תקציב אין, אך תוכנית לקטע הראשון בקו הרכבת לאילת הופקדה

מדובר בקטע מסילה שמחבר בין באר שבע למישור רותם, ושעלות בנייתו מוערכת ב-2.7 מיליארד שקל • החלטת הממשלה בדבר סלילת קו הרכבת לאילת התקבלה לפני שמונה שנים

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

שמונה שנים אחרי שהממשלה אישרה את התוכנית לסלילת קו רכבת לאילת, הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקיד את המקטע הראשון בתוכנית. מדובר בקטע הראשון שמאושר להפקדה והוא מחבר בין באר שבע למישור רותם, דרך דימונה. בכך הוא מהווה את החלק הצפוני ביותר של קו המסילה. יודגש כי בעבר עלו תהיות באשר לאפשרות המעשית של סלילת קו רכבת שיגיע לאילת, בשל סיבות שונות, ובהן העלויות הגבוהות.

לפי החלטת משרד התחבורה ולשכת התיכנון המחוזית דרום מחודש יוני 2018, התוכנית מקודמת בשני חלקים: קטע צפוני, וקטע דרומי, עד אילת. ההערכה היא שהמקטע הצפוני יאושר בתוך כשנה. העלות המוערכת למימושו עומדת על כ-2.7 מיליארד שקל, אך נכון לעכשיו אין עדיין מקור תקציבי מאושר למימונו.

נקודת המוצא של המתכננים היא שבשנת 2030 ייסעו במסילה בין 18 ל-30 רכבות ביום. וכי וכמות הנוסעים תעמוד על 5.2 מיליון בשנה. מבחינת מטענים, הצפי הוא ל-198 אלף כלי רכב, 3,834 טון כימיקלים ו-108 מכולות לשנה. תכנון המסילה לווה בהנחיות של מינהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה, שדרשו שמופע הרכבת בנוף יהיה בעל נוכחות נופית קטנה, ושתצומצם הפגיעה בערכי טבע ונוף.

תחנת הרכבת של דימונה תמוקם ליד הפרץ סנטר, במרחק הליכה ממרכז העיר. בעיריית דימונה בירכו על אישור התוכנית והכריזו שמהלך זה יקדם גם את תיכנון מרכז התעבורה המקומי שיכלול תחנת רכבת, תחנת אוטובוסים, תחנת מוניות, מרכז מסחרי ומשרדים. זאת בעלות של כ-350 מיליון שקל. ראש עיריית דימונה, בני ביטון, מסר ל"גלובס" כי, "כיום, הרכבת בדימונה היא לא כלכלית. להגיע במונית לתחנה הקיימת, שמרוחקת 2.5 ק"מ ממרכז העיר, עולה יותר מאשר הכרטיס לתל אביב. התוכנית החדשה תכניס את הרכבת לדימונה, והיא תשודרג לקו מהיר שנוסע במהירות של 250 קמ"ש. תאר לעצמך שתושבי דימונה יוכלו להגיע בתוך 50 דקות לתל אביב, כמו מקריית אונו. קירבנו את מרכז הארץ אלינו לפריפריה".