הקורונה מחקה מחצית מהרווח השנתי של דלתא ברבעון הראשון, וגם הרבעון השני צפוי להיות קשה

ההפסד הכבד של חברת ההלבשה מיוחס לירידה במכירות, לעלייה בהוצאות ההנהלה ולהפחתה בשווי נכסים שנרכשו בשנים האחרונות בארה"ב ובאירופה

משבר הקורונה גבה מחברת ההלבשה דלתא  גליל הפסד כבד של כ-30 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 - סכום השווה לכמחצית מהרווח הנקי בשנת 2019 כולה. את ההפסד הכבד מייחסת החברה לירידה במכירות, לעלייה בהוצאות ההנהלה והכלליות ולהפחתה בשווי נכסים בלתי מוחשיים שנרכשו בשנים האחרונות בארה"ב ובאירופה.

דלתא גליל עוסקת בפיתוח, עיצוב, ייצור, ישווק ומכירה של מוצרי הלבשה תחתונה, גרביים, הלבשת ילדים, הלבשת פנאי, בגדי ספורט, ג'ינסים והלבשה עליונה. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-990 מיליון שקל (כ-290 מיליון דולר), לאחר שאיבדה כ-58% מערכה מתחילת השנה כתוצאה ממשבר הקורונה. ההון העצמי של החברה הסתכם בסוף מרץ ב-457 מיליון דולר.

את הרבעון הראשון סיימה דלתא עם הכנסות של 333 מיליון דולר, המשקפות ירידה של 9% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. מאז מרץ סובלת החברה מירידה חדה בהיקף פעילותה, כתוצאה מסגירת קניונים וחנויות רחוב, הפסקות עבודה במפעלי ייצור שאינם מוגדרים כחיוניים, וכן ממגבלות על התעבורה הגלובלית, שהביאו לפגיעה משמעותית בשוקי המכירה - ארה"ב, אירופה וישראל. בדלתא מעריכים כי השפעות התפשטות נגיף הקורונה בעולם גרעו כ-53 מיליון דולר ממכירותיה ברבעון הראשון - כלומר, כ-15% מסך המכירות.

בעקבות הירידה במכירות ירד גם הרווח הגולמי ב-13% ל-114 מיליון דולר. מנגד, טיפסו הוצאות ההנהלה והכלליות ב-32% ל-24 מיליון דולר, כתוצאה מרכישתה של חברת בוגארט בתחילת יולי 2019, וכן מעלייה בהוצאות לחובות מסופקים בגין לקוחות וחייבים בארה"ב.

כמה לקוחות נכנסו לפשיטת רגל

לדברי החברה, הורע בחודשים האחרונים מצבם הפיננסי של כמה מלקוחותיה בארה"ב ובאירופה כתוצאה ממשבר הקורונה, וחלקם אף נכנסו להליך של פשיטת רגל. כתוצאה מהתפתחות זו ביצעה דלתא גליל הפרשה של 7 מיליון דולר לירידת ערך של התחייבות כלל הלקוחות והחייבים שלה.

נוסף על כך, הוביל משבר הקורונה את דלתא לבצע בחינה מחדש של שווי הנכסים הבלתי מוחשיים הכלולים במאזנה, שבעקבותיה בוצעה הפחתה של כ-13 מיליון דולר בשווי של חלק מנכסים אלה. הנכסים הבלתי מוחשיים שהופחתו, כוללים בעיקר זכויות שימוש, שמות מותג ומוניטין, בפעילויות שנרכשו בשנים האחרונות באירופה ובארה"ב. לאחר ההפחתה אומדת דלתא את סך הנכסים הבלתי מוחשיים שלה ב-264 מיליון דולר ואת סך הנכסים בגין זכויות שימוש ב-200 מיליון דולר.

עוד עולה מהדוחות הכספיים כי את הרבעון הראשון סיימה דלתא גליל בהפסד תפעולי של 29 מיליון דולר, לאחר שהציגה רווח תפעולי של 10 מיליון דולר ברבעון המקביל. לדברי החברה, משבר הקורונה הביא לקיטון של 23 מיליון דולר ברווח התפעולי.

גם ההמשך אינו מעודד: במדינות רבות בעולם נרשמה החרפה במגפת הקורונה במהלך החודשים אפריל-מאי, ואי לכך מעריכה דלתא כי השפעות התפשטות הנגיף יגרעו 140-150 מיליון דולר מהמכירות ברבעון השני. מדובר בכ-35% מסך המכירות שהיו צפויות לרבעון השני של 2020, כך שכעת עומדת מעריכה החברה כי הכנסותיה ברבעון זה  יסתכמו בטווח של 248-258 מיליון דולר בלבד.

