בריטיש פטרוליום תפטר עשרת אלפים עובדים לאור המצב בשוק הנפט

בכך מצפה החברה לחסוך כ-2.5 מיליארד דוחות בעלויות תפעול שנתיות • שברון הודיעה על פיטורים של 15% מכוח-האדם - כ-7,000 איש

מתקן של BP בים הצפוני / צילום: רויטרס, Jack Gruber
מתקן של BP בים הצפוני / צילום: רויטרס, Jack Gruber

חברת הנפט הרב-לאומית BP תפטר אלפי עובדים ותאיץ תוכניות קיימות של התארגנות מחדש, אחרי שמגפת הקורונה גרמה לקריסת מחירי הנפט הגולמי.

המהלך של החברה הוא אחד הראשונים והדרסטיים ביותר בתעשיית הנפט העולמית, שצפויה לפטר עובדים בעקבות קריסת מחירי הנפט לרמת שפל של עשרות שנים באפריל, על רקע קריסת הביקוש לנסיעות והפעילות הכלכלית בימי הקורונה.

BP מתכננת ביטול של כ-10,000 מקומות עבודה, 14% מכוח העבודה שלה, והקפאת שכר לבכירים כדי לחזק את את מצבה הכספי, מסרה החברה אתמול (ב').

הצמצומים מגיעים ביוזמת המנכ"ל החדש, ברנרד לוני, שמנסה גם לעצב את החברה הבריטית הענקית לעידן של פחות פליטות פחמן לאוויר. לוני, שנכנס לתפקידו בפברואר, מגבש תוכנית רה-ארגון שעדיין לא נחשפה. לפי הודעת החברה, התוכנית הזו "מואצת ומועצמת כעת", כדי להגיב לתנאי השוק ולהפחית עלויות.

"זה תמיד היה חלק מהתוכנית להפוך את BP לרזה וזריזה יותר ועם פחות פחמן", כתב לוני באי-מייל לעובדים. "ואז הגיעה מגפת הקורונה, ומחיר הנפט צנח הרבה מתחת לרמה שאנחנו צריכים כדי להרוויח. אנחנו מוציאים הרבה יותר ממה שאנחנו מכניסים - אני מדבר על מיליוני דולר ביום".

BP עם כוח עבודה נוכחי של כ-70,000 בני אדם מסרה שהקיצוצים יעזרו לה לחסוך 2.5 מיליארד דולר בעלויות תפעול שנתיות בסוף 2021, וכי ייתכן שהקיצוצים יהיו עמוקים עוד יותר.

חברת הנפט שברון הודיעה בנפרד על כוונתה לצמצם את כוח העבודה הנוכחי שלה, 44,679 בני אדם, ב-15%. מרבית הקיצוצים יבוצעו השנה, מסרה דוברת של החברה. רויאל דאץ'-של הודיעה באפריל שהיא תצמצם כמה חטיבות שלה, בעיקר על ידי פרישה מוקדמת וולונטרית של עובדים.