טיולים | פיצ'ר

משער הפרחים ועד שער האריות: טיילת החומות נפתחה מחדש

לפני כחודש נפתח מחדש, לאחר שנים שבהן היה סגור, אחד הקטעים היפים ביותר בטיילת החומות בירושלים

מבט מטיילת החומות / צילום: יותם יעקבסון
מבט מטיילת החומות / צילום: יותם יעקבסון

• עונה מומלצת: כל השנה

• התאמה: כל המשפחה

• קושי: בינוני (עלייה וירידה במדרגות גבוהות ותלולות)

• אורך מסלול: כ-4 קילומטרים

• משך מסלול: כשעתיים וחצי

• מפה: מפת עירונית טובה של ירושלים

• שעות פתיחה: טיילת דרומית וצפונית: א'-ה' ושבת 17:00-9:00, בשישי וערבי חג רק הטיילת הדרומית פתוחה בשעות  14:00-9:00

לפני כחודש נפתח מחדש, לאחר שנים שבהן היה סגור, אחד הקטעים היפים ביותר בטיילת החומות בירושלים: משער הפרחים ועד שער האריות, שלאורכו תצפיות נפלאות על וואדי יהושפט, גת שמנים והר הבית.

חידוש נוסף: כל עוד קונים מראש את הכרטיסים במשרדי טיילת החומות בשער יפו, ניתן לעלות לטיילת החומות גם משער האריות. באופן זה ניתן למעשה לטייל משער יפו בקטע הטיילת הדרומית הכולל את הקפת מצודת דוד והרובע הארמני, מבט אל מעבר לחומות במורד גיא בן הינום והשכונות משכנות שאננים וימין משה. כאן מסתיים הקטע הדרומי.

עם הירידה מהחומות אפשר להקיף את הר הבית, אם בתוך החומות, לאורך רחוב הגיא והויא דולרוזה, ואם מחוצה להן, תוך שמשקיפים על סילוואן, יד אבשלום, קבר זכריה, גת שמנים ושער הרחמים. משם אפשר להעפיל שוב אל החומה בשער האריות ובכך להשלים את הקפת החומה בחזרה לשער יפו.

קשה להאמין ששטחה של העיר העתיקה, הדחוסה כל-כך באתרים, היסטוריה וקדושה הוא בסך הכול קילומטר רבוע. ממקומות שונים לאורך החומה ניתן לחבוק במבט את רוב שטחה. חלק מהקסם שבהליכה על החומות בנות ה-500 שנה הוא שניתן להשקיף מהן פנימה, אל העיר העתיקה, והחוצה - אל עבר העיר החדשה. לטיילת שני חלקים - דרומי וצפוני. הקטע היפה ביותר הוא הצפוני, המתחיל בשער יפו ומסתיים בשער האריות (או להיפך). משער האריות ועד בורג' לקלק, "מגדל החסידות" בפינה הצפון-מזרחית של החומה, נשקפים נופים יפים על ואדי יהושפט, גת שמנים, כנסיות הר הזיתים והר הצופים.

בתוך החומות בולטת במיוחד כיפת הסלע. אחד הקטעים המרשימים ביותר בטיילת הוא ההליכה מעל גיבוב הבתים שברובע המוסלמי ועיטוריו של שער שכם. בהמשך יש תצפיות יפות אל הרובע הנוצרי ולשלל צריחי הכנסיות שבו. בולט במיוחד המתחם הפרנציסקני, שמעליו הצריח הגדול של כנסיית הגואל ומחוץ לחומות מתחם נוטרדם הצרפתי.