אלפרד אקירוב וגיל אגמון מציגים: להפסיד מהקורונה - פעמיים

אלרוב נדל"ן, דלק רכב וקבוצת אשטרום השקיעו חלק נכבד מיתרות הנזילות שלהן בשוק המניות, ושילמו על כך מחיר יקר ברבעון הראשון: הפסד של 155 מיליון שקל אצל הראשונה וכ-60 מיליון שקל לשתי האחרות

מימין: אלפרד אקירוב (אלרוב), גיל אגמון (דלק רכב) ורמי נוסבאום (קבוצת אשטרום) / צילום: פאול אורלייב, איל יצהר
מימין: אלפרד אקירוב (אלרוב), גיל אגמון (דלק רכב) ורמי נוסבאום (קבוצת אשטרום) / צילום: פאול אורלייב, איל יצהר

הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2020 המתפרסמים בימים אלה, חושפים כי מלבד הפגיעה המשמעותית בפעילותן השוטפת של רבות מהחברות, חלקן סבלו גם מהפסדים כבדים מהשקעות שביצעו בניירות ערך סחירים, בעקבות הירידות הדרמטיות שנרשמו בבורסות בהשפעת התפשטות וירוס הקורונה.

שלוש דוגמאות בולטות מהימים האחרונים לחברות שכאלה - שפעילותן העסקית אינה בתחום הפיננסים - הן החברות אלרוב נדל"ן , דלק רכב  וקבוצת אשטרום . אלו מצטרפות לחברת התקשורת סלקום שדיווחה מוקדם יותר על פגיעה דומה בהשקעותיה. ירידת הערך המצרפית שהציגו הארבע בתיק ההשקעות שהן מנהלות, הכולל בעיקר מניות, מצטברת ליותר מ-300 מיליון שקל. 

על קרוב למחצית ההפסד "אחראית" אלרוב, שהציגה בתחילת השבוע הפסד של כ-155 מיליון שקל בתיק ההשקעות שלה, שמורכב בעיקר ממניות הפיננסים בנק לאומי וכלל ביטוח.

חברת ההשקעות שבשליטת היו"ר אלפרד אקירוב מעדכנת בדוחות, כי שווי תיק הני"ע שלה התכווץ נכון למועד הדיווח לכ-325 מיליון שקל, לעומת שווי של יותר מ-560 מיליון שקל בסוף 2019.

חברות שרשמו הפסדים כבדים בתיק ההשקעות
 חברות שרשמו הפסדים כבדים בתיק ההשקעות

בשנה שעברה רכשה אלרוב נתחים ממניות כלל ביטוח בהשקעה של קרוב ל-180 מיליון שקל, והגיעה להחזקה של כ-4.9% בחברה. על רקע המשבר בשווקים, שעליו נוסף המשבר הניהולי שעוברת כלל ביטוח, נחתך שווי ההשקעה בכ-50% תוך זמן קצר, וכעת עומדת ההחזקה על קצת יותר מ-90 מיליון שקל. זאת כשמניית כלל ביטוח מציגה ירידה של כ-45% מתחילת השנה.

באשר להשקעה בלאומי, אלרוב מכרה בשנה שעברה ממניות הבנק שהיו בידיה תמורת כ-170 מיליון שקל (וב-2019 נהנתה גם מרווח בסעיף ני"ע סחירים בדוחותיה). נכון להיום נותרה אלרוב עם מניות הבנק בשווי של כ-190 מיליון שקל, אחרי ירידה של כ-20% שמציגה מניית לאומי מתחילת השנה.

באלרוב מדווחים כי "הנהלת הקבוצה מקבלת דיווחים יומיים לגבי מצב תיק ההשקעות בניירות ערך, ובהתאם לתנאי השוק שוקלת את עיתוי הרכישות והמכירות של ני"ע".

ההפסד בתיק ניירות הערך, לצד ירידת ערך של יותר מ-50 מיליון שקל בשווי נכסיה, גרר את אלרוב נדל"ן לסכם את הרבעון הראשון בהפסד כבד של קרוב ל-200 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של אלרוב נדל"ן מתרכזת במלונאות ונדל"ן מניב בארץ ובחו"ל, ועל רקע הפגיעה הקשה שספגה, צללה מנייתה בכמעט 50% מתחילת השנה, ומשקפת לאלרוב שווי נוכחי של כ-2 מיליארד שקל.

 דלק נפגעה גם מהשפעה מטבעית

עוד בין הנפגעות מהשקעות שביצעו בני"ע נמנית חברת דלק רכב, יבואנית הרכב הפועלת מ-2018 גם בתחום התשתיות ואיכות הסביבה, וקבוצת הבנייה והתשתיות אשטרום. לשתיהן הפסדים רבעוניים של יותר מ-60 מיליון שקל בגין השקעות בני"ע.  

