"נאיבי לחשוב שפירוק המשטרה בארה"ב יפתור את הבעיה"

אמריקה מבינה שיש לה בעיית אלימות משטרתית - אבל לא מצליחה לפתור אותה • פרופ' באדי חסייסי, יו"ר המכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית, מנתח בראיון מרתק לפודקאסט "המדריך לטראמפיסט" כיצד ניתן לפתור את הפלונטר הסבוך של יחסי המשטרה והקהילה השחורה • האזינו

המשטרה במיאמי בהפגנות על מותו של ג'ורג' פלויד / צילום: Wilfredo Lee, Associated Press
המשטרה במיאמי בהפגנות על מותו של ג'ורג' פלויד / צילום: Wilfredo Lee, Associated Press

המחאות סביב אלימות משטרתית נגד הקהילה השחורה ממשיכות להסעיר את ארה"ב, וגם הקריאות לשינוי המצב גוברות. אלא שאם בעבר הקריאה הייתה לרפורמה מקיפה במשטרה, עכשיו אפשר לזהות יותר ויותר קולות הקוראים להסיט תקציבים מגופי המשטרה בארה"ב, ואולי אפילו לבטל את המשטרה ולהחליף אותה בכוח אחר.

"הטענה הזאת מצאה דרך מהגופים הרדיקליים בארה"ב לתוך המיינסטרים", אומר פרופ' באדי חסייסי. "זו מגמה רצינית, ולא קול זניח ומשוגע. יחד עם זאת, זה כמו לשפוך את המים עם התינוק. בלתי אפשרי להתנהל ללא משטרות - וארה"ב היא אחת החברות האלימות ביותר בעולם הדמוקרטי.

"כאשר יש חברה שאלימה מבחינת תרבותית, שיש בה נשק בכמויות בלתי רגילה, ובממוצע יש לאזרח כמה כלי נשק, אתה צריך גוף משטרתי שיהיה אחראי להשגת הסדר ולהשבת הסדר, היה והוא מופר. עם כל זה שאני מבין מאיפה זה בא, אם מובילים את הדיון לאבסורד עד פירוק ארגונים, זו לא טענה ריאליסטית. לבוא ולחשוב שפירוק המשטרה כמוסד יפתור את הבעיה, זו ראייה נאיבית מדי. צריך לעשות תיקון, רפורמה לעבודת המשטרה. יש איך לעשות את זה, וזו הדרך הנכונה יותר לטפל במשבר".

פרופ' חסייסי, ראש המכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית, אומר את הדברים בראיון לפודקאסט "המדריך לטראמפיסט" מבית "גלובס". ההתנגשות בין המשטרה למפגינים, הוא אומר, היא ביטוי לשבר שאנו רואים היום ברחבי ארה"ב.

"השחור הממוצע רואה את המשטרה כצבא כובש. ככה הם מתייחסים לזה: הגיע צבא לכבוש את הקהילה שלי. זה לא שוטר, זה לא פרטנר, זו לא קהילה. זה פשוט צבא כובש. זה המונח הקשה ביותר שמשטרה צריכה להתמודד איתו ביחסים עם הקהילה. ברגע שזה הטייטל שלך, אתה במצב לא טוב".

הפעילות של המשטרה, מחדד חסייסי, נדרשת לעתים: "יש פעילות שמחייבת שימוש ביחידות מיוחדות ובאמצעים מיוחדים, ככל שרוצים להשיב את הסדר על כנו ושאזרחים לא ייפגעו. אבל גם לשיטות האלה יש חוקים".

חסייסי מזכיר את התובנות שגובשו בבריטניה: "אף פעם אל תיתן למפגינים את התחושה שהבסת אותם. תזכור שיש יום אחרי ההפגנה, ואם תיתן תחושה שדיכאת והבסת, זה יקרין על היחס אליך ביום שאחרי. יש אמנות של שיטור המחאה, והיא מחייבת מידתיות ושימוש בכלים ושיטות עבודה שלא יוצרים נזקים בלתי הפיכים ביחסים בין המשטרה לקהילה".

בראיון מרתק מסביר חסייסי את המבנה המבוזר של המשטרה בארה"ב ואת השורשים ההיסטוריים שלו, מפרט למה כל-כך קשה לבצע רפורמה בעבודת המשטרה באמריקה, מדבר על תפקיד ארגוני השוטרים בשימור המצב הקיים - וגם על גישת "החוק והסדר" של הנשיא דונלד טראמפ.

עוד בפרק: ד"ר אודי זומר, ראש המרכז לחקר ארה"ב באוניברסיטת תל-אביב, מנתח את הכרעת בית המשפט העליון בארה"ב בנוגע לזכויות מיעוטים מיניים שהתקבלה השבוע, ומגדיר אותה "החלטה היסטורית", עם השלכות לחייהם של מיליוני אמריקאים. ההחלטה, שאוסרת פיטורים ממקום עבודה על רקע נטייה מינית וזהות מינית, מסביר זומר, תקשה על הנשיא טראמפ בקרב הבוחרים השמרניים שלו.

וגם: יש עוד זמן רב עד הבחירות, אבל לפחות כרגע, ג'ו ביידן יכול להיות מרוצה מהסקרים - כולל במדינות המתנדנדות בארה"ב; ואילו הנשיא טראמפ מתכוון לחזור בסוף השבוע בסערה לעצרות הבחירות - ודווקא בלב הדרום האדום.

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם