BlackLivesMatter# | ניתוח

מה מסתתר במכתבים ששלחו 35 המנכ"לים הבכירים בארה"ב

35 מנכ"לים בארה"ב התייחסו למחאת השחורים • הוול סטריט ג'ורנל ניתח את הטקסטים שלהם וחזר עם מסקנות • פרויקט מיוחד

דיוקנו של ג'ורג' פלויד מתנוסס על שלטי המחאה / צילום: LINDSEY WASSON, רויטרס
דיוקנו של ג'ורג' פלויד מתנוסס על שלטי המחאה / צילום: LINDSEY WASSON, רויטרס

בימים הראשונים של המחאות בארה"ב, התבטאו לא מעט מנהלים בכירים בחברות גדולות בארה"ב בפומבי או במכתבים פנימיים לעובדים על הריגתו בחניקה של ג'ורג' פלויד. המסרים ברובם סבבו סביב מסרים של אחדות וגינוי הגזענות באמריקה. אלא שלא כל חברה השתמשה באותו הניסוח כדי לבטא את עמדתה.

ניתוח של 35 הודעות ומזכרים פנימיים של ההנהלות הגדולות, מראה כיצד הגיבה כל חברה למהומות שהחלו ב מיניאפוליס והתרחבו ליתר ארה"ב. האורך הממוצע של כל מכתב הצהרתי שכזה היה כ־540 מילים. מנכ"ל סנאפ, איוון שפיגל, הגדיל לעשות וכתב למעלה מ־2,300 מילים. הנה הממצאים עלו.

ג'ורג' פלויד

31 מסרים כללו את השם של פלויד. "עד כמה שזה היה קשה לצפייה, אני מודה לדרנלה פרייז'ר שהעלתה לפייסבוק את הווידאו שלה של רצח ג'ורג' פלויד, כי כולנו היינו צריכים לראות את זה. אנחנו צריכים להכיר את שמו של ג'ורג' פלויד", כתב מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג.

"אני לא יודעת מה לומר כעת. מה שקרה לג'ורג' פלויד, אחמוד ארברי, כריסטיאן קופר ועוד אינספור אפרו-אמריקנים שהיו יעדים רק בגלל גזעם, הוא מעבר להורס. זה כמעט משתק", כתבה מנכ"לית גאפ, סוניה סינגל.

סמנכ"ל הכספים של סיטיגרופ, מארק מייסון, התחיל את המכתב בחזרה על המשפט "אני לא יכול לנשום" - המלים האחרונות של פלויד - עשר פעמים. באופן מפתיע "וולמארט", AT&T , "וורנר מדיה" ו"גרבהב" - לא כללו את שמו של פלויד בהצהרות.

גזענות

אחת המפגינות מחזיקה בשלט שקורא נגד גזענות ונגד רצח שחורים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 אחת המפגינות מחזיקה בשלט שקורא נגד גזענות ונגד רצח שחורים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

21 מסרים כללו את המלה גזענות או גזע. ארבע חברות השתמשו במונח "גזען". מנכ"ל Lowe’s, מרווין אליסון, כתב על ילדותו כאפרו־אמריקני בדרום המופרד מבחינה גזעית. "כדי להתגבר על האתגרים של כולנו, אנחנו חייבים להשתמש בקולנו ולדרוש שהבערות והגזענות יסתיימו. זהו הזמן להתאחד, לתמוך זה בזה ולהתחיל להחלים דרך שותפות", כתב אליסון.

"שום ארגון אינו חסין מן האתגרים של הטיה גזעית. כחברה שמחויבת לשוויון גזעי, אנחנו חייבים גם לשקול היכן קיימת אפליה גזעית בארגונים שלנו, ולא לסבול את המחדלים שלנו", כתב מנכ"ל בלקרוק, לורנס פינק.

"יהיו תמיד סיבות רבות להורים לחשוש לגבי ילדיהם, אבל אלימות גזענית לא צריכה להיות אחת מהן", כתב מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון, אלכס גורסקי.

מגפה

אחד המפגינים  / צילום: LINDSEY WASSON, רויטרס
 אחד המפגינים / צילום: LINDSEY WASSON, רויטרס

15 מסרים הכילו אה המילה מגפה כגורם שתומך במהומות, וכמה ציינו את העובדה שהמגפה הרגה שחורים באופן לא פרופורציונלי לשיעורם באוכלוסייה. מנכ"ל וולמארט דאג מקמילון אמר לעובדים שהם צריכים להתייצב יחד נגד גזענות כפי שהם נלחמו בקורונה.

"האירועים המזעזעים הללו אמנם אינם חדשים, אבל יש משהו ייחודי במה שקורה כרגע. המגפה וחוסר צדק האחרון הזה העלו את נושא ההפרדה הגזעית אל פני השטח", כתבו מנכ"ל דיסני בוב צ'פק והיו"ר רוברט איגר.

"אותה תחושת בידוד ואולי חוסר ישע שבה אנחנו חיים במגפה תורמת לטרגדיה שאנחנו רואים לפנינו בערים רבות", כתב מנכ"ל בנק אוף אמריקה, בריאן מוינהן.

רצח

הווידאו של רצח ג’ורג’ פלויד / צילום: מתוך יוטיוב
 הווידאו של רצח ג’ורג’ פלויד / צילום: מתוך יוטיוב

שמונה מסרים התייחסו למותו של פלויד כ"רצח", וכמחציתם השתמשו ב"הריגה". "אי השוויון הכלכלי באמריקה הגיע לרמות שלא נראו במשך כמעט מאה שנה. אנשים שחורים אינם יכולים לבקר במכולת או לצאת לריצה מבלי לחשוש שירצחו אותם ללא סיבה. במילים פשוטות, הניסוי האמריקאי נכשל", כתב איוון שפיגל, מנכ"ל סנאפ.

"הרצח של ג'ורג' פלויד שחרר את הכאב המצטבר של שנים", כתב מנכ"ל טארגט בריאן קורנל ממטה החברה שממוקם במיניאפוליס. מנכ"ל סטארבקס, קווין ג'ונסון, קר­א לעובדיו לשוחח על "הרצח ומעשי אי הצדק הגזעיים הרבים האחרים שמערערים את המדינה".

משטרה

שוטרים עומדים מול המפגינים על רצח ג'ורג' פלויד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 שוטרים עומדים מול המפגינים על רצח ג'ורג' פלויד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ארבעה מסרים כללו את המילה משטרה. דל (Dell) הייתה החברה היחידה שהשתמשה ב"ברוטליות משטרתית". "מההשלכות ההרסניות והלא מידתיות של הקורונה, להשלכות ההרסניות של ברוטליות משטרתית, אי הצדק הגזעי הוותיק באמריקה, שהתחיל לפני 400 שנה, אינו מאפשר התעלמות ממנו. האנשים שהתעלמו מהם דורשים כעת שקולם יישמע. אנחנו מקשיבים", כתב מייקל דל, מנכ"ל החברה.

"ההריגה הטרגית של ג'ורג' פלויד, יחד עם עוד הריגות נוספות חסרות הגיון במרוצת השנים, הציתה את ביטוי הזעם הקולקטיבי והתסכול של עשרות שנים על שימוש לרעה בכוח ובסמכות", כתבו היו"ר הפעיל של פורד, ביל פורד, והמנכ"ל ג'ים הקט.