לשני הורים צריך שתי כתובות

אין כל היגיון במציאות של ימינו למנוע רישום שתי כתובות מגורים של שני ההורים עבור ילד להורים גרושים בלשכת רישום האוכלוסין. הגיע הזמן לעדכן הן את המחשבים והן את צורת החשיבה

תיבות דואר / צילום: shutterstock
תיבות דואר / צילום: shutterstock

לכל איש יש שם בלשכת רישום האוכלוסין, ויש לו גם כתובת מגורים אחת, המהווה חלק מפרטי זהותו. בשנים האחרונות נוספה האפשרות לרשום עבור ילד להורים גרושים, שתי כתובות למשלוח דואר של שני הוריו, אולם למרבית הילדים להורים גרושים בישראל של ימינו יש לא רק שתי כתובות למשלוח דואר, אלא גם שתי כתובות מגורים של ממש.

קשה למצוא כיום פסק דין שבו הילדים לא גרים אצל אביהם מחצית הזמן או קרוב לכך, ולכל הפחות ישנים אצלו שני לילות בשבוע בימי חול ובכל סוף שבוע שני. על אף דברים אלה, לשכת רישום האוכלוסין מאפשרת רישום כתובת מגורים אחת בלבד עבור כל ילד.

עד כמה כתובת המגורים הפורמלית של הילד חשובה? עד כדי כך שתביעה בנושא זה העסיקה שתי ערכאות שונות בבתי המשפט. הורים שהתגרשו, קבעו בהסכם הגירושים כי המשמורת על בנם תהיה משותפת, והוא יחלק את זמנו בין שני הבתים. מאחר שכאמור, לילד ניתן לרשום כתובת מגורים אחת בלבד, כתובתו נרשמה ככתובת המגורים של האם. לאחר זמן מה פרץ סכסוך בין הילד לאם, והוא עבר לגור באופן מלא אצל האב, כשהוא מתראה עם האם ללא לינה בביתה.

בנוסף לתביעת משמורת, בה עתר האב לקבוע את משמורת הבן בביתו באופן פורמלי, האב גם הגיש תביעה לשנות את כתובת המגורים של הילד לכתובתו שלו במקום כתובתה של האם, אך בית המשפט לענייני משפחה דחה את בקשתו.

הליכי המשמורת של הילד עדיין מתנהלים ולא הוכרעו, וככל הנראה מעורבות בהם טענות של האם בנוגע להסתה וניכור הורי של הילד מצד האב כלפיה. בית המשפט חשש שעדכון כתובת המגורים של הילד לבית האב במקום האם רק יחריף את המסר של הדרת האם מחייו של הילד, ויחבל עוד יותר בקשר ביניהם.

בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור האב ופסק כי קיימת חשיבות בעדכון כתובתו הנכונה של כל אדם במרשם האוכלוסין, כך שתשקף את מקום מגוריו בפועל. בשל חשיבות זאת אף קיימת חובה חוקית על כל אדם לעדכן את לשכת רישום האוכלוסין בתוך 30 יום בכל שינוי של כתובת מגוריו. עבור אדם מבוגר, זאת הכתובת הרלוונטית להתנהלות הרשויות מולו, לדוגמה לצורך חישוב מסים; ועבור ילד, בין היתר, על-פי כתובת המגורים הרשומה נקבעת שייכותו לעיר או מועצה מקומית מסוימת, וכך גם מתאפשר רישומו לגן או בית הספר המתאימים.

יתר על כן, הורים גרושים או פרודים המקיימים משמורת משותפת בלבד, אינם רשאים לשנות את רישום כתובת המגורים של הילד ללא הסכמת הצד השני או צו בית משפט. למצב משפטי זה יש תוצאות אבסורדיות, במסגרתן הורה במשמורת משותפת, המתנגד לעדכון כתובת המגורים של הילד כאשר ההורה האחר עבר דירה, מאלץ את ההורה שעבר להוציא כספים על עורכי דין והליך משפטי, או לעבור על החוק, ולהשאיר את הילד רשום בכתובת שבכלל לא קיימת יותר.

מהצד השני, כאשר הורה נקבע כמשמורן בלעדי (וזאת ברירת המחדל של החוק בנוגע לילדים מתחת לגיל 6), אותו הורה יכול להחליף את כתובת מגוריו היחידה של הילד ללא שיתוף ההורה האחר, על אף שמבחינה חוקית הורה משמורן אינו רשאי להעביר את הילד למקום מגורים מרוחק ללא הסכמה או צו בית משפט.

אין כל היגיון במציאות של ימינו למנוע רישום שתי כתובות מגורים של שני ההורים עבור ילד להורים גרושים בלשכת רישום האוכלוסין. הגיע הזמן לעדכן הן את המחשבים והן את צורת החשיבה.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה, בעלת אתר בנושא