מפעל הפיס לא מספיק? היו"ר מייעץ במקביל לקבלנים בשכר

יצחקי מכהן כיו"ר הפיס מהמחצית השנייה של 2018, ובאחרונה הוריד את היקף מישרתו ל-70% מישרה • לפי הערכות, השכר המשולם לו בפיס מגיע ל-40 אלף שקל בחודש, ומהתאחדות הקבלנים הוא קיבל 15 אלף שקל בחודש; עם פרוץ מגפת הקורונה שכרו בהתאחדות קוצץ ל-7,500 שקל

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

יו"ר מפעל הפיס ומי שהקים את מטה הדיור של שר האוצר לשעבר משה כחלון, ואף עמד בראשו כשלוש שנים, אביגדור יצחקי, משמש יועץ להתאחדות בוני הארץ במשרה חלקית. ל"גלובס" נודע כי במסגרת עבודתו מייעץ יצחקי בעיקר בנושאים שבהם טיפל והתמחה כשניהל את מטה הדיור.

בכירי ההתאחדות ובראשם הנשיא ראול סרוגו והמנכ"ל אמנון מרחב נועצו ביצחקי בין היתר לצורך גיבוש עקרונות תוכנית החירום לחילוץ ולהאצת ענף הבנייה והתשתיות בישראל, מסמך שהוגש לממשלה לפני כחודש ובו למעלה מ-40 צעדי סיוע שהקבלנים תובעים מהממשלה, כדי לחלץ את הענף מהבעיות אליהן נקלע בתקופת הקורונה.

ואולם במקור החלה עבודת הייעוץ זמן מה לפני כן, ככל הנראה על רקע חוסר הוודאות אליו נקלע ענף הבנייה לפני שהורכבה הממשלה הנוכחית. מצד אחד הקבלנים חשו כי תוכנית "מחיר למשתכן" נחלשת, אך מצד אחר הממשלה לא גיבשה שום תוכנית חלופית. בעיה נוספת שאותה סימנו הקבלנים כדורשת פתרון היא ביטולה של תמ"א 38 בעוד שנתיים וחצי, מבלי שלמינהל התכנון או למישהו ממשרדי הממשלה הנוגעים לענף הדיור יש מושג מה יחליף אותה.

גורם בהתאחדות הסביר ל"גלובס" כי אחת הבעיות שאותה זיהו היתה דווקא במטה הדיור. יצחקי נחשב לבולדוזר, היה אהוד מאוד על הקבלנים, פעל רבות אצל הרשויות המקומיות לעתים בלחצים ולעתים בשתדלנות ודחף ליוזמות שונות לתימרוץ הבנייה, שגם אם לא כולן הצליחו, בהתאחדות חשו שיש לענף נציג בממשלה שמנסה באמת ובתמים לעזור. ביטוי להערכה הגדולה שהקבלנים רכשו ליצחקי הגיע בדצמבר 2018, כשקיבל מהם את התואר "יקיר ענף הבנייה".

מחליפו בתפקיד, זאב בילסקי, שפרש לפני כחודש מהתפקיד על רקע העברת מטה הדיור במתכונת מקוצצת למשרד השיכון, הוערך פחות על ידי הקבלנים. מקור בהתאחדות סיפר ל"גלובס,"כי בילסקי איפשר לרעיונות של מינהל התכנון להשתלט על מטה הדיור, ולא ניצל את כוחו כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכראש מטה הדיור לקדם יוזמות חדשות, לעצור יוזמות כגון הפסקתה של תמ"א 38, ומתן אפשרות לפתוח מכרזי קרקעות של רמ"י גם לצורך בנייה שאינה במסגרת מחיר למשתכן. הקבלנים גם הצביעו על כך שקצב הבנייה בשנים האחרונות פוחת, אך במטה הדיור ובמשרדי האוצר והשיכון לא עשו דבר כדי לעצור את הסחף, ופגישות רבות שקיימו עם בכירי הרגולציה לא הועילו.

