חילוקי דעות בין שר האוצר לוועדת הכספים על אישור חוק המענקים

שר האוצר כ"ץ מסר כי כי הושג סיכום עם יו"ר ועדת הכספים גפני, וכי הוא "מברך על כך שהוועדה אישרה את עיקרי מתווה החוק כפי שהצעתי" • אולם מטעם ועדת הכספים יצאה הערב הודעה סותרת: הכנת חוק תימרוץ המעסיקים לא הושלמה בשל מחלוקות בכמה סעיפים

ועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר העימות הפומבי היום בוועדת הכספים של הכנסת בין שר האוצר ישראל כ"ץ לחבר סיעתו ח"כ ניר ברקת, הודיע הערב דוברו של שר האוצר כי הושג סיכום עם יו"ר הוועדה גפני, לפיו החוק לתימרוץ מעסיקים להחזרת עובדיהם יעבור במתווה המקורי שהציע האוצר.

אולם, מטעם ועדת הכספים יצאה הודעה אחרת. לדברי הוועדה, היא לא הצליחה להשלים את הכנת חוק תימרוץ המעסיקים בשל מחלוקות בכמה סעיפים. 

בתום הדיון קבע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי צוות הייעוץ המשפטי לוועדה ידבר עם נציגי משרד האוצר, על מנת להגיע להסכמות על סעיפים שונים שמבקשת הוועדה להכניס בהם שינויים. לדברי הוועדה, עד כה הושגו הסכמות לגבי מספר שינויים, בהם:

• החרגת גופי חינוך וגופי השכלה גבוה, אשר סכום השתתפות המדינה עומד על לפחות 40%, במקום 25% במסגרת החוק המקורי.

• הסרת סעיף המחריג חבר באגודה שיתופית ועובד באגודה מזכאות למענק, ונקבע כי כל עובד, שמתקיימים לגביו יחסי עובד מעביד ומפקידים לעניינו דמי ביטוח לאומי, יוכר במסגרת זכאות למענק עבורו.

• הסרת סעיף המחריג בני משפחה ממסגרת המענק, ובלבד שאותו קרוב משפחה היה מועסק בעסק האמור עד סוף חודש פברואר 2020.

• לדרישת יו"ר הוועדה וחבריה, ולאחר שהתקבלה הסכמת שרי הרווחה והאוצר, נקבע כי יתוקן חוק הביטוח הלאומי, כך שבתקופת משבר הקורונה - החל ממרץ עד חודש יוני כולל, יתאפשר כפל קצבאות במסגרת החוק, כך שלא יתבצע קיזוז של קצבת דמי האבטלה של זכאי מקצבת קיום, בתקופת משבר הקורונה, וכן יוחזרו הקצבאות הכפולות רטרואקטיבית.

• נקבע כי בתוך 21 יום יקבע שירות התעסוקה את זכאות המעביד, וכן יבוצע התשלום.

• בוטלה הטלת ריבית במידה וחלה טעות והמעסיק קיבל מענק גבוה מהדרוש, והמקבל יהיו מחויב רק בהצמדה ללא ריבית.

• צמצום תקופת שמירת המידע המועבר אל שירות התעסוקה במסגרת החוק, והעמדתו על שנה במקום שנתיים.

במסגרת ההידברות בין משרד האוצר לוועדת הכספים כאמור, תידון בין היתר דרישת הוועדה כי הקצבת חצי מיליארד שקל לפיצוי למעסיקים שלא פיטרו עובדים שהוקצבו לדרישת הוועדה תהייה כפופה לאישור ועדת הכספים, וכן כי החוק יכלול סעיף המסמיך את שר האוצר לקבוע לגבי ענפים מסוימים, בהם ענף אולמות וגני האירועים, כי המענק יוענק להם בגין החודשים יולי עד אוקטובר 2020, על מנת שיוכלו לנצל את ההטבה באופן מלא.

לצד ההידברות בין הצדדים, תידרש גם ועדת הכנסת לטענת נושא חדש שהוכרזה לגבי מספר נושאים במסגרת הדיון, והוועדה תידרש להצביע על רביזיות מצד מגישי ההסתייגויות.

חבר הכנסת ניר ברקת אמר לאחר הדיון כי לשר כ"ץ לא הייתה סבלנות להקשיב לחברי הכנסת וכי הוא בא להכתיב להם. לדבריו "הפקידות באגף התקציבים לא מספיק מבינה איך העולם הזה עובד ומכינה הצעות שלא מחזיקות מים. חייבים להכניס לשם אנשים עם ניסיון".

הגרסה של כ"ץ:  "מברך על כך שהוועדה אישרה את עיקרי מתווה החוק כפי שהצעתי"

מטעמו של שר האוצר כ"ץ נמסר כי "לאחר שהבין שר האוצר כ״ץ שוועדת הכספים עומדת לבצע שינויים מהותיים בחוק, הגיע השר לוועדה, הודיע על התנגדותו הנחרצת לשינויים והוסיף כי הוא מצפה לגיבוי מהוועדה במצב החירום שאנו נמצאים בו".

השר כ״ץ הוסיף כי המעסיקים במשק כבר החלו להחזיר עובדים לעבודה החל מה-1 ביוני בהתאם למתווה שפורסם, וכל שינוי יגרום לפגיעה בתהליך החיוני של החזרת המובטלים למקומות העבודה.

מטעמו של כ"ץ נמסר עוד כי "לאחר הדיון סוכם עם יו״ר הוועדה ח״כ משה גפני ומרכז הקואליציה בוועדה ח״כ אופיר כץ שהחוק יעבור בהתאם למתווה המקורי, בתוספת לאותם שינויים שיזמה הוועדה ולהם השר כ״ץ נתן את הסכמתו - וכך בהצבעות על החוק בוועדה אושר מיתווה שר האוצר".

במהלך העימות בוועדה אמר השר כ״ץ לח״כ ניר ברקת: "אין לי עניין לשמוע נאומים ממי שפועל כבר שלושה ימים לשכנע ח"כים מהקואליציה להצביע נגד החוק והנושא הזה יטופל במסגרות המתאימות".

כ״ץ אמר הערב כי הוא "מברך על כך שהוועדה אישרה את עיקרי מתווה החוק כפי שהצעתי. הגעתי לוועדת הכספים לאחר שהבנתי שמנסים לפגוע בחוק לעידוד תעסוקה והבעתי את עמדתי בצורה נחרצת נגד שינוי מתווה החוק שהוא המתאים ביותר כדי להחזיר מיליון מובטלים לעבודה ולהחזיר את המשק לצמיחה.

"זהו חוק חירום שנדרש להפעילו באופן נחרץ כדי להמשיך ולעודד מעסיקים ועובדים לחזור לשגרה".