אלטשולר שחם נפרד מהנדל"ן המסחרי של חיים כצמן וליאורה עופר: "חלק מהרשתות לא יחזיקו מעמד"

בית ההשקעות מימש מניות גזית גלוב, מליסרון וריט 1 ביותר מחצי מיליארד שקל • גילעד אלטשולר: "שוכרים בנכסים יפעילו לחץ על הבעלים להורדת שכר דירה, והמסחר המקוון יתחזק – מה שאומר שהפדיון במרכזים המסחריים יירד"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם ביצע בימים האחרונים סדרת מימושים נרחבת בכמה מניות של חברות נדל"ן מניב בולטות, ובהן גזית גלוב, מליסרון, וריט 1, בהיקף מצרפי של יותר מחצי מיליארד שקל. 

המכירות הנוכחיות נעשות אחרי ירידות של בטווח של כ-30%-40% שרשמו המניות הנמכרות מתחילתה של השנה הנוכחית, בדומה לכיוון שמציג מדד הנדל"ן (ירידה של קרוב ל-30%). זאת, על רקע "בהלת הקורונה" שגררה ירידות שערים רוחביות במניות אלה, שבולטות בצד השלילי ביחס לביצועי הבורסה מתחילת השנה - שמציגה ירידה של כ-15%.

מימושי מניות הנדלן המניב הבולטים האחרונים של אלטשולר שחם
 מימושי מניות הנדלן המניב הבולטים האחרונים של אלטשולר שחם

הירידות בענף הנדל"ן המסחרי בתקופה האחרונה, שכאמור נרשמו בעוצמה מאז החלו להתגבר החששות מהשלכות ההתפשטות של וירוס הקורונה על פעילות הענף, מגיעות אחרי ש-2019 הייתה שנת שיא לענף (עלייה של כ-73% במדד הנדל"ן), שהניבה תשואות חלומיות של 50% ויותר במניות המרכזיות במדד. זאת במקביל לגאות גם בתוצאות העסקיות שהציגו חברות הענף בשנים האחרונות.

במסגרת המימוש הנוכחי מכר אלטשולר שחם מתחילת החודש כ-6% ממניות גזית גלוב  תמורת כ-245 מיליון שקל, וחדל מלהיות בעל עניין בחברה שבשליטת המנכ"ל חיים כצמן.

מי שניצל חלק מהמכירות של אלטשולר שחם בגזית גלוב הייתה קבוצת הביטוח מנורה מבטחים, שבשבוע שעבר רכשה בבורסה מניות של ענקית הנדל"ן המניב בהשקעה של כ-80 מיליון שקל.

הרכישה בוצעה לפי מחיר מניה של 21 שקל - נמוך בכ-2% משווייה הנוכחי, אחרי ירידה של יותר מ-40% מתחילת השנה, המשקפת לגזית גלוב שווי חברה נוכחי של כ-3.8 מיליארד שקל.

מימושי מניות הנדלן המניב הבולטים האחרונים של אלטשולר שחם
 מימושי מניות הנדלן המניב הבולטים האחרונים של אלטשולר שחם

מימוש גדול נוסף בוצע על-ידי אלטשולר שחם גם בחברת מליסרון, בשליטתה של היו"רית ליאורה עופר (ירידה של 38% מתחילת השנה) אחרי מכירה של קרוב ל-3% מההון תמורת 170 מיליון שקל, שבוצעה מסוף חודש מאי.

זאת בעוד שבקרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1 (ירידה של 28% מתחילת השנה), מימוש של קצת יותר מ-3% מהמניות שנעשה גם הוא לקראת סוף מאי, הסתכם בפחות מ-100 מיליון שקל, והותיר את אלטשולר שחם כבעל עניין, עם כ-9% מההון, בשווי שוק נוכחי של כ-230 מיליון שקל.

נוסף על מניות אלה, ככל הידוע לאלטשולר שחם עוד החזקות משמעותיות בחברות נדל"ן מניב בבורסה בתל אביב, בהן לדוגמה אלוני חץ והחברה הבת אמות, הנסחרות שתיהן במדד ת"א 35, ועוד.

גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף ומנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות, הסביר כי "כבר תקופה ארוכה אנחנו משערים שהנדל"ן המסחרי ייפגע, ובשלב הראשון של הירידות בבורסות היה אפשר לראות שהחבטה שספגו חברות הנדל"ן המסחרי בחו"ל הייתה גדולה".

לדבריו, "אנחנו מעריכים שהענף ייפגע, ודי ברור שחלק מהרשתות לא יחזיקו מעמד, שהשוכרים בנכסים יפעילו לחץ על הבעלים להורדת שכר דירה ושהמסחר המקוון יתחזק - מה שאומר שהפדיון במרכזים המסחריים יירד.

"גם לענף המשרדים הייתה תקופה טובה מאוד, וצריך לקוות שביצועי הכלכלה בהמשך יהיו טובים מאוד, כי אם לא, כתוצאה מהבנייה המסיבית שהייתה פה של בנייני משרדים בשנים האחרונות, נתחיל לראות תפוסה לא מלאה גם בבנייני המשרדים, וירידה בהכנסות".

עוד אמר אלטשולר, כי "ענף הנדל"ן המניב בישראל חוגג כבר לא מעט שנים, ובצדק, כי הייתה לו פה תקופה מאוד יפה, עם תפוסה מלאה, שכר דירה יציב, ואפילו קצת עולה, ומימון יורד. עכשיו נראה שעדיין יהיה בסדר, אבל יכול להיות שתהיה לו תקופה קצת פחות טובה, וזו הסיבה שהחלטנו לצמצם חשיפה".