כדי להימנע מהסדר חוב: זה מה שתשובה מוכן לתת למחזיקי האג"ח

החברה תפעל להפוך את מחזיקי האג"ח שלה לנושים מובטחים בתמורה לאי נקיטת פעולות מצידם לשינוי מועד הפירעון • הפרה של ההתחייבויות שלקחה על עצמה דלק, תקנה לנאמן ולמחזיקי האג"ח עילה להעמדת החוב לפירעון מיידי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, פרסמה אתמול הצעה מחייבת מעודכנת להסדר עם מחזיקי איגרות החוב שלה, שלהם היא חייבת כ-6 מיליארד שקל, שיבוצע באמצעות תיקון שטרי הנאמנות של שבע סדרות האג"ח שהנפיקה החברה בעבר.

ההצעה המעודכנת גובשה במסגרת המשא ומתן עם נאמני האג"ח ונציגות המחזיקים, ותובא לאישורם של כלל מחזיקי האג"ח במסגרת אסיפות שיכונסו לשם כך. במסגרת ההצעה, התחייבה קבוצת דלק  להגדיל את היקף ההון שתגייס בעוד 100 מיליון שקל (סך הכל חצי מיליארד שקל), למשוך דיבידנדים מדלק ישראל ומחברות נוספות שבשליטתה לצורך פירעון חובות בנקאיים, ולהשלים את רישום השעבודים לטובת מחזיקי האג"ח עד לסוף אוקטובר. עוד הסכימה החברה כי הפרה של התחייבויותיה החדשות תקנה לנאמן ולמחזיקי האג"ח עילה להעמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

הסדר החוב מתבסס על העיקרון שלפיו מחזיקי האג"ח יסכימו שלא לדרוש כל שינוי בלוחות הסילוקין של שבע סדרות האג"ח, ובתמורה מסכימה החברה להפוך אותם מנושים לא מובטחים לנושים מובטחים, ובמקביל לפעול לגיוס הון ולממש נכסים במטרה לחזק את ההון העצמי שלה ולפרוע בהקדם את התחייבויותיה לבנקים המממנים.

מתחייבת לפרוע חובות של מיליארד דולר לבנקים

במסגרת ההצעה המעודכנת, הסכימה דלק להגדיל את היקף ההון שתגייס השנה ב-50 מיליון שקל ל-450 מיליון שקל, וכמו כן, לגייס עוד 50 מיליון שקל עד לאפריל 2021. מתוך סכומים אלה כבר גייסה החברה 137 מיליון שקל בחודש שעבר, כך שהיא מחויבת על פי המתווה לגייס עוד 163 מיליון שקל עד ל-30 ביולי, וכן סכומים נוספים של 150 מיליון שקל עד ל-15 בדצמבר השנה, ו-50 מיליון שקל עד ל-8 באפריל 2021.

לקבוצת דלק חוב של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה משבע הסדרות השונות. יותר ממחצית החוב (כ-3.16 מיליארד שקל) מרוכז בסדרת אג"ח ל"א, שנסחרה היום במחיר של 36.6 אגורות, המשקף תשואה שנתית לפדיון של 60%, כשמשך החיים הממוצע (מח"מ) של האג"ח עומד על 2.1 שנים.

במסגרת ההסכם המוצע מתחייבת דלק לפרוע את מלוא התחייבויותיה לבנקים המממנים (דיסקונט, הפועלים, מזרחי טפחות, HSBC ונמורה) בהיקף של כ-1 מיליארד שקל עד ל-30 באוקטובר השנה, באמצעות מימוש נכסים ומשיכת דיבידנד של לפחות 400 מיליון שקל מהחברה הבת דלק ישראל. יש לציין כי לאחר תאריך זה תישאר קבוצת דלק עם חוב לבנק BNP (שלהבטחתו משועבדות מניות החברה הבת איתקה), וכן עם חוב לקרנות עמיתים (שלהבטחתו משועבד בניין משרדי החברה בהרצליה פיתוח).

פירעון החובות לבנקים המממנים עד לסוף אוקטובר ישחרר משעבוד את יחידות ההשתתפות של שותפות דלק קידוחים, שמשועבדות להם כיום. לפיכך, עד לתאריך זה גם מתחייבת קבוצת דלק להשלים את שעבודן של 40% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, בשווי שוק של כ-1.4 מיליארד שקל, לטובת מחזיקי האג"ח.

נוסף על כך, קיבלו מחזיקי האג"ח שיעבוד על מניות חברות המטה בקבוצת דלק ועל תמלוגי-העל ממאגר הגז "לוויתן" (עד למועד האיגוח או המכירה שלהם), וכן התחייבות שלא לשעבד נכסים לנושים שאינם הבנקים המממנים. לדברי דלק, המתווה המוצע והסכם הקפאת המצב שהושג עם הבנקים המלווים, ימנע את האפשרות למימוש של נכסי הליבה של קבוצת דלק במחירי השוק הנוכחיים, ויעניק לה פרק זמן לחיזוק הנזילות ומבנה ההון.


הנפט זינק ביותר מ-100% מנקודת השפל

"בחודשים האחרונים אנו פועלים ללא לאות לקידום מהלכים עסקיים משמעותיים, שיתרמו לחיזוק ההון והנזילות של הקבוצה", מסר עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק. "במסגרת זו הודענו, בין השאר, על הסכמים למימוש נכסים בהיקף של כ- 1.5 מיליארד שקל של החברה והחברות הבנות, ובמקביל גיבשנו מתווה לחיזוק ביטחונות והון עם נציגות מחזיקי האג"ח של הקבוצה ועם הבנקים המלווים, על מנת לאפשר לחברה שקט תעשייתי, כדי להמשיך ולקדם פעולות עסקיות מהותיות שהקבוצה פועלת לקדמן, וליהנות מההתאוששות בשוקי האנרגיה העולמיים - התאוששות שאת אותותיה אנו רואים בשבועות האחרונים".

הנפט הגולמי מסוג ברנט נסחר היום בירידה של כ-3% למחיר של 40 דולר לחבית, המשקף זינוק של יותר מ-100% ביחס למחירי השפל של סוף אפריל. לדברי המנכ"ל וולס, "המתווה המוצע מהווה נקודת איזון נכונה בין הצרכים השונים של החברה, מחזיקי איגרות החוב והנושים המובטחים שלה, ויאפשר לקבוצה ליישם שורה של מהלכים אסטרטגיים חשובים שהיא פועלת ליישומם".

מניית קבוצת דלק נסחרה היום בירידה של כ-4%, למחיר המשקף לחברה שווי של 1.37 מיליארד שקל. מניית החברה מתנהגת בחודשים האחרונים כאופציה ממונפת על התאוששות החברה, וזאת לאור החוב הגבוה שאליו חשופה החברה, וכן הירידה החברה בשווי נכסיה על רקע השחיקה במחירי האנרגיה בעולם.