האיחוד האירופי שוקל לאסור כניסת אמריקאים למרות פתיחת הגבולות מיולי

לאחר שבמרץ נסגרו הגבולות החיצוניים בין מדינות אירופה לכניסת תיירים מחשש להתפשטות מגפת הקורונה, האיחוד מתקדם לפתיחתם •  אולם, לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", האיחוד שוקל להמשיך ולאסור על כניסה חופשית של אזרחי ארה"ב, ברזיל ורוסיה, בגלל הרמה הגבוהה של תחלואה בקורונה בהן

ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP
ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP

אחרי שהגבולות הפנימיים בין מדינות אירופה הוסרו ברובם בהדרגה בימים האחרונים, מתקדם האיחוד האירופי לעבר צעד משמעותי נוסף: פתיחת גבולותיו החיצוניים, שנסגרו במרץ האחרון לכניסת תיירים מחשש להתפשטות מגפת הקורונה. נכון לעכשיו, אסורה הכניסה למטרות לא-הכרחיות, כמו תיירות, לאיחוד האירופי ממדינות שהן מחוץ לאזור שנגן (כמו ישראל), אך בריסל הודיעה כי היא מסמנת את ה-1 ביולי כ"תאריך היעד" שאחריו תורשה-מחדש הכניסה, אולי באופן הדרגתי.

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" שצוטט בהרחבה בתקשורת האירופית ביממה האחרונה, האיחוד האירופי שוקל עם זאת להמשיך ולאסור על כניסה חופשית של אזרחי ארה"ב, ברזיל ורוסיה, בגלל הרמה הגבוהה של תחלואה בקורונה בהן. לפי הדיווחים, גם מדינות אחרות שבהן ישנן התפרצויות משמעותיות צפויות למגבלות.

היוזמה לפתיחת הגבולות החיצוניים של האיחוד אמורה להיות מתואמת ברמה האירופית, אולם פתיחת הגבולות הפנימיים הוכיחה כי כל מדינה מובילה נכון לעכשיו מדיניות עצמאית. בדנמרק למשל, מותר לתושבי מדינות ספורות לבקר במדינה רק אם הם מציגים הזמנה לשהייה של שבוע מחוץ לבירה קופנהגן. באוסטריה, ניתן לבצע בדיקת קורונה בשדה התעופה כדי להתחמק מבידוד של שבועיים.

בבריטניה חייב כל מבקר להיות בבידוד שבועיים אחרי כניסתו לממלכה. באיטליה הגבולות פתוחים ואין הגבלות וגם ספרד הצטרפה למי שפתחו את גבולותיה השבוע. חלק מהמדינות מטילות מגבלות חמורות יותר על תושבי שבדיה, שבה התפרצות הקורונה נרחבת ונמשכת.

כעת, חילוקי דעות דומים קיימים בין מדינות האיחוד האירופי בנוגע לפתיחת הגבולות החיצוניים, ובריסל מפצירה בהן להסכים על מדיניות משותפת בנוגע למדינות זרות. אחרת, מציינים, יוכלו תושבים מחוץ לאיחוד פשוט להיכנס בטיסה למדינה אחת, ולהמשיך בנסיעה למדינה אחרת. לא ברור באילו תנאים תורשה תיירות נכנסת לאיחוד, על אילו תושבי מדינות יחולו הגבלות ומה תהיה מדיניות הבדיקות או הבידוד הנדרשות.

בכל מקרה, איסור או הגבלה של תושבי ארה"ב לשטחי האיחוד האירופי עלולה לפתוח חזית נוספת בעימות האירופי עם ממשל טראמפ, ולהשליך גם על תושבי האיחוד שלא יוכלו לנסוע לארה"ב בתגובה. לפי ה"ניו יורק טיימס", "אם נוסעים מארה"ב יסווגו כ'בלתי-רצויים', זו תהיה מכה רצינית למעמד האמריקאים בעולם".

נכון לעכשיו, יש לציין, ישראל היא בין המדינות היחידות בעולם שאינן מוגדרות כאזור בסכנה על ידי מכון רוברט קוך הגרמני, שהוא חלק מהממשלה הפדרלית, ומי שאינם תיירים המגיעים מישראל לגרמניה אינם חייבים בבידוד ברוב מדינות המחוז. אך מדיניות גרמנית-בלבד זו עשויה להשתנות במעבר למדיניות משותפת של האיחוד האירופי.