חגיגה בוול סטריט בנעילה: S&P 500 מחק את הירידות מתחילת השנה

הפד מרחיב את התמיכה בעסקים קטנים ובינוניים • מניות הקרוזים, התיירות והתעופה בלטו במומנטום החיובי • נעילה שלילית בבורסות אירופה אחרי הראלי בשבוע שעבר • הנפט איבד גובה בצל ספקות לגבי הארכת הסכם הקיצוץ גם לאחר יולי • הרץ זינקה בכ-100% וריבעה את שוויה תוך כשבוע

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

הראלי בוול סטריט נמשך. המדדים המובילים עלו ביום המסחר הראשון לשבוע זה, בהמשך לנתוני האבטלה משישי שהפתיעו לטובה. מדד S&P 500 עלה ב-1.2% ובכך מחק את הירידות שנרשמו מתחילת השנה, מדד נאסד"ק טיפס ב-1.1% והדאו ג'ונס עלה ב-1.7%.

מניות הקרוזים והתעופה בלטו בעליות חדות. קרניבל  זינקה בכ-15%, בואינג  בכ-12%, יונייטד איירליינס  קפצה בכ-13%, ומנייתה של אמריקן איירליינס  קפצה בכ-8%.

הנפט איבד כ-3% לרמה של 38 דולר לחבית, וזאת בצל התבטאות שר האנרגיה הסעודי ולפיה נסיכויות המפרץ לא יסכימו להארכה נוספת של ההסכם לקיצוץ קצב ההפקה היומי מעבר לחודש יולי.

מנייתה של חברת השכרת הרכבים הרץ שנקלעה לקשיים, והגישה בקשה להגנה בפני נושים, זינקה אתמול בכ-100% וריבעה את שוויה תוך כשבוע.

ביונד מיט  ('הקציצה') בלטה בעליות של כ-22% על רקע שיתוף פעולה נוסף בסין והפעם עם מפיצת המזון Sinodis. בשבוע שעבר דיווחה החברה על שיתוף פעולה עם YUM בסין, ומנייתה נסקה במעל ל-160 דולר, רמה שמשקפת שווי שוק של יותר מ-10 מיליארד דולר לחברה.

22:35

רגע לפני השקת תוכנית הפד לאספקת הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים - עסקים בהם לא יותר מ-15 אלף עובדים - שנפגעו בעקבות מגפת הקורונה, הבנק המרכזי מרחיב את תוכנית זו ל-5 שנים, ומוריד את רף המינימום להלוואה, תוך שהוא מעלה את רף המאקסימום להלוואה בודדת, וזאת על מנת להמשיך לספק תמיכה לכלכלה הריאלית.

21:15

מנייתה של יצרנית הרכבים החשמליים, טסלה , שייסד אלון מאסק, מעפילה מעל למחיר של 900 דולר.

20:40

מדדי המניות בוול סטריט נסחרים בעליות שערים, כאשר הנאסד"ק רושם שיא, הדאו ג'ונס מוסיף 1.1% לערכו, ומדד S&P 500 עולה ב-0.7%.

הנפט מאבד גובה בצל התבטאות שר האנרגיה הסעודי ולפיה נסיכויות המפרץ לא יסכימו להארכה נוספת של ההסכם לקיצוץ קצב ההפקה היומי מעבר לחודש יולי.

מנייתה של חברת השכרת הרכבים הרץ מזנקת ביותר מ-100%, ובכך נמחקו הירידות שנרשמו מאז שהוגש הבקשה של החברה להגנה בפני נושים.

מניות נוספות שנהנות מהציפייה לחזרה לשגרה הן מניות התעופה שבולטות גם הערב בעליות חדות. אמריקן איירליינס  מזנקת בכ-6%, יונייטד  מזנקת ב-10%.

19:14

עליות בפתיחת שבוע המסחר בוול סטריט על רקע הציפייה לחזרה מהירה מהצפוי לפעילות בארה"ב. מדד הנאסד"ק עולה לשיא כל הזמנים, וזאת בהמשך לנתוני האבטלה מסוף השבוע האחרון בארה"ב שהיו טובים מהצפוי וסיפקו עוד אופטימיות למשקיעים.

עיני השוק נשואות ליו"ר הפד פאואל ביום רביעי בניסיון למצוא רמזים לגבי המדיניות לאחר דוח התעסוקה האופטימי.

מניות התעופה בולטות בעליות גם ביום המסחר הראשון לשבוע זה, בהובלת אמריקן איירליינס גרופ  ויונייטד איירליינס .

