מדענים שממומנים ע"י צוקרברג: אסור לאפשר לטראמפ להפיץ שנאה בפייסבוק

עשרות מדענים, שעוסקים במחקרים שממומנים ע"י קרן של הזוג צוקרברג, שלחו מכתב לפייסבוק ובו טענו כי אסור הרשת החברתית תהיה פלטפורמה להפצה מידע לא אמין או משסה • "תהיו בצד של האמת ובצד הנכון של ההיסטוריה"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס - Yuri Gripas
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס - Yuri Gripas

עשרות מדענים, שעוסקים במחקרים שממומנים על-ידי מארק צוקרברג, אומרים כי פייסבוק לא צריכה להניח לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ להשתמש בה כדי "להפיץ בו זמנית אינפורמציה כוזבת והודעות שיסוי".

החוקרים, כולל 60 פרופסורים במכוני מחקר מובילים בארה"ב, כתבו בשבת למנכ"ל פייסבוק וביקשו ממנו "לשקול עמדות נוקשות יותר נגד מידע כוזב והתבטאויות פוגעניות", בייחוד במחאה הנוכחית נגד אי-צדק גזעי.

המכתב מכנה את הפצת "המידע הכוזב במתכוון והניסוח המפלג" ההפך הגמור מהיעד של החוקרים של שימוש בטכנולוגיה למניעת מחלות, שיפור החינוך לילדים ורפורמות במערכת המשפט.

המכתב מתנגד במיוחד להחלטת צוקרברג שלא להוריד ואף לא להניף דגל אדום מעל הפוסט של טראמפ, שנכתב בו "כשהביזה מתחילה, היריות מתחילות", בתגובה למהומות. כותבי המכתב מגדירים את הפוסט הזה "הצהרה ברורה של הסתה לאלימות". טוויטר, לעומת זאת, פרסמה אזהרה וחסמה ציוץ זהה של טראמפ. גם סנאפצ'ט נקטה עמדה והודיעה כי תפסיק לקדם את חשבונו של נשיא ארה"ב.

 ביום שישי כתב צוקרברג כי הוא יבחן "אופציות נוספות לטיפול בתכנים פוגעניים או פוגעניים למחצה מלבד האופציה הבינארית של 'להשאיר או להוריד' אותם".

"אני יודע שרבים מכם חושבים שהיינו צריכים לתייג את הפוסטים של הנשיא בדרך כלשהי בשבוע שעבר", הוא כתב. "המדיניות הנוכחית שלנו היא שאם תוכן ממש מסית לאלימות, ההחלטה נכונה היא להוריד אותו - ולא לאפשר לאנשים לראות לאותו אחרי אזהרה".

בצד הנכון של ההיסטוריה

"המשימה שלנו היא אנטי־תזה לכמה מהעמדות של פייסבוק, ולכן אנחנו מעודדים אותם להיות יותר בצד של האמת ובצד הנכון של ההיסטוריה", אמרה דברה מרקס מבית הספר לרפואה בהרווארד, אחת משלושה הפרופסורים שיזמו את המכתב.

האחרים הם מרטין קמפמן באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו וג'ייסון שפרד מאוניברסיטת יוטה. לכולם יש מענקי מחקר מתוכנית היזמות של צ'אן צוקרברג (אשתו של מארק) למניעה, ריפוי וטיפול בהפרעות נוירו־דגרטיביות, כולל אלזהיימר ופרקינסון.