עסק ביום | פיצ'ר

"מכרתי את הרכב ולקחתי משכנתה שנייה על הבית"

אלון וקנין, בעל חברת ההפקה והתיירות Uproduction Events, שמארגנת כנסים ואירועים לחברות בארץ ובחו"ל • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אלון וקנין, הבעלים של חברת הפקה ותיירות Uproduction Events / צילום: תמונה פרטית
אלון וקנין, הבעלים של חברת הפקה ותיירות Uproduction Events / צילום: תמונה פרטית

אלון וקנין הקים לפני עשר שנים את חברת ההפקה והתיירות Uproduction Events, שמארגנת כנסים ואירועים לחברות בארץ ובחו"ל. "אני בתחום 20 שנה, והעסק קיים 10 שנים. בדיוק נכנסנו לחגיגות 10 השנים כשנפלה עלינו הצרה", הוא מספר.

לפני התפרצות הקורונה בעולם, העסיק וקנין ארבעה עובדים ועבד עם חברות בינלאומיות גדולות וארגונים מובילים בארץ, בהם יוניליוור, ebay, שופרסל, תנובה, חברות הייטק ועוד. 90% מפעילות העסק התבצעה בחו"ל, שם ארגן וקנין אירועי חברה, נסיעות גיבוש, טיולים לעובדים מצטיינים ועוד.

האוריינטציה הבינלאומית שהובילה להצלחה הייתה דווקא בעוכרי העסק כשפרץ משבר הקורונה. וקנין: "צפינו ששנת 2020 תהיה שנת פריצה, שבה נפרוץ את תקרת הזכוכיות, אבל קיבלנו אותות על הקורונה כבר במחצית ינואר, כשלקוחות החלו להביע חשש מפעילות בחו"ל. ב-15 לינואר ביטלו לי עסקאות בהיקף של 10 מיליון שקל. ב-1 בפברואר כבר נסגרנו לחלוטין. העובדים יצאו לחל"ת כבר בפברואר, כי לא הייתה ברירה. היו אפס הכנסות. צפיתי לאן אנחנו הולכים, והמטרה הייתה לעצור כמה שיותר הוצאות קבועות על מנת שלא ניכנס לבור שלא נוכל לצאת ממנו. מהעולם של המלחמות והמבצעים, אני כבר יודע להיזהר ויודע שברגע שזה מתחיל יש תגובת שרשרת, ולכן מרגע שהסימן הראשון למשבר בעולם התחיל נקטתי בצעדי מניעה. היה ברור שזה יגיע לארץ, אבל עלינו זה השפיע הרבה לפני שזה הגיע לכאן".

למרות צעדי המניעה, וקנין נקלע למצב כלכלי עגום בעקבות המשבר. "העסקים הקטנים והבינוניים עובדים הרבה מאוד על תזרים ולא מרוויחים מיליונים כמו שאנשים חושבים. לא כל הנוצץ זהב. נוצר מצב שאנחנו עם אפס הכנסות והוצאות של עשרות אלפי שקלים בחודש. מעבר לכך, הרבה כספים שהעברנו כמקדמות על אירועים שהיו אמורים להתקיים לא חוזרים. הייתה אמורה להיות עכשיו קבוצה בפראג, בהופעה של אירוסמית', ושילמתי על ההופעה מראש 6,000 אירו. ביקשתי את הכסף חזרה כי ההופעה לא מתקיימת, אז אומרים לי 'לא. בוא תיקח שובר זיכוי עד אוגוסט 2021'. הם לא מבינים שאני לא אוכל לממש את זה. גם ספקי תעופה ומלונות בחו"ל לא מחזירים כספים, מה שמייצר לנו בעיה גם מול לקוחות בארץ שרוצים את הכסף חזרה".

במישור האישי, וקנין נאלץ לממש רכוש ולעשות "חלטורות" כדי לשרוד. "מכרתי את הרכב, לקחתי משכנתה שניה על הבית, לקחתי הלוואות של מעל מיליון שקל כדי להתמודד תזרימית עם החודשים האלה ועם החובות. אני משתדל להפחית הוצאות ולייצר כל מיני יוזמות מקומיות שיכולות להכניס סוג של שכר, כמו למשל להפיק יום טיול ל-20 אנשים בארץ, משהו שלא עשיתי 20 שנה, ולהרוויח מזה 300 שקל לכיס. זה לא באמת רווחי. בחודשים הראשונים של המגפה מכרתי מסיכות כדי להכניס כסף הביתה, אבל הפסקתי כי מכרתי 20 אלף מסיכות והכנסתי 1,000 שקלים הביתה, לפני מס. זה לא פרקטי".

איזה סיוע קיבלת מהמדינה?

וקנין: "מהמדינה קיבלתי חררה בעיקר. לא הייתי זכאי למענק בפעימה הראשונה כי אני שכיר בעל שליטה בחברה שלי. הגשתי בקשות בפעימה השנייה והשלישית ובינתיים קיבלתי רק את הפעימה השלישית, מענק בגובה 10,500 שקלים ברוטו, לפני מס, על תקופה שבין פברואר ועד אמצע יוני. כלומר: אני צריך לחיות בעסק שמגלגל מיליונים עם משכורת של 2,100 שקל בחודש. זה מה שהמדינה הקציבה לי. את מענק הפעימה השנייה עדיין לא קיבלתי למרות שהגשתי בקשה ב-12 במאי".

איך אתה רואה את העתיד?

"אנחנו עדיין סגורים. בתחום התיירות וההפקה שנת 2020 אבודה. הייתי בכל ההפגנות ואני פעיל מאוד במאבק העצמאים, אבל עד שלא תהיה פרובוקציה משמעותית מצדנו לא יראו אותנו. חבר מאוד טוב שלי היה אחד העצורים מבין השניים בהפגנה של עולם התרבות בירושלים, והוא שלח לי תמונות ורשם לי שכשחקרו אותו במשטרה הוא אמר שהוא גאה להיות אחד משני העצורים בישראל, כי הוא הלך עם האמת שלו. אנחנו הולכים עם האמת שלנו, אבל אני מבין שההפגנות לא אפקטיביות כבר. לא סופרים אותנו למעלה.

"גם כשיחזירו אותנו 'לשגרה' ויאשרו לנו לקיים אירועים, עד שחברות וארגונים יתחילו לעשות פעילויות בחו"ל, ועד שתהיה תנועה בעולם התיירות, ייקח הרבה זמן. זה לא מיידי, וזה יהיה במגבלות, אבל גם לזה עדיין אין אופק. אנחנו נמשיך לעשות רעש בהפגנות ונלך הביתה, אבל כל עוד לא יהיה לנו כוח כמו הוועדים והארגונים הגדולים בארץ, אין לנו אופק או עתיד, לצערי".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il