אושר: פטור ממע"מ על דלק הניתן לארגוני סיוע בינ"ל הפועלים בשטחים

הדיון הסוער בוועדת הכספים נסב על ארגונים שלפי החשד פועלים נגד ישראל בזירות הבינלאומיות • חברי כנסת מהימין דרשו כי יבוטל הפטור כליל, או שהסמכות לקביעת מתן הפטור תישאר פרטנית בידי ועדת הכספים

מתאם הפעולות בשטחים, האלוף כמיל אבו רוקון, בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מתאם הפעולות בשטחים, האלוף כמיל אבו רוקון, בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה את התקנות המאריכות פטור ממע"מ על דלק הניתן לארגוני סיוע בינלאומיים הפועלים בשטחים, ובעיקר ברצועת עזה.

הדיון הסוער בוועדה נסב על ארגונים שלפי החשד פועלים נגד ישראל בזירות הבינלאומיות. חברי כנסת מהימין דרשו כי יבוטל הפטור כליל, או שהסמכות לקביעת מתן הפטור תישאר פרטנית בידי ועדת הכספים.

מתאם הפעולות בשטחים, האלוף כמיל אבו רוקון, אמר כי אין כוונה לתת פטור לארגונים אחרים זולת אלה של האו"ם המעבירים סולר לתחנת הכוח המרכזית ברצועה.

לפי התקנות שאושרו לבסוף, הסמכות למתן הפטור תישאר בידי מנכ"לי משרדי האוצר והביטחון וכן נדרשים לאישור המתפ"ש, אבל לא תינתן סמכות לוועדת הכספים. עם זאת, נקבע כי הפטור יינתן לשנה בלבד, ובעוד שנה הוועדה תדון בכך שוב, לאחר דיווח ובקרה שארגונים הפועלים נגד ישראל לא יקבלו את הפטור.

בהצבעה התנגדו חברי הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו ובצלאל סמוטריץ' מימינה, חבר הכנסת ניר ברקת מהליכוד נמנע, אבל יתר חברי הקואליציה ביחד עם האופוזיציה תמכו.

הסיבה העיקרית לשינוי בעמדת הליכוד שבתחילה התנגד היה הקביעה כי מתאם הפעולות בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, הבטיח להוציא מהרשימה כמה ארגונים אנטי-ישראלים, ובהם ‏דיאקוניה, העוסק במעקב משפטי אחר פעולות ישראל בשטחים ומה שהוא מגדיר "הפרות המשפט ההומניטרי"; וארגון נוצרי בשם וMCC, שבפרסומיו נוהג לתקוף את ישראל ועוסק בארגון סיורים לפעיליו בשטחים, תוך התמקדות במוקדי חיכוך.

האלו, כמיל אבו רוקון הסביר בדיון את ההיגיון שמחורי מתן הפטור ואמר כי הוא חשוב לשמירה על השקט ברצועת עזה: "אנחנו יודעים שחלק ממרכזי מהאלימות בשנתיים האחרונות ברצועת עזה, מקורם המרכזי במצוקות אזרחיות המוניטריות. השאלה אם אנחנו רוצים לחזור שוב לסבבים האלה, הפגנות של 85 שבועות שחווינו שבוע אחר שבוע. התשה לעוטף וכל מי שעוסק בזה. האלטרנטיבה הייתה למנוע את המצוקות ולשפר את המציאות.

"יש ברצועת עזה  אבטלה גבוה מאוד, עוני מחפיר. הקש ששבר את גב הגמל היה בתחילת 2018, כשהרשות החליטה להטיל סנקציות והפסיקה משכורות ותשתיות. עלה רעיון איך אנחנו משפיעים על המצוקות האלה. פנינו לרשות, והיא תקעה מקלות בגלגלים, על-מנת לא לאפשר שיפור. אחד הרעיונות לשיפור הייתה הפעלת תחנת הכוח, עד להפעלתה היה להם 4 שעות חשמל ביום.

"הוחלט להטיל את המשימה על השליח של האו"ם. הוא הפעיל גוף של האו"ם - יו.אן.הופס, ארגון מוכר ומוסדר. הדבר הסתייע על-מנת להפעיל את תחנת הכוח. הארגון חתם עם חברת פז. כעת המצב הוא של כמעט 12 שעות ביום חשמל מבחינת הצריכה של החשמל לרצועת עזה".

האלוף כמיל ציין כי הוא מעוניין באישור לארגון זה בלבד, וכי אין לו עניין להעניק פטור לארגונים נוספים. 

סמוטריץ': "הליכוד חזקים בדיבורים, חלשים במעשים"  

ח"כ סמוטריץ' הגיב בחריפות כלפי חברי הליכוד שתמכו בכך ואמר: "חמור מאוד שהליכוד תומך בהקלות במע"מ ובפטור ממס בלו על דלק שסביר מאוד שיתגלגל לארגונים שתומכים ב-BDS. אחרי שבשני דיונים בוועדה הם הסבירו לנו כמה זה אבסורד להעניק את ההטבות האלה, ושאסור לאפשר את המחטף למתפ"ש, הם מצביעים בעד ומעניקים רוח גבית ל-BDS. כולם מבינים את הישראבלוף ובכל זאת מתיישרים לשמאל ומעבירים את הפטור עם הרשימה המשותפת. זהו יום עצוב למדינת ישראל. הליכוד חזקים בדיבורים, חלשים במעשים".

ח"כ קטי שטרית מהליכוד אמרה בדיון כי השינויים בתקנות פתרו את הבעיה. לדבריה, "שמנו סוף לפטור ממע"מ על דלק לארגונים אנטי-ישראלים. בדיון בוועדת כספים הוחלט לאשר את הפטור לאו"ם ולהוציא מרשימת הפטור ארגונים העוינים למדינת ישראל, תוך הגברת הפיקוח בנושא. לא אתן יד לתמיכה בארגוני BDS במסווה של ארגוני סיוע".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הצדיק גם הוא את ההחלטה ואמר: "את מה ששרי הביטחון לדורותיהם, כמו גם ליברמן ובנט, אישרו, לראשונה ועדת הכספים עצרה את מתן הפטור לארגונים אלה. מעתה הארגונים יצטרכו את אישור המתפ"ש, שהודיע כי הוא מתנגד לפטור לארגונים מסוג זה". 

פטור ממע"מ לעצמאים

בד-בבד אישרה ועדת הכספים מתן פטור ממע"מ לעצמאים ולמעסיקים על תשלומי השתתפות הממשלה בהוצאות קבועות בתקופת הקורונה. מדובר בפטור לסיוע שהתקבל בהחלטות ממשלה, הכולל מענקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות, לעסק שמחזור העסקאות שלו לשנת 2019 עולה על 18,000 שקל ואינו עולה על 20 מיליון שקל בשנה; ולגבי עוסק יחיד - שמחזור העסקאות שלו לשנת 2019 עולה על 300 אלף שקל ואינו עולה על 20 מיליון שקל, ושהפרש המחזורים של העוסק הוא בסכום העולה על 25% ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס, ובתנאי שהירידה במחזור שלו בתקופת המענק נגרמה כתוצאה מהתפשטות הקורונה.