על רקע זה החלו מגעים בין ההתאחדות ליצחקי לפני מספר חודשים. יצחקי מכהן בתפקידו כיו"ר מפעל הפיס מהמחצית השנייה של 2018, ובאחרונה הוריד את היקף מישרתו ל-70% מישרה, מה שאיפשר לו לקבל את ההצעה מהתאחדות בוני הארץ.

ההערכה היא כי השכר שיצחקי מקבל במפעל הפיס מגיע לסביבות 40 אלף שקל בחודש, ואילו מהתאחדות הקבלנים הוא קיבל 15 אלף שקל בחודש; עם פריצת מגיפת הקורונה, שכרו בהתאחדות קוצץ ל-7,500 שקל.

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר כי פעילות נוספת אותה עושה יצחקי בהתאחדות היא לייעץ לקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה. "הקרן היא גוף משותף להתאחדות ולהסתדרות שעוסק בהמון תחומים של ליווי מקצועי לענף ולעובדים בענף", הוסבר בהתאחדות לגבי אופי הייעוץ של יצחקי נמסר, כי "העיסוק שלו בעיקר הוא בייעוץ בנושאים שבהם עסק כראש מטה הדיור באוצר. לא נפרט מעבר לזה".

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "מר יצחקי מועסק במפעל הפיס ב-70% משרה ובהתאם לכך גם ניקבע שכרו. מר יצחקי סיים את תפקידו במטה הדיור לפני למעלה משנתיים ועל פי חוקי מדינת ישראל הוא רשאי לייעץ לגופים כמו 'התאחדות בוני הארץ' תוך שימוש בניסיונו. פעילותו של מר יצחקי הוסדרה בהתאם לכללים ולנהלים של מפעל הפיס".

מקור במפעל הפיס מסר ל"גלובס" כי יצחקי נועץ ביו"ר ועדת הביקורת של החברה, ולא נתקלו בשום אפשרות לניגוד עניינים בין 2 העבודות. זאת על רקע עבודות שונים שמפעל הפיס עורך מול קבלנים.

יצחקי עצמו סירב להגיב לפניית "גלובס".

התנהלות אגרסיבית להקמת דירות

יצחקי (70) הקים את מטה הדיור במחצית השנייה של 2015, ומונה לתפקיד על ידי כחלון באוגוסט אותה שנה. מהר מאוד הוא הפך לאישיות במחלוקת. היזמים והרגולטורים הממשלתיים אהבו את הנחישות והאגרסיביות שלו לקידום פרויקטים, בעוד שמתכננים וגופים ירוקים הביעו חשש מהתנהלותו.

לא חלפו 4 חודשים ממינויו והוא עורר רעש רב, כשהכריז, כי אם מחירי הדירות לא ירדו ב-15% עד לסוף 2017 - הוא יתפטר מתפקידו; דרישתו של יצחקי להסיר תנאים מוקדמים למימוש תוכניות, כמו סלילת דרכים ופיתוח סביבתי, היכתה גלים אף היא, ובאוגוסט 2016 אמר על רוכשי הדירות "שייקחו שק שינה ויישנו על הרצפה. לא מעניין אותי, לא אחכה לכבישים בשביל לבנות דירות". עוד אמר, כי הוא עצמו נתקע בפקקי תנועה מביתו, אך אינו מתלונן. בכנס לשכת השמאים בנובמבר 2017 הסביר יצחקי את התנהלותו האגרסיבית להקמת דירות, באומרו, כי "מחיר למשתכן זה לא הפתרון של מחירי הדיור. בסוף ההיצע הוא זה שיקבע את מחירי הדיור. אנחנו מודעים שמחירי הקרקעות הפרטיות עלו מכיוון ששיווקנו מכרזים רק במחיר למשתכן".

תחת יצחקי מחיר למשתכן, שהחל כשורה של הגרלות מנותקות, שינה צורה והפך להגרלות של אלפי יחידות דיור בו זמנית; יצחקי יזם גם את תיקון 3 א' לתמ"א 38 (הריסה ובנייה מחדש), שלא זכה להצלחה גדולה.