צו עיקול זמני על סך 15 מיליון שקל נגד מגנזי השקעות ובעל השליטה

צו העיקול חל על 87% מהון המניות של חברת אורן השקעות שבשליטת מגנזי • הבקשה הינה חלק מתביעה בסך 15 מיליון שקל שהגישה קאנומד נגד מגנזי, בטענה להפרה צפויה של עסקה בין שתי החברות • שווי השוק של חברת קאנומד מוערך כיום ב-65 מיליון שקל

גבי מגנזי / צילום: אביגיל עוזי - ידיעות אחרונות
גבי מגנזי / צילום: אביגיל עוזי - ידיעות אחרונות

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא צו עיקול זמני על סך 15 מיליון שקל, לבקשת קאנומד תעשיות קנאביס רפואי בע"מ, נגד חברת מגנזי השקעות בע"מ מקבוצת מגנזי ונגד בעל השליטה גבי מגנזי. 

כמו כן,  הורה בית המשפט ליחידת החילוט במשרד המשפטים להעביר לידי קאנומד בתוך 20 יום פרטים בנוגע לחילוט אודות נכסים חלוטים של מגנזי. צו העיקול חל על 87% מהון המניות של חברת אורן השקעות שבשליטת מגנזי, וכן על כל המניות של חברת מגנזי תשתיות ועל זכויות גבי מגנזי בחברה. מלבד זאת, עיקול זמני הוטל על שורת נכסים נוספים של מגנזי בבנקים ובמקומות נוספים. שווי השוק של חברת קאנומד מוערך כיום ב-65 מיליון שקל, ותביעה זו משמעותית מאוד מבחינתה.

הבקשה שהוגשה במעמד צד אחד הינה חלק מתביעה בסך 15 מיליון שקל שהגישה קאנומד באמצעות עו"ד גיא גיסין נגד מגנזי, בטענה להפרה צפויה של עסקה בין קאנומד למגנזי. על פי העסקה, קאנומד רכשה מחברת מגנזי 15% מהון המניות של חברת אורן השקעות שבשליטת מגנזי תמורת 18 מיליון שקל. על פי ההסכם, שנכרת ב-2017, העניקה מגנזי לקאנומד אופציית מכר, לפיה קאנומד תהיה זכאית לחייב את מגנזי השקעות לרכוש ממנה את כל מניות אורן השקעות במועד מימוש האופציה, וזאת בתמורה לתשלום מחיר מימוש קבוע מראש.

גבי מגנזי עצמו חתם על כתב ערבות אישי ומיידי להבטחת קיומן של התחייבויות חברת מגנזי השקעות לקאנומד. ב-25 במאי פנתה קאנומד למגנזי והודיע לה על מימוש האופציה ודרשה ממנה לקנות את המניות בחברת אורן השקעות. דרישתה של קאנומד לא נענתה, ובפגישה שנערכה עם גבי מגנזי מסר האחרון, כך על פי התביעה, כי אין בכוונת וביכולת החברה וביכולתו לעמוד בתשלום בתמורת האופציה. לטענת מגנזי, כל נכסיו משועבדים לטובת מלווים חוץ בנקאיים, והוסיף כי חלק ניכר מרכושו חולט בגין כתבי האישום שהוגשו נגדו.

כזכור, איש העסקים גבי מגנזי מעורב במספר פרשות שחיתות. בשנת 2019 הוגש נגדו כתב אישום בפרשת תפירת המכרזים בעיריית שהם. באוגוסט 2019 פורסם ב"גלובס" כי המדינה תפסה לצורכי חילוט נכסים רבים של מגנזי במסגרת חקירתו בחשד לביצוע עבירות כלכליות רחבות-היקף במסגרת "פרשת תיאום המכרזים בשוהם". בין הכנסים שנתפסו: כ-20 מיליון שקל; יאכטה העוגנת באי רודוס ביוון; יגואר שנת 2012; שני רכבי מרצדס-בנץ, שנת 2012 ו-2014 ואאודי 2012; מספר מגרשים ונכסים בשווי של עשרות מיליוני שקלים; מיליונים נוספים שמופקדים בקופות גמל וקרנות השתלמות וניירות ערך בכמה חברות וצי ענק של רכבי עבודה (מחפרונים, מכבשים מערבלי בטון ועוד) - אלה הם רק חלק מן הנכסים של הקבלן גבי מגנזי אותם תפסה המדינה לצורכי חילוט.

במקביל להגשת כתב האישום, מבקשת המדינה לחלט את הרכוש שנתפס, במקרה שמגנזי יורשע בעבירות המיוחסות לו. רכושו של מגנזי נתפס עם פתיחת החקירה ומעצרו, לצורך הבטחת חילוט עתידי אם יורשע בעבירות שיוחסו לו. בראשית החקירה העריכה המדינה את היקף העבירות שביצע מגנזי בסך של כ-290 מיליון שקל, ואת שווי רכושו התפוס בהיקף של כשלישי מכך בלבד - סך של כ-100 מיליון שקל. כעת, בכתב האישום מיוחסות למגנזי עבירות כלכליות בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

מחברת אורן השקעות נמסר בתגובה: "בתוך זמן קצר מהטלת העיקול שלא כדין, הבהיר ביהמ"ש שלא היה מקום לעיקול נכסי אורן השקעות וקבע דיון דחוף בנושא למחר. מדובר במחלוקת משפטית שלאורן השקעות אין בה כל חלק, לבד מהרצון של קאנומד לייצר מצג שווא לצרכים תקשורתיים בלבד".

מחברת מגנזי השקעות נמסר בתגובה: "קאנומד מתנהלת בחוסר תום לב ובניגוד מוחלט להסכמים. מגנזי השקעות לא תסתפק בביטול העיקול, ובכוונתה לתבוע מקאנומד ומבעלי השליטה לשאת באחריות להתנהלותם המופקרת ובנזקים שנגרמו לבעל השליטה ולמחזיקי האג"ח. כמי שייצג לאחרונה את אורן השקעות בעניין אחר, עו"ד גיא גיסין מתנהל בפרשה בניגוד עניינים חמור והוא יידרש לתת כך כך את הדין. את אורן השקעות ואת מגנזי השקעות מייצג עו"ד שי שמש".