עוד מעריכה דלתא כי בזכות חיסכון בהוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות, ייפגע הרווח התפעולי בהיקף מתון יותר, של 38-45 מיליון דולר, מהשפעות הקורונה. לפי התחזית המעודכנת, צפויה דלתא לסיים את הרבעון השני בהפסד תפעולי של 20-25 מיליון דולר. החברה צופה כי תחזור להציג רווח נקי במחצית השנייה של 2020.

המכירות בחנויות קרסו במהלך אפריל

דלתא גליל גם מספקת בדוחות מבט מעניין על הפעילות בחנויותיה במהלך חמשת החודשים הראשונים של 2020. מהנתונים עולה כי בחודשיים הראשונים של השנה נרשמה עלייה במכירות בחנויות בישראל, באירופה ובארה"ב לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל בחודש מרץ כבר נרשמה ירידה בשיעורים של 40%, 60% ו-56% בהתאמה, כתוצאה מהתפרצות מגפת הקורונה.

באפריל נרשמה קריסה של 92%-99% במכירות החנויות, בעקבות סגירת מרביתן עקב הסגרים הכללים במדינות שונות, אבל במאי כבר נרשמה צמיחה של 24% במכירות בישראל כתוצאה מפתיחת המחודשת של החנויות. עם זאת, באירופה ובארה"ב נרשמו עדיין ירידות חדות, של 63% ו-89%, בהתאמה, במכירות החנויות בחודש מאי.

בחודש יוני נפתחו מחדש החנויות בארה"ב, אבל חלקן נסגרו זמן קצר לאחר מכן בעקבות התפרצות המהומות כתוצאה מהריגתו של האזרח האפרו-אמריקאי ג'ורג' פלויד. לדברי דלתא גליל, כ-50% ממכירותיה ב-2019 היו לשוק האמריקאי, כך שלהמשך המהומות או החרפתן עלולה להיות השפעה שלילית נוספת על תוצאותיה.

הפחתות שכר של עד 20% לעובדים

המצב החדש הוביל את דלתא גליל ליישום מהלכים לצמצום הוצאות, ובהם הפחתות שכר של 10%-20% לעובדים ולמנהלים בחברה, ובשיעור של 50% למנכ"ל ובעל השליטה, אייזיק דבח, וזאת עד לתום 2020.

במקביל, השיקה החברה תוכנית לארגון מחדש, במטרה לאפשר שיפור ברווחיות בעת חזרה עתידית להיקף הפעילות המלא שקדם להשפעת הנגיף. תוכנית זו תכלול צמצום ו/או סגירה של חלק מפעילויות הייצור בסין, טורקיה, מצרים ומזרח אירופה, וכן הפחתת עליות ושינויים רוחביים במטות החברה בארה"ב, באירופה ובישראל. בין השאר, כוללת התוכנית גם חיזוק מערך מכירות האונליין, שפעילותו זינקה במאות אחוזים בימי הסגר, והטעמת שינויים טכנולוגיים בתהליכי המכירה והפיתוח.

עלות התוכנית מוערכת ב-40 מיליון דולר, מתוכם 36 מיליון דולר במזומן שישולמו בגין פיצויים ועלויות אחרות עקב סיום העסקת עובדים. לדברי דלתא גליל, היו ברשותה בסוף הרבעון הראשון מזומנים בשווי של 143 מיליון דולר, וכן מסגרות אשראי מובטחות של 155 מיליון דולר (מתוכן נוצלו 68 מיליון דולר) ומסגרות אשראי לא מובטחות של 80 מיליון דולר.

כל אלה מעידים, לדברי החברה, על רמת הנזילות והאיתנות הפיננסית שלה, ועל יכולתה להתמודד עם האתגרים הצפויים. מאז תחילת אפריל אושרו לחברה מסגרות אשראי נוספות מבנקים בישראל ובחו"ל בסך 54 מיליון דולר.

כמו כן, מאז תחילת אפריל גם קיבלה החברה בישראל ובשווייץ הלוואות בתנאים מיטיבים ובערבות מדינה בהיקף של כ-30 מיליון דולר למשך 5 שנים. לפיכך, נכון לסוף יוני תסתכם יתרת המזומנים שלה בסכום של יותר מ-200 מיליון דולר. עם זאת, לנוכח המצב הנוכחי הכריזה דלתא בדוחותיה כי היא אינה צפויה לחלק דיבידנדים במהלך 2020.