זעזוע בשיכון ובינוי: נתי סיידוף צפוי לפטר את המנכ"ל אייל לפידות

בעל השליטה בחברה נתי סיידוף ככל הנראה לא מרוצה בתפקודו של לפידות בחלק מהנושאים הנוגעים לפעילות החברה ולמעורבות שלו בפעילויות מחוץ לשיכון ובינוי • לפידות זומן על ידי הדירקטוריון לשימוע שייערך ככל הנראה בימים הקרובים

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי
אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

אייל לפידות עוזב את שיכון ובינוי לאחר שנה אחת בלבד בתפקיד, בעקבות חוסר שביעות רצון מצד בעל השליטה נתי סיידוף והדירקטוריון בראשות היו"ר תמיר כהן.

לפידות זומן על ידי הדירקטוריון לשימוע שייערך ככל הנראה בימים הקרובים.

נזכיר כי לפידות קיבל אופציות ל-5% משיכון ובינוי שערכן מוערך בקרוב ל-200 מיליון שקל כיום. עם זאת, אם הוא יעזוב את החברה בקרוב, קצת יותר משנה לאחר שנכנס לתפקיד, הוא לא יוכל ככל הנראה לממש את רובן. 

את הרבעון הראשון סיימה שיכון ובינוי  עם צמיחה של 10% בהכנסות ל-1.64 מיליארד שקל, לעומת הרבעון המקביל ועם צמיחה של 21% ברווח הגולמי ל-285 מיליון שקל (משקף רווחיות גולמית של 17.6% לעומת 15.9% ברבעון המקביל). צבר ההזמנות גדל ב-541 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של 2020 והסתכם ל-14.26 מיליארד שקל, כאשר סכום זה אינו כולל פרויקטים קבלניים נוספים בישראל ובחו"ל בהיקף של 1.9 מיליארד שקל, שהתקבלו וטרם נכנסו לצבר.

שיכון ובינוי נסחרת היום לפי שווי של כ-6.2 מיליארד שקל. לחברה הון עצמי המיוחס לבעלים של 2.75 מיליארד שקל וברשותה מזומנים, שווה מזומנים ופיקדונות בשווי של כ-2.9 מיליארד שקל. 

סיידוף רכש את השליטה בחברה (47%) מידי המיליארדרית שרי אריסון תמורת כ-1.1 מיליארד שקל. העסקה בין הצדדים הושלמה ביולי 2018 ומאז הרוויח סיידוף "על הנייר" כמעט 2 מיליארד שקל, מרביתם לאחר שנודע דבר מינויו של לפידות במרץ אשתקד. 

לאחרונה דחה הממונה על שוק ההון את בקשת לפידות להתמנות לדירקטור בכלל ביטוח. לפידות מחזיק ב-4.2% ממניות כלל ביטוח. בסוף אפריל 2019 הוא פרש מתפקיד מנכ"ל הפניקס לאחר עשור, כשנכון לאותו מועד החזיק ב-1% ממניות הפניקס; ייתכן שגם היום הוא מחזיק במניות אלה, כאשר כבר אין חובת דיווח לגבי החזקה זו.

לפידות גם הוזכר לאחרונה בדוח של הבודק החיצוני שמונה לבדיקת ההתרחשויות בכלל ביטוח, יורם דנציגר, בנוגע למחלוקות שצצו בין יו"ר דירקטוריון החברה דני נוה למנכ"ל כלל ביטוח, יורם נוה, ומול בעלי מניות בחברה. "אנו סבורים כי לא היה זה נכון מצד מר ניר ארקין ומצד מר אייל לפידות להביע את עמדתם בפני יו"ר הדירקטוריון בדבר התאמת המנכ"ל לתפקידו", כתב דנציגר.

"על אף האמור במכתב המנכ"ל, לא מצאנו שנפל פגם כלשהו באופן קבלת ההחלטות בחברה בענין הצעתו של מר אייל לפידות לחברה לשקול הצטרפות כשותפה במתחם ה-1000 בראשון לציון. מהדברים שנמסרו לנו בראיונות, מר אייל לפידות פנה ליו"ר הדירקטוריון בהצעה כאמור ויו"ר הדירקטוריון הפנה אותו לשוחח עם מנכ"ל החברה על כך. בהמשך לכך, ההצעה להצטרף כשותפה במתחם ה-1000 הוצגה לאנשי כנף, נבחנה על-ידם ונמצא שאינה מתאימה לכלל ביטוח משיקולים כלכליים. יצוין בהקשר זה, כי ביום 2020.5.13 קיבלה ועדת ההשקעות החלטה כי ביחס לשיכון ובינוי, גם החלטה שלא להתקשר עמה תובא לאישור ועדת ההשקעה".

"כמצוין במכתבו של מר אייל לפידות, הביע מר לפידות את עמדתו לגבי רמת הניהול בחברה במהלך מספר שיחות עם יו"ר הדירקטוריון".

במכתב המנכל יורם נוה נכתב ביחס למר אייל לפידות, לטענת המנכ"ל, כי "בכל הזדמנות בה מנהלי ההשקעות סירבו לעסקה או לתנאים שנתבקשו על-ידי אנשי שיכון ובינוי במו"מ מולם בעסקאות שונות, התלוותה לכך אמירה לפיה הצוות של גופי כלל אינו מקצועי, מפסיד עסקאות טובות, שלצוות אין "סכין בין השיניים" וכי הוא גורם נזק לקבוצה".