טיולים | פיצ'ר

תו סגול: סעו לראות שדות לבנדר לנצח ברמת הגולן

אי אפשר לנסוע לפרובאנס השנה, אבל אפשר בהחלט להתנחם בפריחת הלבנדר ברמת הגולן ובטבילה מרעננת בבריכות שכשוך

שדות לבנדר במושב כנף / צילום: יותם יעקבסון
שדות לבנדר במושב כנף / צילום: יותם יעקבסון

בימים אלו מגיעה לשיאה פריחת הלבנדר בגולן, והחדשות הטובות הן שהיא עתידה להימשך עד סוף יולי או תחילת אוגוסט. כל עוד הפריחה בשיאה, ניתן להלך בין שורות שתילי הלבנדר, לשאוף עמוק את הניחוח ולהתחלק ביופי הזה עם שלל הפרפרים (אידיאלי לצלמים!) שנמשכים אל שפע מקורות הצוף שהפרחים מספקים.

לפני כחמש שנים החליטו דן ולילך אסרף, ממקימי מושב כנף, להחיות תוכנית חקלאית נושנה שכשלה ונגנזה ולגדל לבנדר. הם שתלו חלקה ניסיונית בסמוך למושב והקימו לידה מרכז מבקרים קטן וחמוד להפליא, שכולו טובל בצבעי סגול עדין: "עזיזו - לבנדר בגולן" (הביקור ללא תשלום, בתיאום מראש בלבד: 050-5871515).

נמפית החורשף עם פרחי לבנדר / צילום: יותם יעקבסון
 נמפית החורשף עם פרחי לבנדר / צילום: יותם יעקבסון

הלבנדר, שיח נמוך וריחני, מכונה בעברית אזוביון. מינים שונים שלו אף גדלים בר בישראל. הוא מיוחד בפריחתו הסגולה ובשמן הארומטי החזק שלו, שמשמש גם לרפואה עממית (נחשב כמרגיע וכמסייע לנדודי שינה) וכן לתעשיית הקוסמטיקה והסבונים. היוונים כינו את הלבנדר "נרדוס", על שמה של העיר נהרדע במסופוטמיה, שסביבה כנראה גדל בעבר בכמויות גדולות.

בהשפעה יוונית, אחד מכינויו בעברית הוא שיבולת נרד, שכנראה הייתה אחד ממרכיביה של הקטורת בבית המקדש. השם "נרד" גם מוזכר שלוש פעמים בשיר השירים, למשל: "עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ" (פרק א’, 12).

במרכז המבקרים הקטן תוכלו לשמוע על תהליך ייבוש הלבנדר ועל תהליך זיקוק השמן הארומטי. אפשר גם לטעום תה לבנדר עם עוגיות לבנדר, וכמובן גם לרכוש שלל מוצרים משמן ריחני, שלו יש סגולות רפואיות, חליטות לבנדר, שקיות ריח וסבוני לבנדר. הכול עשוי בעבודת יד ונמכר בשקיקים, שעל כל אחד מהם מציירת לילך את התפרחת היפה.
לאור ההצלחה הרבה, נטעו דן ולילך אסרף שדה לבנדר נוסף, בשטח של 15 דונם, בין הכרמים הציוריים שלמרגלות תל פארס. השנה פותחים אותו לראשונה לסיורים ולצלמים. מראה השורות הסגולות שמשתלבות בטורי הגפן, צלליתו העגולה של אלון עתיק ונופי הרמה סביב הוא יפה במיוחד.

אם כבר הגענו עד הגולן, ועוד ביום חם, אפשר להמשיך ולחגוג בבריכות השכשוך הנחמדות של הגולן, שכמה מהן ממש לא רחוקות משדות הלבנדר. מעט דרומית לתל פארס שוכן עין אורחה, שבו אחת מבריכות הקצינים הסוריות המטופחות ביותר בגולן. בניגוד לבריכות רבות אחרות, זו בריכה עמוקה, ולכן ילדים קטנים נזקקים למצופים ולהשגחה צמודה!

עין אורחה / צילום: יותם יעקבסון
 עין אורחה / צילום: יותם יעקבסון

המעיין נמצא לצד כביש מס’ 98, כ-10 קילומטרים צפונית לרמת מגשימים. הפנייה ימינה נמצאת מיד לאחר שחולפים על פני תל ג’וחדר, שמראשו תצפיות יפות לעבר הגולן הסורי. כעבור כ-300 מטרים חונים בצד הדרך וצועדים קצת בשביל צר אל בין האיקליפטוסים שמימין.

מערבית לכביש ולתל ג’וחדר נמצאים שרידיו הציוריים של חאן דרכים ממלוכי מהמאה ה-14. הוא מוקף שדות מוקשים, אך בשטחו ניתן לטייל בביטחון מלא ולהתרשם מאולמות גדולים בעלי תקרה מקומרת ומהקיר שבו נותר מח’ראב, גומחת התפילה הפונה דרומה לעבר מכה, שריד יחיד למסגד שניצב כאן.

גם בסמוך ל"עזיזו" שבכנף ישנן בריכות שכשוך נאות - מעיין דיר עזיז. מעל המעיין, שהיה מקור המים של מושב כנף, התגלו שרידי בית כנסת ובו הכתובת "עזיזו" שממנה נטלו דן ולילך את השם למרכז המבקרים שהקימו. בשני המקומות יש אתר קמפינג קטן ושולחנות פיקניק.

שוחרי הפינות הנסתרות יכולים לבקר גם בחורבת כנף, שנמצאת למרגלות המושב עצמו (הגעה ברגל או ברכב שטח). באתר, המשקיף על הכינרת, התגלו שרידי בית כנסת מהמאה ה-6 לספירה. אבני הבזלת שמהן נבנה הבניין, המעוטרות בדליות גפן, פזורות בשטח. בעונה זו יפה במיוחד לבקר בו לקראת שקיעה.

אתר מעניין נוסף שנמצא לצד כביש מס’ 87, בדרך מקצרין לתל פארס, הוא מסגד הכפר הצ’רקסי חושניה שהתקיים כאן עד שנת 1967 ומנה כאלפיים תושבים. רוב-רובם של בתי הכפר הוחרבו לאחר המלחמה, אך המסגד, למעט פינה שניזוקה במהלך הקרבות עצמם, נותר לעמוד על תלו.

המסגד הצ'רקסי בחושניה / צילום: יותם יעקבסון
 המסגד הצ'רקסי בחושניה / צילום: יותם יעקבסון

המחפשים אטרקציות נוספות במושב כנף מוזמנים לבקר במרכז המבקרים של יקב סקוריה (www.scoria-winery.com), וביקב טרה נובה (www.terranova-winery.co.il), שיש בו גם מתחם לקטיף פירות יער.

חובבי הסדנאות ייהנו אצל סמדר ארט, סטודיו לאומנות רב תחומית המתמקד בוויטראז’, בפסיפס ובציור. בין השאר, עורכת סמדר הפעלות רבות לילדים וסדנאות ליצירת ויטראז’ אישי (פתוח: ראשון עד חמישי: 23:00-09:00, שבת: 23:00-19:00, טל’ 054-9720596).