"בשנים הקרובות יקומו שכונות בלי תשתיות, כי אין התניות בהיתרים"

כך מזהיר ראש תחום תכנון בחברה להגנת הטבע • הוא לקח חלק בדיון שקיימה ועדת הפנים של הכנסת בראשות מיקי חיימוביץ' בנושא תשתיות בשכונות חדשות

ועדת הפנים ואיכות הסביבה בראשות מיקי חיימוביץ' / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת הפנים ואיכות הסביבה בראשות מיקי חיימוביץ' / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשותה של חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' קיימה דיון בנושא תכנון ואכלוס שכונות חדשות ללא תשתיות מתאימות. כחלק מהדיון נשמעו טענות נרחבות לגבי מדיניות התכנון של הממשלה הקודמת, כשהתחום נוהל על ידי משרד האוצר בראשותו של השר משה כחלון.

הטענה המרכזית שעלתה בדיון הייתה כי הדגש הושם על ייצור כמות גדולה של דירות, תוך פגיעה באיכות התכנון. בין הדוברים היו משה פישר מעמותת בינוי שפוי; חברי הכנסת איתן גיזנבורג, סעיד אלחרומי והילה שי וזאן; ראשי הערים של פתח תקוה וחדרה, רמי גרינברג וצביקה גנדלמן.

כן לקחו חלק בדיון רפי אלמליח, שמשמש כמנהל אגף תיכנון ברמ"י; שי קדם, מנהל האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה;ושחר סולר, ראש האגף לתכנון אסטרטגי במנהל התיכנון וכן דרור בוימל מהחברה להגנת הטבע.

בחלקו הראשון של הדיון העניקה חיימוביץ' את זכות הדיבור למשה פישר מעמותת בינוי שפוי, שידוע כמי שמבקר בצורה נוקבת את מוסדות התיכנון. כעת הוא זכה להשמיע את דבריו בכנסת. "אנו יודעים היום ומבינים את האסטרטגיה של רמ"י ומינהל התכנון - תכנון פוליטי הנישא על גלי 'אווירת מלחמה' (חרום), 'משבר דיור' ומנטרות צדקניות ומטעות כמו ו'איפה יגורו הזוגות הצעירים'. נוצר מצב בו מקדשים את תוכניות הבנייה הרבות, שחלקן מיותרות כהכרח ואילוץ שאי אפשר לוותר עליו, ועל הדרך מוותרים על תשתיות תחבורה ציבורית ומחסלים את הריאות הירוקות", הסביר פישר.

ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הסביר שלמזלה של חדרה מרבית הקרקעות בעיר הן בבעלות פרטית, אך תיאר ניסיון של הוותמ"ל להקים שכונת ענק, ובה 8,000 יח"ד במזרח העיר: "כשהתחלתי את הרומן עם הוותמ"ל, המסר היה 'עיזבו תשתיות. ניבנה דירות והיתר יסתדר'. אני לא רוצה לנקוב בשמות, מי מובילי הרעיון, אבל לשמחתי הצלחתי לעצור את התוכנית". גנדלמן התייחס גם ל-14 אלף תושבי שכונות מערב העיר, כולל גבעת אולגה, שמנותקים פיזית ממערב העיר.

לדבריו, "בסוף יש מערכות של השלטון המרכזי שמקבלות החלטות ורצות קדימה והן לא מחוברות לשטח. אנחנו פוגשים את זה בקורונה, וגם בוותמ"ל. אי אפשר לבנות שכונות בלי שאתה עושה תיכנון שלם, מלא, של תשתיות ומבני ציבור".

שי קדם, מנהל האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה, הבהיר שיש היום הבנה גורפת בדבר החשיבות של תכנון מוטה תחבורה. כלומר, מעודד הסעת המונים, תחבורה ציבורית ורכיבת אופניים: "מדובר בגישות מקובלות בעולם ששולטות בכיפה בעשרים, שלושים השנים האחרונות. אני חושב שגם הוותמ"ל ומינהל התכנון בכלל מובילים את הנושא של תכנון מוטה תחבורה, ואני חושב שגם אתם, הממשלה, צריכים לראות איך אתם מובילים תכנון שלא מפרבר את השימושים. ככל שהדברים רחוקים יותר, מפורברים, קשה יותר לייצר מערכות של הסעת המונים. הדבר הזה בא לידי ביטוי גם בתעסוקה. תעסוקה שקרובה למקומות המגורים מייצרת פחות נסיעות".

דרור בוימל, ראש תחום תיכנון בחברה להגנת הטבע, מיקד את הביקורת שלו לפעולת הוותמ"ל: "לפני שש שנים הוותמ"ל הפסיקה לקבוע שלביות כמעט בכלל, ולמעשה כל התשתיות הנדרשות מחכות לשלב הביצוע, בתקווה שיהיה תקציב. במקביל, עשו הסכמי גג. המשמעות היא שבשנים הקרובות יקומו שכונות בלי תשתיות, כי אין התניות בהיתרים. מה שהוותמ"ל עשתה זה שהיא ביטלה את ההתניות. בעקבותיה גם הוועדות המחוזיות ביטלו את ההתניות. מדובר בהתנהלות מאד מסוכנת".