בעקבות הקורונה: עלייה בביקוש לבתים בפרברים מחוץ לניו יורק

מתווכי הדירות לא מזהים נטישה המונית של העיר, אלא קונים שמחפשים בית שני

בית בפרברי ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
בית בפרברי ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

סוכני נדל"ן מדווחים על ביקוש חזק לנכסים בפרברים סביב העיר ניו יורק. לדבריהם, אין ראיות לנטישה המונית של העיר, ורוב האנשים מחפשים בית שיתפקד כבית שני.
ג'ייקוב נול עזב את מנהטן בשנה שעברה ושכר בית בניו פאלץ, במרחק כ-90 דקות נהיגה מהעיר. הוא רצה לחכות ולראות אם הוא יאהב את החיים בעיירה לפני שיתחייב לקנות בה נכס. ההמתנה הזו עלתה לו לא מעט כסף.

הבתים בניו פאלץ (New Paltz) נמכרים עכשיו במהירות, במקרים מסוימים כמעט ברגע שהם יוצאים לשוק. לפני חודש מצא נול בית לבנים שמצא חן בעיניו, אך נאמר לו שהבעלים מקבל הצעות מזומן בלבד, או הצעות עם ביטחונות כספיים מלאים. "כל המשחק השתנה", אמר נול. "פשוט מדהים לראות שלבתים רבים יש הצעות, או שהם כבר נמכרו. זה מטורף".

"ציידי בתים" פשטו על הכפרים, על הקהילות הכפריות ועל העיירות הקטנות שמחוץ לעיר ניו יורק, מעמק ההדסון עד דרום-מזרח קונטיקט. כשמדינת ניו יורק הורתה על סגר בבתים במרץ, האזורים החמים הראשונים בשוק היו בתים להשכרה בהמפטונס ובפרברים ירוקים לא הרחק מהעיר, משום שחלק מהתושבים חיפשו מגורים זמניים פחות צפופים. כעת, אומרים סוכני נדל"ן, יותר קונים רוצים לקנות, כי הם חוששים מגל שני של הגבלות שקשורות לקורונה.

קטסקיל פארמז, חברת בנייה מוורטסבורו, ניו יורק, מכרה בשמונת השבועות האחרונים שישה בתים "על הנייר", כך מסר הבעלים, צ'אק פיטרשיים. החברה שלו מוכרת בדרך כלל 16-18 בתים פרטיים בשנה וכעת מקבל פיטרשיים 30 פניות בשבוע, לעומת שש בשבוע בימים רגילים. "זה דבר חדש בשוק, הבהילות הזו", אמר פיטרשיים.

ההערכה הראשונית הייתה שתושבי העיר שמנסים להחליף דירות בבניינים גבוהים ונסיעות לעבודה בסאבוויי בבתים פרטיים, יציתו קדחת קניות באזורי הכפר. בינתיים, סוכני נדל"ן רואים אמנם ביקוש חזק לנכסים בפרברים סביב ניו יורק, אך אין ראיות לנטישה המונית של העיר. יש תושבים בעיר שתכננו לעקור לפרברים בשנים הבאות, ופשוט מקדימים את המהלך, אבל רבים מהקונים החדשים מחפשים בית שני ומתכננים להישאר לגור בעיר.

"אנשים שיכולים בהחלט מחפשים אופציה של בית שני מחוץ לעיר", אומרת ויקטוריה וינוקור, מתווכת בסוכנות בראון האריס סטיבנס במנהטן. "אבל אני לא רואה תופעה כמו, 'נמכור כאן ונקנה שם'".

דאג ואריה טאף, שמתגוררים במנהטן עם שתי בנותיהם, חשבו עוד לפני המגפה לקנות בית שני, אבל התחילו לחפש ברצינות בעקבותיה. "זה משהו שרצינו לעשות בכל מקרה, אבל הקורונה הוסיפה", אמרה אריה.

בני הזוג מספרים שהם התקשו להתמודד עם קונים ששילמו במזומן על בתים אפילו בלי שראו אותם. הם הצליחו לקנות בית ברוק היל בחודש שעבר, אחרי מלחמת מחירים.

הביקוש עלה יחסית להיצע החדש בארבעה פרברים סביב ניו יורק סיטי ממרץ עד מאי בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, לפי ניתוח של חברת נתוני הנכסים ממנהטן UrbanDigs Analytics, שמתבססת על חוזי קנייה ועל רישומים חדשים בלשכות המקרקעין. מדובר על גריניץ', קונטיקט, על מחוז ווסצ'סטר בניו יורק ועל המחוזות מונמאות וברגן בניו ג'רזי. באותה תקופה, הביקוש במנהטן לא השתנה ביחס להיצע במבט שנתי.

אם תופעת העבודה מהבית תתרחב, שוק המגורים בארה"ב עשוי להשתנות משום שעובדים יהיו מוכנים להתגורר רחוק יותר מהמרכזים העירוניים, אומר סקיילר אולסן, כלכלן בכיר בקבוצת שירותי הנדל"ן Zillow.

במבט ארצי, התמונה לא השתנתה עד כדי כך. כ-64% מקוני הבתים באפריל חיפשו בתים בפרברים, לעומת 66% באפריל 2019, לפי ניתוח של Zillow. באזור העירוני של ניו יורק שיעור הקונים שחיפשו אזור אחר בעיר עלה מ-35% בשנה שעברה ל-40%.

כ-70% מכל הקונים באזור ניו יורק חיפשו בתים בפרברים, ירידה מ-72% בשנה שעברה.
"אני, לכל הפחות, לא יכול כעת לראות הרבה יותר התעניינות בפרברים, או אפילו עזיבה מוחלטת של העיר", אמר אולסן. "האם זה יקרה אם העבודה מהבית תישאר איתנו? בהחלט, אבל זה יהיה בהדרגה".