הקורונה היכתה בענף הביטוח והובילה להפסד רבעוני חריג ועצום – 2.85 מיליארד שקל

שווי הנכסים המנוהלים של החברות הצטמק ב–9%, לפני ההתאוששות שנרשמה בשוקי ההון • עוד עולה מהדוחות של הרבעון הראשון: שחיקה של 31% בדמי הניהול והפסדי השקעות בהיקף של 41.4 מיליארד שקל

שנת 2020 החלה עם פגיעות מנזקי טבע בשל הצפות מים נרחבות וחריגות ברחבי ישראל, שהובילו לתביעות ביטוח מוגדלות מהרגיל. אבל, בסיכומו של הרבעון הראשון ב-2020 לתופעה האמורה הייתה השפעה שולית ונשכחת על השורה התחתונה המאוד שלילית שרשם ענף הביטוח בכללותו. הסיבה: ההשפעות האדירות והחריגות בהרבה שנבעו מהשלכות משבר הקורונה.

בסיכומו של דבר, עצירת הפעילות במשק והמפולות בשוקי ההון בארץ ובעולם בעקבות התפרצות הנגיף הביאו את קבוצות הביטוח העצמאיות להציג הפסד מצרפי של 2.85 מיליארד שקל בשלושת החודשים הראשונים של 2020. זאת לעומת רווח כולל מצרפי של כ-1.98 מיליארד שקל שרשם הענף ברבעון הראשון ב-2019. בנוסף, נרשמה הצטמקות של כמעט 9% בהיקף הנכסים המנוהל על ידי החברות הללו בתוך שלושה חודשים בלבד.

הדוחות התפרסמו אגב סערות וטלטלות אישיות בצמרת שתי חברות ביטוח גדולות, שטרם שככו. הראשונה היא מגדל שמתחילת השנה נקלעה שוב למאבק בין בעל השליטה שלמה אליהו לבין מנהל בכיר שמינה - במקרה זה ניר גלעד, יו"ר מגדל ביטוח; והשנייה היא כלל ביטוח, שם היו"ר דני נוה רצה להדיח את המנכ"ל יורם נוה. בשני המקרים המבקשים להדיח לא הצליחו, בשל התנגדות חריפה ותקיפה מצד הרגולטור. כך, בכלל ביטוח היו"ר דני נוה כבר הודיע שלא יאריך את כהונתו ובפועל יפרוש עד סוף השנה.

המגפה הגיע לשוק הביטוח
 המגפה הגיע לשוק הביטוח

התאוששות: המסר המרגיע מהבורסות

ואולם, ההשפעות של הקורונה רחוקות מלהסתכם בתוצאות של רבעון אחד. הדוחות של חברות הביטוח לרבעון הראשון מלמדים, כי לצד גידול זמני בפדיונות ובמשיכות בחלק מתחומי הפעילות, הרי שישנו חשש מהרעה במצבם של לקוחות רבים.

בצד החיובי, הדוחות כוללים מסר מרגיע לפחות בהקשר הצר והחשוב מאוד מבחינת תוצאות חברות הביטוח של שוקי ההון. כך, מעיבוד הדוחות של 13 קבוצות הביטוח העצמאיות, הציבוריות והפרטיות (להוציא וישור הקטנה והחדשה שטרם פרסמה את דוחותיה), עולה כי סך הנכסים המנוהל על ידי קבוצות הביטוח גדל בכמעט 7% מאז תום הרבעון הראשון ועד למאי-יוני (הימים שבהם התפרסמו הדוחות), בצל העליות בשוקי ההון.

מסקירת הדוחות עולה, כי כל חברות הביטוח הוותיקות עברו להפסד בשורה התחתונה, בשל תזוזות בעתודות בשל השינויים בריבית חסרת סיכון, ובעיקר בשל הפסדי השקעות.
המפולות בשוקי ההון הובילו את שורת ההכנסות מהשקעות להפסד ברמה המצרפית בהיקף של כ-41.4 מיליארד שקל, לעומת הכנסות מרווחי השקעות בהיקף מצרפי של כ-16.9 מיליארד שקל שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד.

דבר זה בא לידי ביטוי גם בשחיקה בשיעור של 31% בהכנסות מדמי הניהול של קבוצות הביטוח הציבוריות הגדולות, שהסתכמו ברבעון הראשון השנה ב-1.4 מיליארד שקל לעומת 2.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2019.

מגמות אלה הובילו לכך, שכל אחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות שפועלות בתחומי החיסכון לטווח ארוך רשמה הפסדים במאות מיליוני שקלים. כך, הפניקס הפסידה 577 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה, מגדל הפסידה 564 מיליון שקל, הראל רשמה הפסד של 555 מיליון שקל, כלל ביטוח הפסידה כ-483 מיליון שקל, מנורה מבטחים הפסידה 341 מיליון שקל, כשלצדן איילון הקטנה בהרבה הפסידה ברבעון הראשון השנה סך של כ-144 מיליון שקל.

מקרב החברות הציבוריות, רק חברה אחת רשמה הפסד יחסית מינורי - איי.די.איי ביטוח (המוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר"), שהפסידה פחות מ-9.5 מיליון שקל.

נרחיב כי סך הנכסים שנוהלו בסוף הרבעון הראשון השנה על ידי מגדל, הראל, כלל ביטוח, מנורה מבטחים, הפניקס, הכשרה ביטוח ואיילון, עמד על 1.15 טריליון שקל, לעומת פחות מ-1.13 טריליון שקל בסוף הרבעון הראשון אשתקד.

מדובר בקיטון ביחס לסך הנכסים המנוהלים של שבע החברות הגדולות שעמד על סך 1.26 טריליון שקל בסוף 2019, לאחר סוף הרבעון הראשון של 2020 הקיטון מתחילת השנה הצטמק בשל העליות בשוקי ההון, והיקף התיקים המנוהלים צמח עד לכ-1.23 טריליון שקל.

כמעט חמקה מהפסד: "ביטוח ישיר"

מבין הקבוצות הגדולות בענף שמחזיקות בפעילות, רק מגדל רשמה קיטון בנכסים המנוהלים ביחס לסוף הרבעון המקביל אשתקד.

עוד נציין ביחס לבעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, כי לאחרונה חלה התפתחות ביחס לאג"ח שגייס בשביל מימון מחדש של רכישת השליטה במגדל. כך, במהלך הרבעון הראשון ובשל השלכות הקורונה אליהו הנפקות חוותה העלאה בריבית שאותה היא משלמת ב-1% ל-4.85%, וזאת בשל הרעה ביחס הבטוחות להלוואה.

איי.די.איי ביטוח, שבניהול קובי הבר ושבשליטת משפחת שנידמן, רשמה את התוצאות הטובות ביותר מבין החברות הגדולות בענף הביטוח, כשהייתה קרובה לאיזון למרות האתגרים החריגים שהיו ברבעון הראשון. איי.די.איי ביטוח מוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", והיא שונה מיתר החברות הגדולות בכך שאין ברשותה עתודות ענק כמוהן ושהיא אינה פעילה במיוחד בתחומי החיסכון הפנסיוני.

עוד עולה מהדוחות: רק חברה אחת חמקה ממעבר להפסד ברבעון הראשון השנה - ליברה שהחלה לפעול לפני כשנתיים ושעדיין מהווה חלק קטן מהשוק, והצליחה לעבור מהפסד לרווח.