מנייתה של יצרנית תחליפי הבשר ביונד מיט  מזנקת בכ-17% על רקע הדיווח על שיתוף פעולה נוסף בסין והפעם עם מפיצת המזון Sinodis. בשבוע שעבר דיווחה החברה על שיתוף פעולה עם YUM בסין, ומנייתה נוסקת כעת במסחר מעל ל-150 דולר, רמה שמשקפת שווי שוק של 9 מיליארד דולר לחברה.

18:35

המסחר בבורסות אירופה ננעל בטריטוריה האדומה, וזאת בהמשך לעליות חדות שנרשמו בשבוע החולף. מדד הדאקס הגרמני השיל 0.2%, הקאק הצרפתי איבד 0.4% מערכו ומדד הפוטסי הבריטי ירד ב-0.2%.

18:00

בהמשך להסכמות של אופ"ק + על הארכת הסכם קיצוץ קצב ההפקה של הנוזל השחור, שר האנרגיה הסעודי, עבדול עזיז בין סלמאן, אמר היום כי נסיכויות המפרץ (סעודיה, כווית ואיחוד האמירויות) שהסכימו להאריך בחודש נוסף את הסכם צמצום הפקת הנפט, לא יסכימו להארכה נוספת. הנפט (קרוד) מאבד 3.3%.

הבנק העולמי פרסם היום תחזית לכלכלה העולמית בצל משבר הקורונה, וצופה כי הכלכלה העולמית תתכווץ ב-5.2% בשנת 2020. לשנה שלאחריה, הבנק העולמי צופה צמיחה מהירה של 4.1% ב-2021. להערכתו, הכלכלה האמריקאית תרשום התכווצות של 6.9% ב-2020. לסין הבנק צופה צמיחה של 1% בלבד וצמיחה מהירה במיוחד של 6.9% ב-2021.

16:30

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בעליות בהמשך לראלי שנרשם ביום שישי האחרון. מדד הנאסד"ק מטפס לרמת שיא, הדאו ג'ונס ומדד S&P 500 עולים בכ-0.5%.

מניות התעופה ממשיכות במומנטום החיובי. אמריקן איירליינס גרופ  מזנקת בכ-6%, דלתא איירליינס  בשיעור דומה, ויונייטד  ממריאה בכ-10%.

מנייתה של הרץ מזנקת ב-20% לאחר זינוק חד בימים האחרונים לאחר ההתרסקות בהמשך לבקשה שהגישה מפני נושים.

12:10

מגמה מעורבת בבורסות אירופה. הנפט מתחזק וחוזה ברנט עולה ל-42.9 דולר לחבית. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות כעת עליות קלות. 

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ובניהו בולוטין, כלכלן באגף הכלכלה, בבנק מתייחסים בסקירת הנפט השבועית שלהם להמשך העלייה במחיר הנפט בשבוע החולף: " העלייה של מחיר הנפט התרחשה על רקע הירידה במלאי הנפט בארה"ב, צפי לעסקת OPEC +, ולמרות המתיחות הגואה בין ארה"ב לבין סין, העלולה להקשות בעתיד על התאוששות שוק הנפט."

בפמן ובולוטין מתייחסים למדינות המרוויחות והמפסידות מעליית מחיר הנפט: "המדינות המרוויחות אלו הן יצרניות הנפט המייצאות. הדגש הוא על מדינות עם יכולת יצוא טובה, להבדיל ממדינות עם נפט אך ללא יכולת לייצא עקב בעיות של אמברגו, כגון וונצואלה, או מלחמת אזרחים, כגון לוב. במסגרת רשימת המדינות המייצאות הגדולות יש את רוב מדינות המפרץ הפרסי (ערב הסעודית, עיראק, איחוד האמירויות וכווית), רוסיה וקנדה. עליית מחירי הנפט, אם תשמר, צפויה להטיב עם סקטור מפיקי האנרגיה בארה"ב, זאת למרות שהייצוא של ארה"ב איננו גדול, אך ישנה צריכה מקומית גדולה יחסית. לרוסיה יש אינטרס מובהק לשמור על מחירי נפט גבוהים ולמנוע ירידת מחירים נוספת, מאחר ועליית מחירי הנפט מגדילה את הכנסות המדינה של רוסיה . מחיר חבית BRENT במונחי רובל, הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז התפשטות וירוס הקורונה, אשר הוריד משמעותית את הביקוש לנפט". 

10:40

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית, לאחר העליות החדות בשבוע שעבר.

