תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שגרת קורונה בשוק ההון: לאילו סקטורים לשים לב?

שוק ההון מתאושש ומשקיעים רבים מחפשים את הדרך לחזור אליו • בבית ההשקעות פסטרנק-שהם ממליצים על סקטורי הנדל"ן למגורים, הזיקוק והדלקים והביטוח • "לדעתנו, השוק מתמחר פגיעה מוגזמת בעסקי חברות בסקטורים הללו"

משרדי בית ההשקעות פסטרנק-שהם / צילום: שי אפשטיין
משרדי בית ההשקעות פסטרנק-שהם / צילום: שי אפשטיין

הכתבה בשיתוף בית ההשקעות פסטרנק שהם 

בעוד שהמשק הולך ונפתח מחדש, גם שוק ההון מחפש את שגרת הקורונה. משקיעים רבים נמצאים עכשיו על הגדר, מהססים אם לשוב ולהיכנס להשקעה בניירות ערך, תוך כדי שהם בוחנים בזהירות את המצב. אז האם נכון לחזור לשוק ההון? ואם כן, מהם הסקטורים שבהם כדאי להתמקד?

אחרי פתיחת שנה ירוקה מאוד בבורסה, הגיעו הירידות. בסך הכול, מתחילת השנה, מדד תל אביב 35 ירד בכ-12% בהשוואה ל-31/12 אשתקד. אם מסתכלים אך ורק על תקופת הקורונה, ומתעלמים מהעליות הגדולות של תחילת השנה, הירידה בחודשים מרץ ועד היום מסתכמת בכ-20%. "יש מי שטוענים שכל משבר הוא גם הזדמנות", אומר שי שהם, שותף מייסד בבית ההשקעות פסטרנק שהם, ומנהל ההשקעות הראשי. "לכאורה, נראה ששוק המניות לא ספג ירידה משמעותית מתחילת השנה. אבל יש כאן שונות גדולה: אם מנתחים את מדדי המניות ניתן לראות כי לצד חברות שהשלימו עלייה של עשרות אחוזים מתחילת השנה יש גם חברות שאיבדו חלק גדול משווי השוק שלהן", הוא מסביר.

יש המחלקים את תקופת הקורונה בשוק ההון לשלושה חלקים. עם פרוץ המשבר, השווקים בכל העולם נצבעו באדום בוהק; מגמה שנעצרה בסמוך להכרזת הממשל האמריקני, לצד ממשלות אחרות מובילות בעולם, על חבילת תמריצים לכלל המשק. או אז נבלמו הירידות והמגמה התהפכה, אך בהמשך התנודתיות המשיכה להיות מורגשת. "אי אפשר לדעת איזה אחוז מהעליות בשוק הושפע דווקא מחבילת התמריצים שגיבשו מדינות רבות, או שאולי הן התרחשו בשל הדיבורים על חיסון שבדרך", אומר שהם. "בסופו של דבר, ירידה של 12% מתחילת השנה, המשקללת גם את העליות שהיו לפני הקורונה וגם את הירידות בעת המשבר - אינה גבוהה במיוחד לאירוע מסוג זה", הוא מחדד.

כעת, כשאנו מצויים בשגרת קורונה, סבורים בבית ההשקעות פסטרנק שהם כי קיימים שלושה סקטורים מעניינים להשקעה: נדל"ן למגורים, זיקוק ודלקים, וביטוח. "בבואנו לבדוק היכן קיימות היום הזדמנויות השקעה בשוק המניות המקומי, אנחנו בוחנים מצד אחד את עומק השפעתו של המשבר על עסקיהן של החברות ומצד שני את המחיר שבו הן נסחרות. כך איתרנו את אותם סקטורים ואת החברות אשר השוק מתמחר לדעתנו פגיעה מוגזמת בעסקיהן", מסביר שהם.

שי שהם, שותף מייסד בבית ההשקעות פסטרנק-שהם / צילום: לוק בטר - תמר מלין
 שי שהם, שותף מייסד בבית ההשקעות פסטרנק-שהם / צילום: לוק בטר - תמר מלין

נדל"ן למגורים: המשבר יצר הזדמנות?

"אין עוררין על כך שחברות הנדל"ן למגורים נפגעו בחודשים האחרונים מהמשבר", אומר שהם. במהלך החודשים מרץ, אפריל ומאי הייתה עצירה כמעט מוחלטת של מכירת הדירות ובמקביל צניחה של עשרות אחוזים במחירי המניות של החברות הציבוריות. "אבל חשוב להבין שמנגד החברות המשיכו לתכנן ולבנות כמעט כרגיל, ללא עיכובים משמעותיים בפרויקטים", הוא מוסיף ומעריך כי אם לא תהיה בקרוב התפרצות משמעותית נוספת של נגיף הקורונה, אשר תביא לעצירה מחדש של המשק, נבחין בחזרה של הקונים אל השוק.

