החברה הגרמנית הודתה ש"המציאה" 2 מיליארד א', ותעמוד בפני חקירה

חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד הודתה אתמול כי 1.9 מיליארד אירו, שדיווחה כי "נעלמו", "בסבירות גבוהה לא היו קיימים מעולם" • לפי הערכות, התביעה הכללית במינכן צפויה לפתוח בחקירה מיידית

מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader, AP
מרקוס בראון, מנכ"ל Wirecard / צילום: Matthias Schrader, AP

מניית חברת וויירקארד  צללה היום (ב') ב-35% נוספים, על רקע הודאת החברה כי 1.9 מיליארד האירו, שבהתחלה הגדירה כ"כספים שנעלמו", ככל הנראה לא היו קיימים מעולם.

כלי התקשורת בגרמניה העריכו כי החברה - שצמחה במהירות בשנים האחרונות בתחום התשלומים המקוונים והפכה לאחת מ-30 החברות הגרמניות המייצגות את מדד ה-DAX - תלויה כעת בנושים שלה, שיחליטו אם לממן את המשך פעילותה, או שהיא תעמוד בפני פשיטת רגל.

אחרי ההודאה של החברה, שפורסמה אמש (א') בשעת לילה, העריכו כלי התקשורת בגרמניה כי התביעה הכללית במינכן תפתח בחקירה מיידית, אם לא עשתה זאת עד כה, בחשד לזיוף מסמכים ובתוכם המאזן השנתי של החברה.

נמצאת במשא ומתן עם הבנקים

החברה ממוקמת באשהיים, פרבר של מינכן. שני שמות שהוזכרו כחשודים אפשריים הם מנכ"ל החברה מרקוס בראון, שהוביל את החברה ב-18 השנים האחרונות ונחשב ל"איש החזק" בה והתפטר ביום שישי האחרון; וסמנכ"ל התפעול שלה, שפוטר כבר בחמישי, יאן מרזלק.

לתפקיד מנכ"ל החברה מונה היום האמריקאי ג'יימס פרייס, בן 49, שרק ביום חמישי האחרון מונה לסמנכ"ל במקום מרזלק. "ביום השני שלו בתפקיד הוא קודם לתפקיד המנכ"ל, אחרי שביום הראשון שלו בתפקיד מניית החברה צנחה ב-75%", דיווח בציניות העיתון FAZ בפרופיל על המנהל האמריקאי, שאמור "לנקות את האורוות" - אם תינתן לו ההזדמנות והחברה תמשיך בפעילות. לחברה יש אשראי בגובה של 1.75 מיליארד אירו, ככל הנראה, והיא נמצאת במשא-ומתן עם בנקים אירופיים שהלוו לה את הכסף במטרה להמשיך את פעילותה.

החברה הגרמנית גם הודיעה כי העובדה ש-1.9 מיליארד האירו לא היו קיימים מעולם, "ככל הנראה תשפיע בדיעבד על הדוחות הכספיים של שנים קודמות". משמעות הדבר היא שגם מנהלים אחרים, שהיו מעורבים בעבר בפעילת החברה, עשויים להיכלל בחקירת המשטרה בנושא.

לפני כן ניסו גורמים בחברה להסיט את האש לפיליפינים, שם היו אמורים כ-1.9 מיליארד אירו להיות מופקדים בחשבונות נאמנות. אולם הבנקים הגדולים במדינה הבהירו כי מעולם לא נוהלו חשבונות כאלה אצלם, וגם הבנק המרכזי הודיע כי סכומים כאלה לא הועברו. נציג אחד מהבנקים אמר לתקשורת כי "ברור לחלוטין כי המסמכים בנוגע לחשבונות היו מזויפים".

ערך המניה ירד מ-100 אירו ל-14 אירו

פרשת וויירקארד התפוצצה ביום חמישי בבוקר, אז דיווחה החברה כי חברת רואי החשבון שלה, ארנסט אנד יאנג (EY) העולמית, מסרבת לחתום על הדוח השנתי ל-2019, אחרי שלא מצאה הוכחות לקיומם של 1.9 מיליארד אירו, כרבע משווי החברה. סכום זה היה אמור לשמש כערבות לצורך פעילות המסחר של החברה באסיה.

מי שככל הנראה גילה את המרמה היא חברת רואי החשבון KPMG, שנשכרה כדי לבצע ביקורת שתזים את החשדות נגד החברה. הודעת EY, שמלווה את וויירקארד יותר מעשור, ושניצבת כעת במרכז ביקורת חריפה על "פספוס" התרמית לכאורה, שלחה את המניה למסלול התרסקות. ערכה ירד מ-100 אירו ל-14 אירו בלבד, נכון לעכשיו.

הרגולטור הגרמני, BaFin, מואשם גם הוא בכך שלא איתר את הבעיה בזמן. נגד החברה הגרמנית נפוצו דיווחים ושמועות על חוסר סדר במאזן, ניפוח עסקים ועוד. במקום זאת, פתח הרגולטור בחקירה נגד העיתון הבריטי שפרסם את הדיווחים ונגד סוחרים שהציבו "שורט" על ערך המניה. "מדובר באסון של ממש", אמר ראש BaFin בדיון שהתקיים בסוגיה היום, "וחבל מאוד שמשהו כזה קרה".