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בחדר העסקאות של דיסקונט, מציין בסקירה שפרסם כי "המכפיל החזוי על מדד ה- S&P 500 עומד על 22.5 (4 רבעונים קדימה), מכפיל יקר יחסית מבחינה היסטורית, אבל התמונה מורכבת יותר. ראשית חשוב לזכור שמכפיל חזוי משקף תחזיות רווח לעתיד ויש אי וודאות מאוד גבוהה לגביהן ויתכנו הפתעות לטובה בשנה- שנתיים הבאות. השוק מבין שתמונת הרווחיות ב-2020 תפגע, אבל הוא מניח שלאחר מכן תהיה התאוששות חדה.

"בשוק האמריקאי בכללו קיים מאזן הגורמים הבא: מהצד השלילי רמת המכפילים החזויים יקרה יחסית וברקע עדיין קיימים סיכונים כמו החשש מגל שני של קורונה שאם יהיה חמור מאוד עשוי לגרום להשבתה חוזרת של פעילות, והמתיחות החוזרת ביחסים בין ארה"ב לסין. כמו כן ההשפעה הכלכלית השלילית של משבר הקורונה תתקזז בחלקה במחצית השניה של השנה, אך היא תמשיך ללוות אותנו גם בעתיד, וקיימת אי וודאות גבוהה לגבי אופי ההתאוששות, אם כי אנו מעריכים שהצמיחה בעולם במחצית השנייה תהיה חזקה יחסית".

צריך לזכור, הוא כותב, "כי כמות הנזילות בשווקים מאוד גבוהה. המאזן של הבנקים המרכזיים בעולם (במונחים דולריים) עלה באופן חד מאוד , ענין שתומך בשוק המניות.  בשורה התחתונה יש "הרבה כסף שעוד לא נכנס לשוק המניות" מצד לא מעט גופים ומצב זה עשוי לתמוך בביצועי שוק המניות בעתיד".

06:50

יום המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה חיובית במדדי המניות המובילים, לאחר העליות החדות שנרשמו בוול סטריט ובאירופה ביום שישי.

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות כעת עליות קלות. 

ביפן דווח היום כי הכלכלה התכווצה ב-2.2% ברבעון הראשון של השנה. הנתון טוב יותר לעומת נתון הצמיחה הקודם שפורסם והצביע על ירידה של 3.4% בתוצר ביפן ברבעון הראשון. 

הזהב משנה כיוון לאחר הירידה החדה ביום שישי ועולה בכ-0.5% לרמה של 1,691 דולר לאונקיה. 

הנפט נסחר במגמה חיובית וחוזה מסוג ברנט עולה ב-1.5% לרמה של כ-43 דולר. זאת לאחר שארגון  אופ"ק ובעלות בריתו סיכמו בשבת להאריך את קיצוצי השיא בתפוקת הנפט הגולמי שלהם עד סוף יולי - כך נמסר על ידי נציגים שלהם, אחרי שעיראק וניגריה הסכימו לקיצוץ עמוק קצת יותר, כפיצוי על אי ציות להסכמים קודמים. 

חברת התרופות הבינלאומית אסטרהזנקה פנתה לחברת הביוטק גיליאד, יצרנית תרופת הרמדסיביר לקורונה (Covid-19), בהצעה למיזוג בין החברות, כך לפי דיווח ב"בלומברג" אתמול. החברות טרם אישרו את הידיעה.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מציינים בסקירתם השבועית, לאחר פרסום נתון האבטלה המפתיע בארה"ב ביום שישי, כי "העלייה של 2.5 מיליון עובדים בארה"ב מצביעה על כך ש תהליך ההחזרה של עובדים החל מוקדם יותר וחזק יותר מאשר נתוני התביעות של חסרי העבודה. ככל שמדינות בארה"ב יעברו לשחרור של הסגרים בשבועות הקרובים, במיוחד בצפון-מזרח ארה"ב המאוכלס בצפיפות, נראה כי התעסוקה תמשיך לעלות ביוני".

כמו כן, הם סוקרים את הרחבת תכנית רכישות החירום של הבנק המרכזי האירופי ומציינים כי "החלטות ה-ECB התקבלה בברכה בשווקים הפיננסיים והן באות בנוסף למהלכים להקמת קרן התאוששות אירופית, יוזמה להנפקת חוב אירופאי משותף, והחבילה הפיסקלית בהיקף של 4% מהתוצר של גרמניה. זה מראה שקובעי המדיניות האירופיים הגיבו למשבר בעוצמה, אך באיחור ניכר".