"אם רמת האבטלה תישאר כמו שהיא עכשיו - יותר מ-20% אז גם בעוד כמה חודשים שוק המגורים לא יתאושש, אבל ההערכה היא שאחוזי האבטלה הולכים להשתפר משמעותית לכיוון של 6%-8%", מסביר שהם.

לפרטים נוספים על ניהול השקעות בעת הנוכחית הקליקו כאן>>

"ככלל, שוק הנדל"ן למגורים הוא עדיין שוק טוב. מבחינת היצע וביקוש - זה שוק אמיתי. החברות חטפו מכה חזקה, אבל אין פגיעה בפעילותן", אומר שהם. הוא מוסיף כי "חברות אשר יצלחו את החודשים הקרובים בשלום יהנו ממכירות נאות בהמשך השנה וגם מעלייה משמעותית במחיר מניותיהן. החברות הציבוריות הגדולות, שיש להן תזרים מזומנים טוב, שרדו את המשבר הזה. הן גם היו יכולות לעבור אותו בלי למכור אף דירה. מעבר לכך, לאור הסיכון הגלום בסקטור, מומלץ להשקיע בחברות שלא מחזיקות מלאי גדול של דירות למכירה".

מחיר הנפט ירד, הביקושים יעלו

סקטור נוסף ששהם מבקש להפנות אליו את תשומת הלב הוא זה של הזיקוק והדלקים. לצד מלחמת המחירים בין סעודיה לרוסיה, היו משבר הקורונה ועצירת התנועה בכבישים בין הגורמים שהובילו לצניחת ביקושים והפילו את מחיר הנפט לשפל היסטורי, אל מתחת ל-15 דולר לחבית. הירידה במחיר הנפט הובילה גם לירידה של עשרות אחוזים במניות החברות המובילות בסקטור. "ההערכה שלנו היא שהירידה במחירי הנפט לא רק שלא תפגע בחברות הללו, אלא גם תוביל להגדלת ביקושים. כבר עכשיו אנחנו רואים שהתנועה בכבישים חזרה לרמה של לפני המשבר, או לפחות ל-90% ממנה. מעבר לכך, חשוב גם לזכור שלחברות הדלקים יש פעילויות נוספות, כמו קמעונאות ונדל"ן, אשר יבואו לידי ביטוי גם במחיר המניות", מרחיב שהם.

כמו כן, הוא מציע שלא להתרגש מהכותרות של התקופה האחרונה, על הפסדים של מעל ל-100, ואפילו 150 מיליון דולר של החברות המובילות בשוק הזיקוק אשר נבעו בחלקם מהפסד חשבונאי על המלאים שהחזיקו. "גם אם יש ירידה של 40% במחיר המניה, רבעון אחד קשה של הפסד גדול לחברה לא מצדיק ירידה בשיעור כזה. זה דווקא הופך את המצב להרבה יותר מעניין וכדאי להשקעה. אנשים חוזרים עכשיו לנסוע ומחיר הנפט ישוב לעלות.

שוק הביטוח: מכפילי הון נמוכים ברמה היסטורית

גם חברות הביטוח ספגו מכה קשה במהלך המשבר, הן כתוצאה מהחשיפה שלהן לשוק ההון דרך ירידת שווי הנכסים והפוליסות המשתתפות ברווחים, והן עקב ירידה ברמת ההפקדות החדשות - תוצאה של מיליון מובטלים חדשים.

"מדובר בפגיעה בעלת אופי זמני וחברות הביטוח, אשר נסחרות במכפילי הון נמוכים ברמה היסטורית, ימשיכו להניב במשך השנים תשואות נאות על ההון ורווח יפה למשקיעים", מסביר שהם. "החברות נסחרות במכפילי הון של 0.35-0.65. כיוון שכך הן יוכלו לתת תשואה של 10% ויותר", הוא אומר.

לדברי שהם, "ההתאוששות של המגזרים הללו כבר מתרחשת. חברות רבות בסקטורים הללו מעניינות עכשיו להשקעה יותר מאשר בתקופה שלפני המשבר, דווקא בזכות ירידת השווי שלהן. הירידה הזאת שמשקפת מחיר לא ריאלי של המניה מגלמת הזדמנות למשקיעים", הוא מבקש לחדד ומסכם: "למרות התיקון המשמעותי בשווקים עדיין ניתן לאתר מניות שמחירן משקף את התרחיש הפסימי ביותר. אנו סבורים כי בתרחיש הסביר של חזרה מדורגת לשגרה, גם אם שגרה מסוג אחר כרגע, ישנן עדיין הזדמנויות השקעה מעניינות בשוק הישראלי".

* פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

לפרטים נוספים על ניהול השקעות בעת הנוכחית הקליקו כאן>>