ארגון התעופה העולמי לממשלת ישראל: הסירו את חובת הבידוד

ארגון יאט"א הוציא הודעת אזהרה לממשלת ישראל, תחת הכותרת "דחיית החזרת הפעילות התעופתית תשפיע על יותר מ-95 אלף משרות בישראל" • הארגון סבור כי הסכנה לעובדים הרבים בענף התעופה מקורה בחובת הבידוד שעדיין נמשכת לנכנסים לארץ

מטוס ממריא / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האם ארגון התעופה העולמי (יאט"א) יצליח לשנות את מה שענף התעופה הישראלי משווע לו - החזרת התעופה דרך הקלות בהנחיות? יש להניח שלא ובוודאי לנוכח נתוני התחלואה של הימים האחרונים, אולם בארגון כנראה יוצאים מנקודת הנחה שאין מה להפסיד עם ניסיון להפעיל לחץ על ראש הממשלה מכיוון נוסף.

הארגון הוציא הודעת אזהרה שמוענה לממשלת ישראל והנוגעת לשוק המקומי, תחת הכותרת "דחיית החזרת הפעילות התעופתית תשפיע על יותר מ-95 אלף משרות בישראל". הארגון סבור כי הסכנה לעובדים הרבים בענף מקורה בחובת הבידוד שעדיין נמשכת לנכנסים לישראל.

"סגירת התעופה בעקבות משבר הקורונה תוביל לירידה של 55% בתנועת הנוסעים הבינלאומית לכ-13 מיליון איש בסיכום השנה (בשנת 2019 חלפו בנתב"ג כ-24 מיליון נוסעים, מר"ח). המשמעות הכספית היא הפסדים של 3.2 מיליארד דולר לענף כולו ופגיעה של 8.3 מיליארד דולר לכלכלה בישראל", כך לפי יאט"א, שממליץ לממשלת ישראל ליישם הקלות ותמיכה בענף, בדומה לאלה שננקטו כבר במדינות אחרות.

ראשית מונה ארגון התעופה את הצורך בסיוע כספי ישיר של הממשלה בענף התעופה, כשהוא מזכיר את הסיוע שכבר ניתן בצרפת, בגרמניה, בארה"ב ובסינגפור: "ממשלות צריכות להימנע מסיוע דרך הלוואות שרק יעלו את היקפי החוב של החברות. האופציות האחרות כוללות סבסוד של טיסות פנים והקלות במסים ובאגרות התעופה".

הארגון מעריך כי ההקלות המיסויות שניתנו על-ידי מדינות עד כה הסתכמו בהיקף של 35 מיליארד דולר לטובת חברות התעופה. הכוונה היא בהקלות במע"מ, במסי נוסעים או במס ממשלתי על הנפט.

במקביל קורא הארגון להימנע ממהלכים של העלאת המסים, ומציע כי ממשלות יממנו את העלויות הרפואיות שיידרשו מחברות התעופה כדי לחדש את הפעילות, כך למשל מימון של בדיקות קורונה בנמלי תעופה.

ביאט"א מעריכים כי ענף התעופה בישראל אמון על 5% מהתמ"ג, כשהוא מעסיק במישרין או בעקיפין 185 אלף עובדים. "המשך סגירת הענף מציב בסכנה כמחצית מהעובדים המועסקים בו, ולכן חשוב מאוד שממשלת ישראל תגבש תוכנית שתשקול את ביטול חובת הבידוד, כשהיא תמזג את התעופה בישראל לתעופה העולמית. יש אפשרות לפתוח את התעופה ולשמור על איזון בחובת השמירה על בריאות הציבור אל מול הפעלת השירותים האוויריים החיוניים, כך למשל דרך הבטחה לחיטוי, לשמירה על היגיינה וניקיון בסביבת נמלי התעופה והמטוסים".

עוד מזכיר הארגון ממצאי סקר שערך, ולפיו 83% מהנוסעים לא יטוסו ליעד שקיימת בו חובת בידוד. "לכן אם ממשלת ישראל רוצה להתניע את הכלכלה שלה, היא צריכה לחשוב על פתרונות המשלבים אסטרטגיה, שיתוף-פעולה והנחיות בינלאומיות שכבר מיושמות בענף התעופה במדינות שונות", מציינים ביאט"א.