למרות חובת הבידוד: טורקיש חוזרת לישראל עם שתי טיסות יומיות

מגבירה את הקצב: טורקיש איירליינס, שהכריזה כי תחדש את קו ת"א-איסטנבול ב-24 ביוני בתדירות של 4 טיסות שבועיות, צפויה לחדש את הקו בקצב גבוה בהרבה עם שתי טיסות יומיות • בשיאה החברה הפעילה 10 טיסות יומיות בקו זה

מגבירה את הקצב עוד לפני החזרת הקווים: טורקיש איירליינס, שהכריזה כי תחדש את קו איסטנבול-תל-אביב ב-24 ביוני בתדירות של 4 טיסות שבועיות, צפויה לחדש את הקו בקצב גבוה בהרבה עם שתי טיסות יומיות. בשיאה החברה הפעילה 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול - יעד שאליו היא שואפת להחזיר עם הזמן.

בשבוע שעבר הוגדרה טורקיש כחברת התעופה הפעילה ביותר מבין חברות התעופה באירופה, אחרי שב-17 ביוני החברה הפעילה 400 טיסות פנים וטיסות בינלאומיות באזור התעופה האירופי - מספר זה הוגדר כמספר שיא מאז ה-24 למרץ. כלל הטיסות באזור הזה ב-17 ביוני הגיעו ל-8,226 טיסות - מספר המשקף ירידה של 77% לעומת 17 ביוני אשתקד.

הצי של טורקיש איירליינס מונה 361 מטוסי נוסעים ומטוסי קרגו. בשיא ימי הקורונה, טורקיש, שטסה לכ-320 יעדים בעולם, הייתה מושבתת מהפעלת טיסות הנוסעים, אולם היא הכריזה זה מכבר כי בכוונתה לחזור ולטוס בחודש יוני לעשרות יעדים ובכללם גם ישראל. החברה הכריזה על נהלי היגיינה מיוחדים בטיסה לאנשי הצוות ולנוסעים, כשהיא מתחייבת כי כל מטוסיה עוברים חיטוי בין טיסה לטיסה. 

טורקיש מחדשת את הטיסות שלה בקווים לתל-אביב עוד לפני שחובת הבידוד לנוחתים בישראל צפויה להסתיים ועוד לפני שהמדינה מתירה את כניסת הזרים לישראל. נזכיר כי מאז 18 במרץ נאסרה כניסה לארץ של אזרחים שאינם מחזיקים בדרכון ישראלי. הנחיה זו ניתנה ללא מועד סיום, כשבינתיים חברות התעופה קיבלו הודעה (נוטאם) כי ההנחיות האמורות תקפות עד ל-1 ביולי.

בטורקיש איירליינס מסבירים כי הנוחתים מישראל לא מחויבים להיכנס לבידוד של 14 ימים (להבדיל מנוחתים ממדינות אחרות). כל מי שמגיע לנמל התעופה באיסטנבול עובר בדיקות חום גוף, ומי שחום גופו יהיה גבוה מ-38 מעלות יעבור בדיקת קורונה במקום ויקבל תשובה אחרי שלוש שעות, ואם יימצא כחולה, יועבר לבית חולים פרטי לטיפול. גם מי שיטוס בטיסות קונקשן - תחום שהיווה עבור טורקיש את עיקר הפעילות בקווים מישראל - יעבור בדיקות חום, ואם יתברר כי חום גופו גבוה מהמותר, הוא לא יורשה לעלות לטיסה הבאה.

בכל מקרה, תיירים יידרשו להציג פוליסות ביטוח לנסיעה. ברשות התעופה הטורקית מציינים כי תיירים שיאובחנו כחולים בקורונה יועברו לטיפול בבית חולים פרטי בשדה התעופה. בנוסף, הם מבטיחים ליישם נהלים שיאפשרו שמירה על מרחק בין הנוסעים ושמירה על היגיינה. כך, למשל, 50% תפוסה באוטובוסים הנוסעים מהשדה ואליו, חובת עטיית מסכה, מדידת חום באמצעות סורק טרמי (כולל כזה שמורכב על קסדות העובדים בשדה שסורקים את הנוסעים הנוכחיים), מדבקות סימון על הרצפה, מערכת סינון אוויר שהותקנה ברחבי שדה התעופה והקפדה על ניקיון וחיטוי כל החללים הציבוריים.

טורקיש איירליינס רוצה להתניע את החזרה לפעילות, כשהיא לוקחת בחשבון ששיעורי התפוסה לפחות בהתחלה יהיו נמוכים, אך היא מצפה שעם הזמן הם ישתפרו. יש לקחת בחשבון כי החזרת קווים מבטלת מבחינת חברת התעופה את החובה להשיב כסף לנוסעים שרכשו מראש עבור טיסות - גם אם בכוונתם להתייצב אליהן לאור חובת הבידוד או החשש לטוס בתקופה זו. במקרה שהטיסה מופעלת, לנוסע אין זכות לקבל החזר כספי (אלא אם תנאי הכרטיס שרכש הם גמישים ומאפשרים זאת).

חברות תעופה אחרות שכבר חידשו טיסות לישראל עוד לפני הסרת חובת הבידוד כוללות את דלתא איירליינס, וויז אייר, אייר אירופה ויוקריין. בקנה חברות נוספות מתכננות לחדש את הפעילות לישראל.

בתוך כך, חברות התעופה הישראליות ממשיכות לדחות את פתיחת הלו"ז הרשמי שלהן: אל על הודיעה כי לא תחדש את טיסותיה הסדירות עד לסוף יולי, למעט טיסות מטען וטיסות ליעדים נקודתיים לפי ביקוש. באופן הזה פועלת גם ישראייר. ארקיע מצויה בהדממה בטיסות הפנים ובטיסות הבינלאומיות.