תחנת כוח במחיר עתק: שיכון ובינוי ואדלטק זכו במכרז הענקי של חברת חשמל ברמת חובב

זאת תמורת סכום של 4.25 מיליארד שקלים • הסכום עשוי להוביל להנחה חד פעמית בסך 10% בתעריף החשמל

תחנות הכוח שנמכרו , רמת חובב / צילום: יוסי וייס
תחנות הכוח שנמכרו , רמת חובב / צילום: יוסי וייס

שיכון ובינוי וקבוצת אדלקום הן הזוכות במכרז הענקי של חברת החשמל למכירת תחנות כוח ברמת חובב, לאחר שהציעו סכום של 4.25 מיליארד שקלים. מדובר בסכום גבוה משמעותית מהתחזיות המוקדמות, שנעו בין 2 ל-3 מיליארד שקל. במכרז התמודדה גם חברה סינית, צ'יינה הרבור, שיחד עם שותפתה הישראלית מבטח שמיר זכתה במכרז הקודם של חברת החשמל מכירת תחנת הכוח באלון תבור, שגם בו הושג מחיר גבוה מהתחזיות.

שווין של התחנות ברמת חובב נרשם בספרים על 1.86 מיליארד שקל, כך שהמכירה הניבה לחברת החשמל רווח של 2.5 מיליארד שקל. 

על-פי התקדים של אלון תבור צפויה רשות החשמל לאשר להשתמש ברווח לצורך הפחתת תעריף החשמל. במקרה של רמת חובב מדובר בסכום של 2.5 מיליארד שקל השקול להנחה חד פעמית (לשנה) של קצת יותר מ-10% בתעריף החשמל.

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ אמר בתגובה לפרסום תוצאות המכרז כי "מדובר בהצלחה אדירה של הרפורמה בחברת החשמל, בדרך לביטול המונופול על ייצור החשמל. המחיר הפנטסטי הוא עדות נוספת לאמון של המגזר העסקי בהצלחת הרפורמה, והוא יאפשר הוזלה נוספת במחירי החשמל".

על-פי הודעת חברת החשמל זכתה Ramat Hovav Limited Partnership היא הזוכה במכרז למכירת תחנות הכוח של החברה ברמת חובב. מדובר בשותפות מוגבלת הכוללת את אדלטק חברה מקבוצת אדלקום בשליטת אורי אדלסבורג ושיכון ובינוי. ההצעה הכספית של הקבוצה עמדה על 4,256,500,018. קבוצת אדלקום שותפה בבעלות על תחנת הכוח הפרטית דוראד והקימה בשנים האחרונות תחנות כוח נוספות במפעלים.

הליך המכרז ארך כעשרה חודשים ובסיומו הוגשו לחברת החשמל חמש הצעות מסחריות.

רמת חובב היא אחד מאתרי היצור הגדולים במדינה הפועלים על גז טבעי. מותקנים בה כ- 1,150 מגאווט ביחידות יצור, מהן 2 מחזורים משולבים ו-4 יחידות טורבינות פתוחות. חברת החשמל בחרה את רוכש נכסי רמת חובב, בהליך שמורכב משני שלבים: שלב המיון המוקדם, שמטרתו לבחור את המתמודדים אשר נמצאו עומדים בתנאי המיון המוקדם. שלב המכרז, אשר אליו הוזמנו להשתתף רק המתמודדים הכשירים אשר הוכרזו על-ידי ועדת המכרזים.

על פי מתווה הרפורמה בחברת החשמל, שגיבש צוות בינמשרדי בהובלת מנכ"ל האוצר שי באב"ד, אמורה חברת החשמל למכור חמישה אתרים לייצור חשמל על-פני חמש שנות יישום הרפורמה. האתר הראשון באלון תבור נמכר תמורת 1.9 מיליארד שקל (סכום כפול מהשווי של האתר בספרים). כעת, לאחר מכירת האתר, ברמת חובב צפויה חברת החשמל למכור בשנה הבאה את אתר תחנת הכוח רידינג בתל-אביב. 

ב-2022 יימכר חלק מאתר 'חגית' בסמוך ליקנעם ובשנת 2023 יימכר האתר האחרון 'אשכול' באשדוד. הרפורמה נבנתה כך שכל אתר שמכירתו תושלם בהתאם ללוח הזמנים - ישמש אבן דרך שעמידה בה מזכה את עובדי חברת החשמל בתוספת של 150 שקלים לקצבת הפנסיה החודשית שיקבלו עם פרישתם. באב"ד אמר היום כי הוא מאושר מכך שהתחנה נמכרה במחיר כה גבוה, ואמר כי הוא מצפה שצרכני החשמל יזכו להנות מהצלחת מימוש הרפורמה.

שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס
 שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס

ניב סבר, משנה למנכ"ל קבוצת אדלטק, מסר בשם הזוכים כי "אנו ערוכים לאתגר המשמעותי ומתחייבים להמשיך וליישם ברמת חובב את אותם סטנדרטים תפעוליים ואיכותיים בינלאומיים שהבאנו למשק החשמל בדוראד, ברמת נגב ובאשדוד.

"יחד עם קבוצת שיכון ובינוי, ובשילוב היכולות המקצועיות והניסיון של שתי הקבוצות, נמשיך לפעול למען פיתוחו היעיל, המתקדם והתחרותי של משק החשמל בישראל".

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל אמר כי "חברת החשמל מובילה לתחרות אשר תביא להוזלה של תעריף החשמל ותוביל להורדת יוקר המחייה, ותסייע לאזרחי ישראל המתמודדים עם קשיים כלכליים בעת הזו, בעיצומו של משבר הקורונה".

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך אמר כי "גם הפעם המספרים מדברים בעד עצמם. המשקיעים זיהו את הערך העצום שברכישת תחנת כוח פעילה, חיה ונושמת. חברת החשמל מחויבת לתחרות וכך גם עובדיה המקצועיים."

עורכי הדין ליאור מימון ולינה מחולה ממשרד ש. הורוביץ ליוו את חברת החשמל בהליך המכרז. שותפות אדלטק שיכון ובינוי יוצגה בידי עוה"ד עמית קריספין ודניאל הניס-נוימן ממשרד KRB.