כך יראה המעבר לתמיכה ישירה שישנה את ענף הירקות והפירות בישראל

ביטול התמיכה העקיפה ומעבר לתמיכה שנתית קבועה שתחושב לפי דונם והורדת מכסים – אלה עיקרי הרפורמה שצפויה להיכלל בחוק ההסדרים במסגרת תקציב 2020 • במשרד האוצר מבקשים לשלוט בצוות שיקבע אילו ירקות ופירות יזכו מדי שנה לתמיכה ישירה

דוכן ירקות בשוק מחנה יהודה בירושלים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
דוכן ירקות בשוק מחנה יהודה בירושלים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לקראת מהפכה בענף החקלאות? טיוטת המתווה לרפורמה שאמורה לשנות את ענף הירקות והפירות בישראל הגיעה לידי "גלובס", והיא מגלה כי האוצר מבקש להעביר לידיו סמכויות שנמצאות כיום תחת משרד החקלאות, ולשלוט בצוות שיקבע אילו גידולים יהיו זכאים לתמיכה ישירה לצד ביטול מכסי מגן. את המהלך מוביל שר האוצר, ישראל כ"ץ, אשר שימש בעבר כשר החקלאות וכבר הצהיר שיחתור למעבר לתמיכה ישירה.

במסגרת זו, יגבשו משרדי החקלאות והאוצר מתווה למתן תמיכה ישירה לחקלאים בתחום הצומח כך שהתמיכות יינתנו כסכום קבוע לדונם מעובד, על גידולים שלגביהם הוסרו באופן אפקטיבי מכסים על יבוא וחסמי יבוא אחרים. לאחר גיבוש מתווה שכזה, שר האוצר יבטל באופן מדורג מכסי יבוא על פירות וירקות. במקביל, תבוטל התמיכה העקיפה הקיימת כיום.

במסגרת הטיוטה, מבקש שר האוצר להעביר למשרדו ולידיו בתור השר הרלוונטי את האפשרות לאסור, להגביל או להסדיר יבוא של צמחים. עוד במסגרת מסמך הטיוטה, נקבע כי האוצר ימנה מנהל אשר יהיה רשאי להעניק רישיון יבוא, או פטור מרישיון ליבוא צמחים. זאת, בהתבסס על שיקולי הגנת הצומח ומניעת כניסה של מזיקים, יוקר המחייה, הגדלת מגוון המוצרים לצרכן.

עוד לפי הטיוטה, עולה כי טרם נקבעו מה יהיו ענפי הצומח שיהיו זכאים לתמיכות ישירות, ובהתאם גם לביטול מכסי המגן עליהם. לשם כך צפוי לקות צוות ליישום מתווה תמיכות ישירות לחקלאי הצומח שיקבע מדי שנה, אילו ענפי צומח יהיו זכאים לתמיכה ישירה. צוות היישום יורכב משלושה נציגים באוצר - מטעם אף התקציבי, הכלכלנית הראשית, ורשות המיסים. בנוסף ייקחו בצדק חלק נציג של משרד ראש הממשלה, נציג מטעם משרד החקלאות, ונציג מטעם הרשות לתחרות.

בחמישי האחרון פרסם משרד האוצר שורה של רפורמות שצפויות להיכלל בחוק ההסדרים בתקציב המדינה ל-2020 שצפוי לעבור בעוד כשבועיים. במסגרתו הוצגה גם רפורמת המעביר לתמיכה ישירה בחקלאות. בעבר פקידים באוצר התנגדו למעבר למתווה שכזה.

מנתונים שפרסם האוצר עולה כי בישראל היקפי התמיכה עקיפה היוו ב-2018 כ-86% מסך התמיכה בחקלאות באותה שנה, בעוד שבארה"ב מדובר על 49%, ובאיחוד האירופי על כ-22% בלבד. בעוד שתמיכה עקיפה מהווה את החלק הארי בתמיכה בחקלאות בארץ, הרי שכיום כמעט ולא קיימת תמיכה ישירה. לעומת זאת, באיחוד האירופי תמיכה ישירה ללא חובת ייצור מהווה כ-38% מסך התמיכה בחקלאות.