נתניהו וכ"ץ החליטו לבטל מכסים ומסי קנייה בהיקף של 1.45 מיליארד שקל

מדובר עיגון בחקיקה של ביטולי מכסים ומסי קנייה שנעשו במסגרת תוכניות נטו משפחה של שר האוצר הקודם משה כחלון • בין המכסים שבוטלו: מסי קנייה ומכסים על מכשירי טלפון ניידים, מוצרי הנעלה ומוצרים לתינוקות

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום: Abir Sultan, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ החליטו לבטל שורת מכסים ומסי קנייה על מוצרים בעלות תקציבית שנתית של 1.45 מיליארד שקל. מדובר למעשה בעיגון בחקיקה של ביטולי מכסים ומסי קנייה שנעשו במסגרת תוכניות נטו משפחה של שר האוצר הקודם משה כחלון.

ממשרד האוצר נמסר כי ביטול המכסים כבר תומחר בתחזיות הגירעון כך שהגירעון לשנת 2020 (העומד ברמות שיא של עשרות שנים) אינו צפוי לגדול עוד יותר עקב המהלך. דוברת האוצר מסרה כי "כפי שהוצג לממשלה בעדכון תוכנית התקציב התלת שנתית, הנחת העבודה של משרד האוצר על בסיסה נבנו תחזית ההכנסות ממסים, הייתה כי הפחתות המכסים שאושרו באפריל ודצמבר 2017 כהוראת שעה, יוארכו".

בוטלו מסי קנייה ומכסים על מכשירי טלפון ניידים ומוצרי חשמל ביתיים

תוכניות אלה התבססו על הוראות שעה זמניות שתוקפן עמד לפוג החודש, מה שחייב את נתניהו וכ"ץ לקבל החלטה על עתיד המכסים. על-פי הודעת משרדי ראש הממשלה והאוצר ביטולי המכסים ומסי הקנייה יחולו על שורה ארוכה של מוצרים ובהם טלפונים סלולריים, ביגוד והנעלה, מוצרי תינוקות, מוצרי אלקטרוניקה בידורית (טלוויזיות, צגים, רמקולים ועוד), מוצרי חשמל ביתיים, צעצועים ומשחקים, תמרוקים ועוד - בהיקף של כ-1.45 מיליארד שקל בשנה.

בהודעה נאמר כי "ההחלטה לבטל באופן קבוע את המכסים התקבלה לאחר שלראש הממשלה ולשר האוצר הוצגה בדיקת אפקטיביות, שהראתה כי הביטול הזמני של המכסים ושל מיסי הקנייה, הביא לירידה משמעותית במחירי המוצרים לצרכן לאורך זמן, גם בהשוואה למגמות במדינות אחרות".

מדובר, בין היתר, בביטול מסי קנייה ומכסים על מכשירי טלפון ניידים (15%), מוצרי הנעלה (12%), הלבשה וטקסטיל (6%), מוצרי אלקטרוניקה בידורית כגון טלוויזיות, רמקולים, צגים, ממירים, מקרנים, מגברים, מיקרופונים, אוזניות, כרטיסים חכמים, מכשירי רדיו (מס בגובה 15%-30%), מוצרי חשמל ביתיים (6%-12%), מנורות ונברשות (8%-12%), צעצועים ומשחקים (12%), תמרוקים (12%), מוצרים לתינוקות (12%), מסגרות ועדשות למשקפיים (12%).

נתניהו אמר כי: "שר האוצר ואני התדיינו וקיבלנו שני סיכומים להקל על הציבור בעת הזאת. המטרה כאן היא להניע את המשק, להניע את הגלגלים, להקל עליכם אזרחי ישראל".

השר כ"ץ אמר כי "לצד התוכנית הגדולה שאנחנו מובילים והוצאנו לדרך להמרצת החזרת מיליון מובטלים לעבודה, אנחנו גם חיפשנו את אותם דברים שיקלו על הציבור בינתיים".