אפקט ג'ורג' פלויד: האם מיסיסיפי תשנה את דגל המדינה?

מיסיסיפי היא המדינה האחרונה בארה"ב שהדגל שלה מורכב בחלקו מדגל הקונפדרציה של מדינות הדרום שמרדו בארה"ב במלחמת האזרחים ותמכו בהמשך העבדות

דגל מיסיסיפי / צילום: AP Photo, AP
דגל מיסיסיפי / צילום: AP Photo, AP

מה שהתחיל כמחאה נגד מותו של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר, הפך להפגנות המוניות נגד הגזענות בארה"ב והמשיך בהורדת פסלים, מקבל עכשיו ממד נוסף: הסנאט ובית המחוקקים של מיסיסיפי העבירו בשבת חקיקה שטרתה להניע תהליך שינוי של דגל המדינה, שמורכב בחלקו מדגל הקונפדרציה של מדינות הדרום שמרדו בארה"ב במלחמת האזרחים (1861-1865), ותמכו בהמשך העבדות.

החקיקה החדשה משעה את החוקים הקיימים, זאת על מנת שהמחוקקים יוכלו לשקול חקיקת חוק שישנה או יסיר את הדגל. בית המחוקקים העביר תחילה את החקיקה ברוב של 85־34 בהצבעה שלוותה בצהלות באולם, ולאחריה העביר הסנאט ברוב של 36־14. הערב צפויים שני בתי המחוקקים לדון בחוק שינוי הדגל.

מושל מיסיסיפי, הרפובליקני טייט ריבס, צייץ בטוויטר עוד טרם ההצבעה כי הוא יחתום על חוק להסרת סמלי הקונפדרציה מדגל המדינה אם בית המחוקקים ישנה את החוק היום.

מיסיסיפי היא המדינה האחרונה בארה"ב שהדגל שלה כולל את סמל הקונפדרציה. הדגל מציג את רצועות האדום, לבן וכחול האלכסוניות עם סמל הקרב של הקונפדרציה בפינה. הוא אומץ ב־1894, עשרות שנים אחרי מלחמת האזרחים - עדות לכך שהאידאולוגיה של הדרום לא נעלמה עם ההפסד ב־1865.

"שינוי הדגל היה אמור להתרחש כבר מזמן", אמר לסי.אן.אן ציר בית הנבחרים ג'רמי אנדרסון, דמוקרט ממוס פוינט. הוא הוסיף ש"זו הזדמנות ייחודית שאסור להחמיץ". אנדרסון, בן 28, נבחר לציר ב־2013, והפך לאפרו־אמריקאי הצעיר ביותר בבית נבחרים מדינתי בתולדות ארה"ב.

"זהו דגל היסטורי שקשור במורשת, יש הרבה אנשים שרואים אותו כך, ואלוהים יברך אותם על המורשת הזו. לכן צריך לשים אותו במוזיאון ולכבד אותו שם, או לתלות אותו בבית פרטי. דגל מיסיסיפי צריך לייצג את כל האוכלוסיה, ואני נרגש שאנחנו עושים את השינוי הזה", אמר לסי.אן.אן בסוף השבוע ברטרם היינס דייוויס, נכדו של הנכד של ג'פרסון דייוויס, מי שהיה נשיא הקונפדרציה. "הדגל לא מייצג את אוכלוסיית מיסיסיפי", הוסיף.