הריחוק החברתי כמנוף: גם התחזוקה עוברת לניהול דיגיטלי

כיום, יותר ויותר חברות ניהול של בתים משותפים מאמצות טכנולוגיות שחוסכות להן זמן, כסף וכוח אדם • באמצעות הפלטפורמות הללו ניתן לנהל מגוון סוגים של נכסים - מגורים, מעונות סטודנטים וכמובן נכסים מסחריים

RenTech - ניהול נכסים מניבים בצורה דיגיטלית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
RenTech - ניהול נכסים מניבים בצורה דיגיטלית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

למה אנחנו עדיין מסתובבים עם צרור מפתחות כבד ומסורבל? איך ניתן למנוע נזילות מזיקות ויקרות בנכסים שבבעלותנו? ואיך פעולה כה שכיחה כמו תשלומי ועד הבית נראית כשמבצעים אותה בעזרת טכנולוגיה?

כיום, יותר ויותר חברות ניהול של בתים משותפים מאמצות טכנולוגיות שחוסכות להן זמן, כסף וכוח אדם.

תת-תחום זה בענף טכנולוגיות הנדל"ן נקרא RenTech - שם כולל לטכנולוגיות שעוזרות לנהל נכסים מניבים בצורה דיגיטלית. באמצעות הפלטפורמות הללו ניתן לנהל מגוון סוגים של נכסים - מגורים, מעונות סטודנטים וכמובן נכסים מסחריים.

ג'ון הלם, שותף בקרן RET Ventures, המתמחה בהשקעות בטכנולוגיות לניהול נכסים מניבים, אמר ל־Forbes: "אנחנו ממשיכים להתמקד בהשקעות בחברות טכנולוגיה לתעשיית ה-RenTech - תעשייה ששנים כמעט והתעלמו ממנה".

הטכנולוגיות מאפשרות לייצר אוטומציה של רוב תהליכי הניהול, בין אם מדובר בפעולות שוטפות כמו איסוף שכר הדירה באופן דיגיטלי מאפליקציה ייעודית ותוך שקיפות מלאה; ניטור ומעקב אחר נכסים אשר עומדים להתפנות; עזרה בפרסום ובהפצה של הנכסים הריקים ואף בדיקת רקע של השוכרים הפוטנציאליים.

שימוש בפתרונות חדשניים מאפשר לשמור על בטיחות הדיירים תוך שמירה על בטיחות ותחזוקת הנכסים.

למנהלי הנכסים מתאפשרת שליטה מרחוק על נכסים מרובים באמצעות דשבורד ייעודי המציג את מדדי הנוחות, האנרגיה והתחזוקה בכל נכס ונכס, התראות על ליקויים כמו דליפות מים, עשן או דלת שהושארה פתוחה ותעדוף הטיפול בתקלות. ניתן אף לחזות ליקויים צפויים מראש באמצעות למידת מכונה. בעת הטיפול בתקלה, הטכנאים בשטח יכולים לאתר את המיקום הספציפי של הליקוי באמצעות טכנולוגיות כמו QR ו־NFC, לתקשר עם הצוותים ולסמן שהבעיה תוקנה מהסמרטפון.

אחת החברות הוותיקות והבולטות בתחום היא AppFolio שנוסדה ב-2006 וגייסה עד כה 30 מיליון דולר. החברה מציעה פלטפורמת SaaS אשר עוזרת לבעלי נכסים לנהל נכסים מרובים באופן דיגיטלי. SaaS הוא קיצור של Software as a Service - תוכנה כשירות, תוכנה המסופקת למשתמש במודל של רישיון למנוי קבוע, במקום רכישת התוכנה כמוצר והתקנתה במחשב או בשרת. החברה היטיבה למנף את התקופה האחרונה, שבה ניתנו הנחיות לריחוק חברתי, והציגה פתרונות ייעודיים כמו מנעולים עם קוד מחוץ לדירות המיועדות להצגת הדירות הריקות, ואפשרות להזנת ליקויים או בקשות על ידי הדיירים באפליקציה ייעודית אשר מזמינה את בעלי המקצוע בצורה בטוחה ונקודתית.

חברה מעניינת אחרת בתחום היא SmartRent, שנוסדה ב2017 וגייסה עד כה 101.5 מיליון דולר, בנוסף לאיתור תקלות, החברה מאפשרת למתחמים שלמים לוותר על הצורך בצרור מפתחות והתנהלות במתחמים על ידי הצמדת הסמרטפון לדלת והנפקת קוד ייעודי לאורחים.

הכותבת עובדת עם חברות נדל"ן על אסטרטגיות מבוססות חדשנות ומרצה בתחום. מנטורית בחממת ה-Proptech של המכללה למנהל, בטכניון ובמרכז הבינתחומי הרצליה