טיולים | פיצ'ר

טיול חקלאי אקולוגי בשדה אליהו בעקבות החרקים הטובים

קיבוץ שדה אליהו הסמוך לבית שאן הוא קיבוץ דתי שיתופי, שעדיין מקיים את ערכי הקיבוץ כהלכתם • עד פרוץ המגפה התבסס בעיקר על תיירות מחו"ל, אבל כעת זורמים שם עם השינוי הכפוי ומציעים לישראלים להכיר את המקום מחדש

צילום: אורלי גנוסר
צילום: אורלי גנוסר

אז חזרנו לשגרה, אבל קצת אחרת. המטיילים בוחרים לצאת מהערים הצפופות אל המרחבים הפתוחים. הזוכה הגדולה היא הפריפריה הכפרית - יישובים קטנים, קיבוצים ומושבים ששעריהם היו סגורים לחלוטין בימי הקורונה ונפתחו אל מציאות חדשה.

קיבוץ שדה אליהו הסמוך לבית שאן הוא קיבוץ דתי שיתופי, שעדיין מקיים את ערכי הקיבוץ כהלכתם. עד פרוץ המגפה התבסס בעיקר על תיירות מחו"ל, אבל כעת זורמים שם עם השינוי הכפוי ומציעים לישראלים להכיר את המקום מחדש.

הביקור כולל סיור מרתק להכרת הקיבוץ והחקלאות האורגנית ושלל שיטות ההדברה הביולוגית הנהוגות בו. כך למשל, במטעי התמרים פוגשים חמורים שתפקידם ללחך את העשב (ותוך כדי, הם מנשנשים גם תמרים משובחים) ובכך מאפשרים להימנע מריסוסים.

אחר כך מבקרים בחלקות האורגניות, ובכמה מהן, בהתאם לעונה, גם טועמים ירקות ושומעים על פרויקט תיבות הקינון לתנשמות, שעיקרו הדברה ביולוגית בשדות שמחליפה את הצורך בריסוס נגד מכרסמים.

במפעל ביו תור מגדלים מגוון חרקים שתרומתם לחקלאות אדירה. קחו למשל את דבורת הבומבוס, דבורה ישראלית גדולה מאוד, שאינה מייצרת דבש, אבל תורמת להאבקה. מכאן שולחים לחקלאים כוורות בקופסאות, ואלה מונחות בחממות ובבתי הרשת שמנותקים מהטבע, והדבורים עמלות על פעולת ההאבקה. במרכז המבקרים יש כמה כוורות כאלה לדוגמה, ודרך זכוכית ניתן לראות אותן מזמזמות בפעולה.

במפעל "'מייצרים" גם את זבובי הפירות שפוגעים בעצי פרי, אבל מעקרים אותם בתהליך ייחודי, ומפזרים בשטחי החקלאות. כך למעשה מונעים את הקמת הדור הבא. בנוסף, מגדלים במפעל חרקים זעירים, אויביהם של טפילים וכנימות. הם טורפים אותם כדרך הטבע, ומונעים את הצורך בריסוס כימי. בסיור מציגים המדריכים את החרקים השונים. מדהים לראות איך מין מיניאטורי כמו אקרית יכול לשנות את מאזן המזיקים בחלקה חקלאית שלמה.

יש גם בית קפה וחנות אורגנית ותבלינים מהמפעל המקומי. מקום נעים לשבת לקפה ונשנוש ו/או לקנות משהו טעים הביתה.

סיורי המשפחות מתקיימים בימי שישי ב-10:30 (25 שקל למשתתף, מגיל 5). למבוגרים יש מסלול מהיר במרכז המבקרים בלבד (25 שקל) או סיור מלא (44 שקל). כל הסיורים בתיאום מראש: 04-6096986, www.bio-tour.com.