביקוש העולמי לנפט. "אנחנו לא יכולים לנוח על זרי הדפנה", אמר מוחמד ארקב, שר הנפט האלג'ירי והנשיא התורן של אופ"ק לפני הפגישה בשבת.

כלכלות שבריריות

מפיקות נפט במפרץ הפרסי אמרו בשבת שהן קיצצו את תפוקתן יותר מהנדרש ב‏־1.2 מיליון חביות ביום במאי. ניגריה ועיראק, שהפחיתו במאי את התפוקה רק במחצית התחייבותן, יפחיתו אותה יותר בשלושת החודשים הקרובים, לפי שר הנפט הניגרי טימיפרה סילבה, ונציגים אחרים של אופ"ק. אולם הנציגים הללו הטילו ספק בכך ששתי המפיקות הללו יכבדו את ההסכם החדש, כי הן זקוקות לתפוקה כדי לתמוך בכלכלות השבריריות שלהן.

"החדשות הן שהם מצביעים על שתי המדינות, שהפרו את ההסכם, ומטילים עליהן מכסה ספציפית שיש לה השלכות על שתיהן אם הן ימשיכו לרמות", אמר בוב מקהלי, יועץ אנרגיה לשעבר לנשיא ג'ורג' בוש וכעת נשיא חברת הייעוץ רפידיאן אנרג'י.

מקסיקו לא הצטרפה להסכם הקיצוץ החדש מעבר ליוני, מאחר שבכוונתה ליישם תכניות ותיקות להחייאת תעשיית הנפט שלה. "אנחנו לא יכולים להמשיך להתאים את התפוקה שלנו. כבר סגרנו בארות כדי לעמוד בהתחייבות הקודמת שלנו", אמר נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור. 

הציות של מדינות "אופ"ק פלוס" לקיצוצים שהוסכמו במאי היה 89%, כלומר שהקבוצה חרגה ב־1.1 מיליון חביות ביום מההסכם שנקבע באפריל. לצד עיראק וניגריה, גם אנגולה וקזחסטן לא עמדו בקיצוץ שעליו הן הסכימו באפריל.

המאמץ העולמי הרחב יותר לאיזון הביקוש והיצע בשוק הנפט כבר עומד בפני כמה קשיים, כאשר קומץ מפיקות שלא הצטרפו אליו כבר החלו להעלות תפוקה. לוב, חברת אופ"ק שקיבל פטור מהקיצוץ הקודם בגלל מלחמת האזרחים שלה, תוסיף 300 אלף חביות ביום של תפוקה עם חידוש פעילות שדה שרארה.

בינואר, בעלי ברית של מנהיג המורדים בלוב, חליפה הפטאר, סגרו מתקני נפט בסכסוך עם הממשלה המרכזית, והתפוקה של לוב ירדה מ־1.3 מיליון חביות ביום לפחות מאה אלף חביות. הפטאר הפסיד שטחים בקרב על הבירה טריפולי, והסכים בסוף השבוע להפסקת אש עם הממשלה הרשמית והמוכרת על ידי העולם.

הערכות: הביקוש יתאושש

גם הפקת נפט הפצלים בארה"ב צפויה לעלות הקיץ, כשבארות שנסגרו בגלל חוסר כדאיות בהפקה ייפתחו מחדש, לפי הערכת אופ"ק בישיבת טכנית שהתקיימה ביום רביעי שעבר. בישיבה הושמעו גם הערכות שהביקוש לנפט בסין, ארה"ב ואירופה יתאושש לאט יותר מהציפיות המוקדמות להקלות בתנועה בחלוף מגפת הקורונה.

סין ניצלה את מגפת הקורונה לצבירת מלאי נפט במחירים זולים, נמסר לנציגי אופ"ק. הציפיות להארכת עסקת הקיצוץ, בתוספת דו"ח התעסוקה האמריקאי שהפתיע בשישי לטובה, העלו את מחירי הנפט בשישי. נפט ברנט העולמי עלה ב־5.8% ל־42.30 דולר לחבית, שיא מתחילת מארס. הנפט האמריקני מטקסס עלה ב־5.7% ל־39.55 דולר לחבית.