השלב הבא במחאת העצמאים: מרד מסים

אף שהצעד אינו חוקי, כ-1,300 עצמאים הודיעו כי הם מפסיקים לשלם מסים • מעוז ינון, ממארגני המחאה: "600 אלף עצמאים עומדים חסרי אונים מול ממשלה. הצעד הכי אפקטיבי הוא להפסיק לשלם מסים, כי זה השאלטר שלנו"

מעוז ינון / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מעוז ינון / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחרי ההפגנות, אוהלי המחאה והמיצגים, הושק לפני כמה ימים בפייסבוק ובפלטפורמת "דרוב" קמפיין "אין לנו כסף ולכן לא נשלם", הקורא לציבור העצמאים להפסיק לשלם מסים. מאחורי הקריאה יוצאת הדופן לכאורה ל"מרד מסים", הנחשב לעבירה על החוק, עומדת קבוצה של עשרות פעילים ברחבי הארץ, שאחד מהם הוא מעוז ינון, פעיל חברתי, ממייסדי מיזם "בא רכבת" ואחד הבעלים של רשת האכסניות "אברהם הוסטל".

"גם לכם המדינה סגרה את העסק בחודש מרץ ומאז אין לכם פרנסה? גם לכם נגמר התזרים ובשביל לשלם את המע"מ של ינואר-פברואר הגדלתם את המינוס? עוצרים את תשלום המסים כי הכיסים ריקים! זה בידיים שלנו", כותבים מנהלי הקמפיין ומבקשים לשלוח מיילים לקובעי המדיניות בממשלה ובאוצר ולהודיע על הפסקת תשלום מסים. עד כה נשלחו 15,843 מיילים על ידי 1,281 אנשים, והיעד הוא להגיע ל-20 אלף מיילים ולעשרות אלפי מצטרפים.

"לעצמאים אין שאלטר ומנופי לחץ על הממשלה, כמו לרש"ת למשל, שסוגרת את בן גוריון", אומר ינון. "600 אלף עצמאים עומדים חסרי אונים מול ממשלה שמשקרת להם ומודה שהיא שיקרה להם ולא יודעת לתקן טעויות. ולכן, הצעד הכי אפקטיבי הוא להפסיק לשלם מסים, כי זה השאלטר שלנו. אנחנו נמצאים עכשיו בשלב בניית הכוח וצירוף אנשים, כי אם זה לא יהיה המוני, זה לא יהיה יעיל. אנחנו לא שייכים לאף ארגון של עצמאים, אבל אנחנו נמצאים איתם בקשר ומייצרים עכשיו מנגנון חכם שיאפשר את הפסקת התשלום".

אתה מתכוון לביטול הוראות הקבע לרשויות המס?
"אני ממליץ לכולם לבטל את הוראות הקבע לרשויות, כי הוראת קבע זה כמו לתת לגנב את המפתחות לבית ולהגיד מתי אתה לא נמצא. הם אלה שצריכים לרדוף אחרי הכסף שלי".

איך זה יתבצע?
"כרגע אני לא רוצה להיכנס לזה, נפרסם בהמשך. מה שחשוב הוא שלפי הצפי כ-70 אלף עסקים קטנים ובינוניים ייסגרו בגלל הקורונה, ואנחנו לוקחים את הגורל שלנו בידנו, ועד שהרשויות לא יסדירו את הפיצוי המלא, שהוא כבר מאוחר מדי, לא נחזור לשלם מסים".

מדובר על הפסקת התשלום הקרוב, ב־15 ביולי?
"אני לא יכול להוסיף על זה".

אתם קוראים לעבור על החוק, קריאה שיש לה מחיר פלילי.
"אני משמש פה למאות אלפי אנשים שסותמים להם אותו ומשקרים להם באופן קבוע. נעשה את זה בדרך של מנוף לחץ. מרידות מסים הן חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האנושית, מהאשורים, דרך ‘מסיבת התה של בוסטון’ באמריקה ועד צעדת המלח של מהטמה גנדי, ונכון, במדינת ישראל זה עדיין לא קרה וכנראה שאין ברירה וזה חייב לקרות.
"אי אפשר להמשיך עם חוסר הוודאות, עם הריבים על כל פיצוי. מה ששבר אותי היה קמפיין גיוס המונים שפתח בערב יום העצמאות מורה דרך מהדרום שעובד איתנו תשע שנים. הוא פרסם תמונה שלו ושל ארבעת ילדיו וביקש עזרה כדי לקנות להם אוכל. נגמרתי. מלח הארץ, אדם שעובד קשה לפרנסתו".

אתה לא פוחד לגמור בכלא?
"הדבר הכי מפחיד במדינת ישראל זה לפתוח עסק, השאר בטל בשישים".

מהאוצר ביקשו שלא להתייחס. מרשות המסים נמסר כי "רשות המסים התגייסה ושילמה עד כה מענקים ל-400 אלף עצמאים ועשרות אלפי עסקים שפנו לקבלת המענק להשתתפות בהוצאות".