אצל דלק רכב, ההשקעות הסחירות בהן מחזיקה החברה, שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון, הן במניות של יצרניות המכוניות אותן היא מייבאת ומשווקת בישראל - פורד, BMW ומאזדה.

בדוחותיה הרבעוניים דלק רכב לא מפרטת לגבי הרכב ההשקעות, אולם הדוחות השנתיים ל-2019 מראים כי עיקר ההשקעה היא במניות פורד (קרוב ל-100 מיליון שקל בסוף 2019), בעוד ההשקעה במניות BMW ומאזדה הגיעה יחד לכמחצית הסכום.

מתחילת השנה ועד כה, מבין השלוש הירידה במניית פורד היא החדה ביותר ומגיעה ליותר מ-20%, בעוד הירידה במניית BMW עומדת על כ-16% ובמאזדה מסתכמת בכ-10%.

נוסף לכך מחזיקה דלק רכב בני"ע לא סחירים של כמה חברות המפתחות טכנולוגיות שונות בתחום הרכב, בעיקר לרכב אוטונומי.

נזכיר כי בשנים קודמות דלק רכב נהנתה מרווחי עתק שהצטברו למאות מיליוני שקלים מהשקעה שביצעה בחברת הרכב האוטונומי מובילאיי - משערוך וממימוש החזקותיה בה.

נוסף לפגיעה מירידת ערך השקעותיה, דלק רכב נפגעה מהתחזקות מטבעות היבוא, בעיקר ה-ין היפני, כך שהוצאות המימון שלה נטו לרבעון הראשון הגיעו ליותר מ-90 מיליון שקל, אחרי שברבעון המקביל נהנתה מהכנסות מימון נטו. בהמשך לכך, הרווח הנקי הרבעוני שלה צלל כמעט ב-70% לכ-40 מיליון שקל.

לגבי השפעות הקורונה על הפעילות השוטפת, בדלק רכב מציינים כי "החל מפרוץ המשבר, במהלך חודש מרץ חלה ירידה משמעותית בהיקפי הזמנת לקוחות לכלי רכב של החברה, המיוחסת בעיקרה לסגירת אולמות התצוגה, מגבלות התנועה שהוטלו על האזרחים והתהוות משבר כלכלי".

בסיכום רבעוני מציגה דלק רכב ירידה של כ-20% במספר המסירות שהיא מציגה, לכ-5,300 מכוניות, וכן מדווחת על "ירידה של כ-25% במחזור המכירות של תחום יבוא חלקי חילוף ושירותי מוסך".

פתיחת אולמות התצוגה נעשתה רק בסוף חודש אפריל, כך שגם ברבעון השני של השנה הכנסותיה של דלק רכב משתי פעילויות אלה צפויות להיפגע.

על פעילותה בתחומי איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה, באמצעות השליטה בחברת ורידיס, "לא הייתה למשבר הקורונה השפעה מהותית", לדברי החברה.

עוד חושפים דוחות דלק רכב כי כמה מחברות הקבוצה בתחום הרכב קיבלו "הלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים בסך של כ-16 מיליון שקל".

 קפיצה פי 3 בהוצאות המימון של אשטרום

קבוצת  אשטרום, שבשליטת משפחות נוסבאום, גירון, משורר, רובין וליפשיץ, מציגה בדוחות הרבעון קפיצה של פי 3 בהוצאות המימון שלה נטו, שהגיעו ליותר מ-100 מיליון שקל, בהשפעת תיק הני"ע.

החברה לא מפרטת לגבי הרכב התיק, אולם מציינת כי הוצאות המימון הרבעוניות כוללות הפסד של 64 מיליון שקל "עקב הירידות החדות בשווקי ההון בארץ ובעולם בשל התפרצות נגיף הקורונה", בעוד ברבעון המקביל אשתקד נהנתה מרווח של כ-19 מיליון שקל מני"ע סחירים, שתמך בהכנסות המימון שלה.

נוסף לכך, גם אשטרום סבלה מירידת ערך נדל"ן להשקעה, והרווח הנקי הרבעוני שלה צלל ב-80% ל-20 מיליון שקל.

כאמור, שלוש המוזכרות אינן היחידות, וחברה נוספת שנפגעה בצורה משמעותית מירידת שווי תיק ני"ע שלה היא חברת התקשורת סלקום, שהציגה במהלך החודש שעבר הפסד של 37 מיליון שקל בתיק ההשקעות שלה.