אייל לפידות | פרשנות

איך דוח דנציגר על כלל ביטוח סיים את הרומן של לפידות עם סיידוף?

התנגשויות בין מנכ"ל שיכון ובינוי אייל לפידות ליו"ר תמיר כהן ובעל השליטה נתי סיידוף הקשו כנראה על המשך העבודה המשותפת של הצדדים, וכשלצדם נחשפה גם התנהלות לא תקינה מול דירקטוריון של חברה ציבורית אחרת, היה בכך די כדי להחליף מנכ"ל

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

קשה ככל שיהיה, דוח השופט העליון (בדימוס), פרופ' יורם דנציגר, שימש ככל הנראה בעיקר תיזמון נוח להחלטת דירקטוריון שיכון ובינוי על סיום עבודתו של המנכ"ל אייל לפידות. התערבות בוטה בממשל תאגידי של חברה אחרת, אומנם איננה ראויה בעולם תאגידי מתוקן, אולם מכאן ועד להחלטה על החלפת מנכ"ל בחברה המנסה להתאושש מפרשת שוחד חמורה, הדרך נראית עוד ארוכה.

ניתן להניח בזהירות, כי לדוח דנציגר קדמו אי-אלו התנגשויות בין המנכ"ל לפידות לדירקטוריון בראשות היו"ר תמיר כהן, שמשמש גם כנציגו בישראל וכמנהל עסקיו כאן של בעל השליטה נתי סיידוף. התנגשויות אלו הקשו כנראה על המשך העבודה המשותפת של הצדדים, וכשלצדם נחשפה גם התנהלות לא תקינה מול דירקטוריון של חברה ציבורית אחרת, היה בכך די כדי לסיים את הרומן המשותף.

ובכל זאת, גם לדוח הבדיקה של דנציגר על המאבק בין היו"ר למנכ"ל בכלל ביטוח, היה כנראה משקל בהחלטה הסופית של כהן וסיידוף, וזאת לנוכח הקושי אותו מצא הדוח במעורבות לפידות בנושא מינוי או פיטורי מנכ"ל בכלל ביטוח. לפידות, כך מספר הדוח של דנציגר, רכש אשתקד 4.99% ממניות כלל ביטוח ואף פנה ליו"ר הדירקטוריון של החברה, דני נוה, בבקשה למנותו לדירקטור בחברה.

את הפניה העביר נוה לממונה על הביטוח, הד"ר משה ברקת, אולם זה דחה את הבקשה בטענה כי שיכון ובינוי היא חברה ציבורית, שכלל ביטוח מחזיקה ב-5.85% ממניותיה. לפידות, יש לציין, כבר כיהן באותה העת כמנכ"ל שיכון ובינוי במשרה מלאה.

בהמשך ביצעה כלל ביטוח הנפקת מניות, אותה הוביל המנכ"ל יורם נוה, ושיעור החזקתו של לפידות דולל ל-4.2%. אולם לפידות המשיך לעסוק בענייני כלל ביטוח, ולדברי המנכ"ל יורם נוה, ביקר את אנשי ההשקעות שלה בכל הזדמנות בה סירבו לעסקה שהציעה להם שיכון ובינוי. "התלוותה לכך אמירה שהצוות של גופי כלל אינו מקצועי, מפסיד עסקאות טובות, שלצוות אין 'סכין בין השיניים' וכי הוא גורם נזק לקבוצה", מצטט דנציגר את דברי המנכ"ל נוה.

על פי הדוח, נפגש לפידות ב-27 באפריל השנה עם היו"ר דני נוה, ועל-פי מכתבו של לפידות עצמו הוא הביע את עמדתו לגבי רמת הניהול בכלל ביטוח במספר שיחות עם היו"ר נוה. בדו"ח מדגיש דנציגר מדגיש את הקושי שבמעורבות לפידות בנושא מינוי או פיטורי מנכ"ל, לנוכח העובדה שבקשתו להתמנות לדירקטור לא אושרה ושאף אין לו היתר להחזיק ביותר מ-5% ממניות כלל ביטוח.

לאור זאת קובע הדוח כי לא נכון היה מצד לפידות להביע את עמדתו בפני יו"ר הדירקטוריון בדבר התאמת המנכ"ל לתפקידו. עם זאת, חשוב להדגיש כי דנציגר לא מצא כל פגם בהצעתו של לפידות לכלל ביטוח להצטרף כשותפה למתחם ה-1000 בראשון לציון, שנדחתה לבסוף בידי אנשי ההשקעות של כלל ביטוח משיקולים כלכליים.