מיילן משקיעה עוד 20 מיליון דולר במאפי פארמה

בימים אלה מתמזגת מיילן עם חברת הגנריקה של פייזר, Upjohn, וכך נהפכת לחברת הגנריקה המובילה בעולם • מאפי מייצרת תרופות בשחרור מושהה, ובהן גרסה של התרופה קופקסון למתן אחת בחודש

ד”ר אהוד מרום/  צילום: יוסי אלוני
ד”ר אהוד מרום/ צילום: יוסי אלוני

חברת התרופות הגנריות הבינלאומית מיילן הודיעה על השקעה של 20 מיליון דולר נוספים בחברת מאפי פארמה, המייצרת תרופות בשחרור מושהה - ובהן גרסה של התרופה קופקסון למתן אחת בחודש.

מיילן כבר השקיעה 20 מיליון דולר במסגרת הסכם שיווק בין החברות, שמקנה למיילן בלעדיות בשיווק המוצר, שנמצא כיום בשלב III של הניסויים הקליניים. מאפי כבר התחילה להקים מפעל לייצור התרופה, על בסיס המפעל בירושלים שהיה שייך לחברת אומריקס. נוסף על מפעל בהר חוצבים, שמייצר את התרופה הסופית, יש למאפי גם מפעל בנאות חובב, שמייצר את החומר הפעיל.

הקופקסון בשחרור מושהה של מאפי כבר אינו מהווה איום משמעותי על טבע, שממילא נאלצה להתמודד עם ירידה חדשה בהכנסות שלה מקופקסון, לאחר שהפטנט על התרופה פג סופית ב-2018.

מיילן היא אחת היצרניות המובילות של קופקסון גנרי. בימים אלה מתמזגת מיילן עם חברת הגנריקה של פייזר, Upjohn , וכך נהפכת לחברת הגנריקה המובילה בעולם. יצוין כי השלמת המיזוג נדחתה עקב נזקי משבר הקורונה, וצפויה להתקיים במהלך המחצית השנייה של השנה.

ההסכם המקורי של מיילן עם מאפי כלל השקעה (שכבר התקבלה) בהיקף של 20 מיליון דולר, רכישת סחורה בהיקף של 20 מיליון דולר, וכן נתח מההכנסות מהמוצר. השקעה נוספת זו של 20 מיליון דולר מצטרפת להסכם המקורי.

עד היום גייסה מאפי 150 מיליון דולר כולל השקעה זו, כאשר מיילן היא המשקיעה המובילה, ולצדה גם קרן  aMoon וחברת הפארמה הסינית  Jingxin Zhejiang .

הניסוי הקליני של מאפי, שהתחיל באוקטובר 2019, נערך ב-1,000 נבדקים - ולדברי החברה, הוא מתקדם יפה למרות אתגרי הקורונה, וכבר גויסו לו יותר מ-170 מטופלים ב-56 מרכזי טיפול. על פי הערכת קודמות, המוצר בשחרור מושהה צפוי להגיע לשוק בתוך 2-2.5 שנים, ועוד לפני כן תוכל מאפי להשיק את הקופקסון הגנרי שלה, למתן כל כמה ימים.

נוסף על הקופקסון הגנרי ועל הקופקסון בשחרור מושהה, מאפי מפתחת תרופות בשחרור מושהה ובתדירות מתן נמוכה, לתחומים כמו סוכרת וסכיזופרניה. מוצרים אלה שייכים באופן מלא למאפי ואינם חלק מההסכם עם מיילן.

מאפי פארמה הוקמה על ידי ד"ר אהוד מרום, לשעבר מוביל צוות הפיתוח של הקופקסון בטבע. נוסף על חברת מאפי, ייסד מרום גם אם חברת הפארמה 2b,  המפתחת תרופות על בסיס מולקולות מוכרות, המועדות להגיע לשוק במסלול 505b2 המקוצר, שנועד לשימושים חדשים בתרופות קיימות. למרום גם חברה שלישית, בשם "תרופות תאי גזע", המפתחת תרופה לאוטיזם.

נשיא מיילן, רג'יב מליק, אמר עם חתימת העסקה כי "הסכם השקעה זה במאפי פארמה מחזק את השותפות בין החברות. אנו בטוחים בבסיס המדעי ובהתקדמות תוכנית האישור של הגלטיראמר אצטט (שמו הגנרי של הקופקסון) אחת לחודש. אנו מצפים לתוצאות הניסוי שלב-3, ומחויבים להביא את GA Depot (התרופה של מאפי בשחרור מושהה) לשוק במהירות האפשרית כדי לחזק את סל המוצרים הנרחב שלנו לטרשת נפוצה בארה"ב, הכולל גלטיראמר אצטט 20 מ"ג/מ"ל ו-40 מ"ג/מ"ל".