הסוכנות תקבל מקק"ל מאות מיליוני שקלים עבור קרקע בי-ם

השטח הינו חלק ממתחם "שער העיר" שצמוד לבנייני האומה בכניסה לבירה • קק"ל תקדם עם העירייה בנייה בהיקף נרחב

בנייני האומה וחלק מהשטח אותו רוכשת קק"ל  / צילום: איל יצהר, גלובס
בנייני האומה וחלק מהשטח אותו רוכשת קק"ל / צילום: איל יצהר, גלובס

הסוכנות היהודית וקק"ל בדרך לחתימה על עסקה מורכבת, במסגרתה תיכנס קק"ל בנעלי הסוכנות היהודית בבעלות בחברת בנייני האומה, שלה זכויות בעשרות דונמים בכניסה לבירה. זאת בתמורה למאות מיליוני שקלים. מדובר במגרש 8 שכלול בתוכנית הענק "שער העיר", ועליו ממוקמים היום בנייני האומה ומגרש החניה הסמוך. בסך הכל מדובר ב-44 דונם. כיום מחזיקים בשטח חברת בנייני האומה, שמוחזקת על ידי הסוכנות היהודית (כ-75%) יחד עם עיריית ירושלים (כ-24%).

ל"גלובס" נודע כי לאחר שנים ארוכות בהן הייתה מחלוקת חריפה על סוגיית דמי ההיתר וניצול הזכויות בקרקע מול רשות מקרקעי ישראל, הגיעו לאחרונה הצדדים למתווה מוסכם, לפיו קק"ל, באמצעות חברת הבת שלה הימנותא, תרכוש את חלקה של הסוכנות במתחם והיא זו שתקדם פרויקטי בנייה בשטח, יחד עם עיריית ירושלים. דירקטוריון קק"ל אף אישר את המתווה לאחרונה, והוא צפוי להיחתם סופית בין הצדדים בזמן הקרוב.

מלון במקום חניה

כיום כולל המגרש את בנייני האומה ומגרש חניה סמוך, כשהתוכנית מאפשרת בנייה של פרויקט הכולל 205 אלף מ"ר (עיקרי) ביעודים שונים. הפרויקט העתידי כולל בעיקר מלונאות ותעסוקה אולם חלק ניכר מהזכויות מתייחס גם לבניית מבני ציבור ומסחר.

העסקה עתידה כאמור לכלול תשלום הנאמד במאות מיליוני שקלים לסוכנות היהודית. עם זאת לא מדובר בתשלום חד פעמי, כי אם במימון שחלקו יתבצע באמצעות חלף דמי היתר על המגרש. וכן באמצעות תקבולי קרקע שעתידה קק"ל לקבל מעסקת חילופי מקרקעין שהתבצעה לפני שנים מול רמ"י במגרש אחר בנתניה. גורמים בקק"ל מסבירים כי מדובר בעסקה שעמלו עליה בשנתיים האחרונות, ובלעדיה, המתחם האמור היה ממשיך להיות תקוע שנים ארוכות ללא מימוש.

פרויקט "שער העיר", מתוכנן להיות מרכז העסקים החדש של הבירה. השבוע נסגר המכרז הראשון שפורסם במסגרת המתחם כולו, לשטח סמוך שנמצא בקרבת תחנת הרכבת יצחק נבון. הזוכות במכרז -החברות אלייד ואמות השקעות  - יקימו במקום שני בנייני משרדים בהיקף 78 אלף מ"ר. הצעתן של החברות על הקרקע עמדה על כ-180 מיליון שקל לא כולל מע"מ ופיתוח, והיא הייתה ההצעה היחידה שהוגשה למכרז.

"חיזוק ירושלים"

יו"ר קק"ל, דני עטר, מסר ל"גלובס" כי, "קידום וחיזוק ירושלים הוא מטרה מרכזית של פעילות הקרן.פרויקט הכניסה לעיר, הוא פרויקט דגל של העיר ירושלים, הוא יחזק את העיר ויאפשר לישראל להתחרות בבירות אחרות כמיקום אטרקטיבי למרכזי כנסים ואירועים".

מטעם הסוכנות היהודית נמסר כי: "הסוכנות היהודית בוחנת ביחד עם עיריית ירושלים, הקק"ל וגורמים נוספים מתווים שונים לפיתוח המקרקעין במסגרת מיזם "שער הכניסה לעיר ירושלים". בין היתר מתקיים דיאלוג ראשוני בנושא עם קק"ל אך עד כה טרם נחתם דבר. כמובן שכל מהלך יהיה כפוף לאישור הגורמים הרלבנטיים המוסמכים". ¿ים".