ההרפתקה של משפחת בורוביץ' באל על הסתיימה בהפסד

כנפיים אחזקות, בעלת השליטה באל על, לא רוותה נחת מהשקעתה בכל הקשור לתשואת המניה • לאחר החזר חלק מההשקעה שביצעה באמצעות דיבידנדים, מסתכמת עלות ההשקעה של כנפיים בסכום (נטו) של 151 מיליון שקל • כעת, לנוכח תוכנית הממשלה, צפויה כנפיים לאבד בקרוב את השליטה בחברה

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

חברת כנפיים אחזקות, בעלת השליטה באל על, לא רוותה נחת מהשקעתה בכל הקשור לתשואת המניה. נכון להיום נסחרת אל על  בשווי של 350 מיליון שקל בלבד, לאחר ירידה של כ-80% מהשיא באוקטובר 2016 והיא משקפת הפסד לבעלת השליטה בה מאז שנת 2004.

בסיכומו של דבר, לאחר החזר חלק מההשקעה שביצעה באמצעות דיבידנדים, מסתכמת עלות ההשקעה של כנפיים בסכום (נטו) של 151 מיליון שקל. מול השקעה זו מחזיקה כיום כנפיים ב-38.3% ממניות אל על, ששוויין הנוכחי בבורסה עומד על כ-140 מיליון שקל בלבד. כעת, לנוכח תוכנית הממשלה לחילוץ אל על, צפויה כנפיים לאבד בקרוב את השליטה בחברה.

תמי בורוביץ / צילום: תמר מצפי
 תמי בורוביץ / צילום: תמר מצפי

אל על הופרטה דרך הבורסה ביוני 2003. כחצי שנה לאחר ההנפקה אישרה חברת כנפיים של משפחת בורוביץ', כי ברשותה מניות ואופציות של אל על בכמות נכבדת. בהודעה שנשלחה לבורסה ב-13 בינואר 2004 בעקבות כתבות בעיתונות, דיווחה כנפיים כי היא מחזיקה במניות ואופציות אותן רכשה תמורת כ-67 מיליון שקל. באותה הודעה כתבה כנפיים כי "טרם נתקבלה החלטה סופית בנוגע למימוש האופציות".

תשעה ימים לאחר מכן עדכנה כנפיים כי בהתאם להחלטת הדירקטוריון שלה, היא פנתה למדינה בבקשה לקבלת אישור להגדלת החזקותיה באל-על אל מעבר ל-5%. בנוסף חשפה כי היא מחזיקה באופציות שמימושן יקנה לה החזקה ב-51.1% ממניות אל על. כך, שבפועל הודתה כנפיים כי ברשותה האפשרות להפוך לבעלת השליטה באל על.

בסוף פברואר 2004 כבר הודיעה כנפיים כי הגישה לממונה על ההגבלים העסקיים, הודעת מיזוג, לעניין החזקותיה באל על. ימים אחדים לאחר מכן כבר הודיעה שהחליטה לממש את מלוא אופציות הרכישה שבידיה. 

בתחילת יוני 2004 מימשה כנפיים את מלוא אופציות רכש א' שהיו ברשותה ורכשה מהמדינה מניות אל על ב-92 מיליון שקל. בעקבות המימוש הגדילה כנפיים את החזקתה באל על ל-22%. באוגוסט אותה השנה אישר הממונה על הגבלים עסקיים את מיזוג כנפיים ואל על, בכפוף למכירת פעילותה של כנפיים בתחום התעופה, שכללה את הבעלות על ארקיע וכן החזקות בחברות ממן, איסתא, קשרי תעופה ועוד.

בעקבות האישור ביקשה כנפיים מהמדינה לאשר הגדלת החזקותיה מעבר ל-40%. ב-22 בדצמבר 2004 קיבלה כנפיים את האישור, שבעקבותיו מימשה כנפיים אופציות תמורת 21.7 מיליון דולר (94 מיליון שקל לפי שער החליפין ביום העסקה) והגדילה את שיעור החזקתה ל-40%. לאחר המימוש הפכה כנפיים באופן רשמי לבעלת השליטה ומינתה מטעמה את איזי בורוביץ' לתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

שמאז הנפקת אל-על ביוני 2003 ועד סוף 2004 השקיעה כנפיים כ-253 מיליון שקל ברכישת השליטה בחברה. ב-2007 השקיעה כנפיים סכום (נטו) נוסף של כ-18 מיליון שקל במימוש אופציות אל על, שהביא את ההשקעה לכ-270 מיליון שקל.

בשנים 2013-2016 מכרה כנפיים מניות אל על ב-23 מיליון שקל, ואילו ב-2019 היא רכשה מניות בכ-15 מיליון שקל. כך, שסך ההשקעה הכולל הסתכם בכ-262 מיליון שקל.

מעבר לכך, לאורך השנים חילקה אל-על לאורך השנים דיבידנדים, בהיקף לא גדול, כאשר חלקה של כנפיים בחלוקה הסתכם בכ-111 מיליון שקל.