הונאת ענק בגרמניה? 1.9 מיליארד אירו נעלמו לחברת התשלומים Wirecard

מניית החברה צללה היום ב-62% בתגובה לפרסומים על ההונאה • מדובר בירידה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדד המניות של פרנקפורט

מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader , Associated Press
מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader , Associated Press

מניות חברת האשראי והתשלומים הגרמנית Wirecard צללו היום ב-66% בבורסה הגרמנית, אחרי שרואי החשבון של ההחברה דיווחו כי "אינם יכולים למצוא" כ-1.9 מיליארד אירו שאמורים להיות ברשותה. החברה, שעוסקת בתחום הסליקה והתשלומים המקוונים באירופה ובאסיה, היא אחת החברות הגרמניות הגדולות ביותר בתחום, ושווי השוק שלה עלה בחדות בשנים האחרונות. העיתונות הכלכלית בגרמניה מדווחת כי כעת היא עומדת בפני פשיטת רגל. לפי סוכנות הידיעות "בלומברג", הירידה שנרשמה היום בשוויה היא החדה ביותר בהיסטוריה של הבורסה בפרנקפורט.

חברת "ארנסט אנד יאנג", שמנהלת ומבקרת את חשבונות החברה הגרמנית במשך יותר מעשור, דיווחה היום כי "מצאה עדויות למאזנים כוזבים שנוצרו לצורכי הטעיה" על ידי נאמנים של החברה. משמעות הדבר, מסרה החברה, היא שקיבלה מידע שגוי בנוגע למצב חשבונות הבנק של החברה על ידי מנהליה. לפי החברה, מדובר ב-1.9 מיליארד אירו חסרים, שהם כרבע מנכסי החברה.

לפי העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט", החברה דיווחה במסגרת נכסיה כי יש לה 1.1 מיליארד אירו בבנק אסייתי מסוים ועוד 800 מיליון אירו בשני חשבונות בבנק אסייתי אחר. עם זאת, רואי החשבון של "ארנסט אנד יאנג" לא הצליחו לקבל אימות לסכומים אלה, ומצאו רק 20 מיליון אירו ו-30 מיליון אירו בחשבונות המדוברים, בהתאמה. בשלב זה, החברה נמנעת מלפרסם את הדו"ח השנתי שלה לשנת 2019, והיא דחתה את הגשתו כבר שלוש פעמים בעבר. "כרגע לא ברור אם יש מרמה בתחום הכספים והעברות הכספים של החברה", אמר מנכ"ל החברה.

אם החברה לא תגיש את הדו"חות הכספיים שלה עד מחר (19 ביוני), ישנו סיכון כי הלוואות שקיבלה בסך שני מיליארד אירו יבוטלו בימים הקרובים. דיווחים על אי סדרים כספיים בחברה הופיעו בחודשים האחרונים בעיתון הכלכלי הבריטי "פייננשייל טיימס".